Grimma för ouppfostrade hästar hmmmmmmmmm???!!!!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Arapaloosa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 34
  • Visningar Visningar 7 186
A

Arapaloosa

Var runt och kollade lite på mellandagsrea och var då inne i en av GBG större hästbutiker.. Hittade en "dressyr" grimma för ouppfostrade, bångstyriga hästar. Denna grimma var en vanlig grimma med neopren på nosdel och nackddel. Vad är nu detta :crazy: någon som känner till den "mirakulösa" grimma som löser så många problem för många :confused:

//Elisabeth

Blev alldeles konfunderad :eek: så jag noterade inte vilket bolag som saluförde denna grimma. Jag får nästa åka dit imorgon igen för att kolla :crazy:.

//Elisabeth

Det har jag aldrig sett, men däremot fann jag när jag var ute och letade reafynd en "uppfostringsgrimma"... :confused: Märkligt lik en repgrimma om jag inte missminner mig. :crazy: :smirk:

Blev nyfiken på grimman , hur skiljer den sig från en vanlig?? Undrar om det kan vara något för mig- våran 5åring har blivit jätte jobbig att ta in från hagen nu , sedan vi har fått byta hage till en som ligger mot en skog.Han lättar från marken och pga av min ledsjukdom och kylan så är det jobbigt att leda honom :confused:

Grejen var det att den såg ut som en vanlig grimma med neopren vid nacke och nos. Jag jobbar själv med repgrimma på hästar så den vet jag hur den ser ut :d Och därför blev jag väldigt förundrad över denna magiska grimma som jag aldrig har hört talas om förut. Vad finns i den :confused: som gör besvärliga hästar lugna :confused:
Jag åker o kollar imorgon vilket bolag det är som saluför den och skall även lyssna lite i affären vad det är som gör den grimma så speciell. Tycker personligen att det kan vara lite farligt att saluföra en grimma med texten som stod vid sidan av den. Hmm skall leka polis imorgon och återrapporterar....... :bow:

//Elisabeth

Hmm en sån var det inte.. tycker inte om dom där metallgrejerna i nackdelen brrrrrrrrrrrrr.... :mad:

//Elisabeth

Grimman fungerar så att när man "drar" i grimskafftet, så spänner grimman sig runt nosen och runt nacken, men så fort man lossar på grimmsakftet så lossar trycket runt nacken och mulen!

Metall grejerna på nackestycket är inte så farligt som det ser ut, det är runda metall bitar och kan inte skada hästen!

Vi köpte en sådan grimma till våran fd ponny, han var het och jobbig i början, men med hjälp av denna grimman så fick vi på ett snällt sätt kontroll över honom. Man slapp slita och dra!

Så jag rekomenderar grimman, den är super att få hästarna att lära sig att de inte kan springa i väg hur som helst, utan att det är du som har kontrollen!

Var inne i butiken idag och mycket riktigt är det en vanlig grimma men med en extra nosgrimma dubbla nylonrep med ringar på var sida... (ungefär som att lägga grimskaft över nosen och dra den runt) farliga grejer om det är en stark häst och en stark person som leder hästen så kan hela nosryggen gå sönder brrrr. Tillverkare/försäljare av denna grimma är Capriole och den kallas "Dressyrgrimma". Skulle hellre spenderar mina pengar på en vanlig repgrimma och spendera ett par minuter i ridhus/paddock för att lära hästen att ha lite respekt för den som leder....... :) den.

//Elisabeth :d

såg oxå den...förstod inte vitsen, det finns ju kedjor alt repgrimmor? fattade inte hur den funkade men det borde ju räcka att sätta på den där xtra delen på an vanlig grimma????

Var köpte du den?
Jag har letat överallt men har inte hittat en enda affär som säljer det...
Tack på förhand!
:confused:

Jag läste i någon tidning ang lastningsproblem (9 kan ha varit Hästfynd el Hästmagasinet)o där stod det om en grimma som Monty Roberts har patenterat o den fungerar som så som någon skrev tidigare att istället för o ge hästen ett tryck i nacken om den stretar mot den som leder så ger den ett tryck på nosen o detta ska vara bättre för hästen att förstå meningen man vill flytta den för.
Kom inte riktigt ihåg vad den hette modellen.
Vet inte om den e bra men kan tänka mig den e bättre än vanliga grimmor.
Jag föredrar dock helst o leda hästar jag inte känner i träns med bett o helst hingstar i stigbett, vilket vi gjorde mest då jag jobbade heltid i stall.

jag har en snobben- och skrutten grimma till min häst om han är dum!

Han hatar den grimman.., skäms...

varför hålla på med sånt kraffs när man kan dra kedjan under hakan?! men vissa hingstar vill ju järna slå ner en och då kan man ta fram hingst ringen!! :banana:

Vi fick den i julklapp för flera år sedan, så jag vet inte var den köptes, men jag har i bland sett den i olika ridsportsbutiker, har bla för mig att hööks har haft den.
Du kan ju alltid fråga!

tsss *argh* skulle de hjälpa o bara bli hårdare o hårdare mot hästen??
nej jag skulle aldrig köra med den stilen never!
de e mycket bättre att lära känna hästen bli vänner ta de tillsammans visst de finns många jobboiga "problem" hästar men ursäkta?..hur komemr de sig att hästen bitt så?
om bni bara blir "tuffare" mot den blir ju allt baraa fel..
speciellt hingstar hade hand om en arab hingst som alla sade va helt galen o hade stig bett på ..
jag använde an vanlig grimma o hade med mig ett spö för att den skulle se vart jag va o vart jag gick den va jobbig o ville visa vem som va bossen men jag va lika lugn o själv säker..o bara gick på o sa till den höjde på rösten o till slut blev den jätte fiin o gjorde allt man bad den om!
så ni ta en funderare!!
de blir INTE bättre av massa hårda saker,,
jag rider våran gullige ponny med vanlig grimma + tyglar..
hon kastade av mej fem ggr men för de gav jag inte upp lr blev arg o hämtade sadel o träns..
jag fortsatte lika lungt o nu går de bara frammåt..!! derser ni!!
de kan gå! de veet jag! uscha på er! tänk innan ni blir hårrd mot era ponnier o hästar!
försäk bli ett med den försök FÖRSTÅ!
varför kan de vete sig så för?..
e den jobbig att leda träna istallet..e den stark..o drar så e horsemanship träning jätte bra o nyttig..
få hästen o lära sig att du e den som bestämmer!
den ska gå bredvid..i början kan man kräva att dom går bakom för att lära..
ha en vanlig grimma lr repgrimma..
o bara höj rösten lr handen...
säg till ordenkligt..bli inte arg lr så..bara så att den fattar..
ta om de o så fort de går bra sluta o gör något annat de finns massa massssa tips tycker absolut inte ni ska springa till affären o köpa sånt onödig skit ..
jag föredra vanliga grimmor lr repgrimmor!!

tycker de e toppen kul med hästara har lärt mej massa tusen saker..o vet ni vem som vart min STOOORA lärare som vart såå duktig..
hästarna jag tackar golden aramiz o lady o carol ni har lärt mej dunder!!!

jag lyssnar på dom o då kräver jag att dom lyssnar tillbaka o de har funkat för de mesta iaf..
de går frammåt har dom fiinaste ponnisrana på denna jord som lärare carol o lady!
louise tycker du inte de?
hehe kraamar på er alla! :rofl:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
3 029
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 700
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 826
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag hade behövt lite idéer så jag vet vad jag ska föreslå när jag åker på återbesök igen nästa vecka. Har en häst som voltade i hagen...
Svar
14
· Visningar
2 300
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V