griffin sadlar.

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare cerrox
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 2 252
Sv: griffin sadlar.

Nackdelar:
Smala, tunna bossor (5-6 cm mitt under sätet, en normal bossa är runt 10 cm)
Stoppningen var ihoptryckt på sina ställen (när jag fick hem den från Hööks, skulle köpa en likadan men såg att stoppningen var helt deformerad, beställde en ny, och den var likadan)
Stoppningen trycktes ihop väldigt snabbt (blev ett "hål" i stoppningen av att jag hade stått och hållit i sadeln i 10 min)
Smala bomvidder och takformad (passar inte alls breda, platta, korta ryggar som de påstår att de ska göra)
Fruktansvärt obekväm, sätet känns som kartong att sitta på

Kan tillägga att jag provade en Griffin cob dressyr.

oj oj, är dom så hemska!! :eek: det vart ju mycket negativt om den sadeln. är det som du säger så kan det ju inte vara mycket att ha. då kanske jag inte ska förvänta mej allt för mycket om den sadeln. :( men jag ska själv kolla med mina ögon på dom sadlarna i veckan & se vad jag tycker. men det är alltid intressant & bra att höra andras åsikter & erfarenheter.

vad har du haft för några griffin sadlar då? det verkar verkligen vara en bra sadel, speciellt om man har en unghäst. :) ska åka & kika på sadlarna i veckan, hoppas också att jag blir nöjd med vad jag kommer att se! ;)

ok, tack för svar. :D du vet inte hur lång din vida sadel är & hur många grader den är i bomvidden?

då har du lite erfarenhet av dessa sadlar & det verkar vara positiva. :)

hur tycker du att dom är i storlekarna?

Vet inte graderna på bommen, kan försöka komma ihåg o mäta den imorron däremot.
Tycker min vida är ganska mycket vid faktiskt, har haft vida sadlar förut (alltså inte xvid eller nåt annat, bara vid ;)) som inte alls varit så vida som den här..

ok, vore snällt om du kunde göra det. ska iväg nu denna veckan & kika på dessa sadlar, men det är ju alltid bra att veta lite innan. ;)

Har ridit i en äldre (modell?) Griffin dressyrsadel i flera år, den sadeln är :love:
Så himla skön att sitta i, låg bra på flera olika hästar och man fick en urbra sits i den + att jag inte fick ryggont av den :idea:

Jag har enbart gott att säja om Griffins sadlar utifrån den erfarenheten, har också ridit i en Maxam (också äldre modell) och den var stelare, hårdare, mindre säte och tyngre, inte alls lika bra.
Jag tror man blir nöjd om man satsar på en Griffin :)

det låter bra det. om mina ögon gillar vad jag ser när jag ska åka & titta på dom, så ska jag definitivt prova dom sadlarna på pållen. :) hoppas att jag blir nöjd, verkar vara en bra sadel för det priset faktiskt. ;)

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
5
· Visningar
339
Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
930
Senast: Tilly_85
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
720
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
1 004
Senast: Esmeralda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025