tsss *argh* skulle de hjälpa o bara bli hårdare o hårdare mot hästen??
nej jag skulle aldrig köra med den stilen never!
de e mycket bättre att lära känna hästen bli vänner ta de tillsammans visst de finns många jobboiga "problem" hästar men ursäkta?..hur komemr de sig att hästen bitt så?
om bni bara blir "tuffare" mot den blir ju allt baraa fel..
speciellt hingstar hade hand om en arab hingst som alla sade va helt galen o hade stig bett på ..
jag använde an vanlig grimma o hade med mig ett spö för att den skulle se vart jag va o vart jag gick den va jobbig o ville visa vem som va bossen men jag va lika lugn o själv säker..o bara gick på o sa till den höjde på rösten o till slut blev den jätte fiin o gjorde allt man bad den om!
så ni ta en funderare!!
de blir INTE bättre av massa hårda saker,,
jag rider våran gullige ponny med vanlig grimma + tyglar..
hon kastade av mej fem ggr men för de gav jag inte upp lr blev arg o hämtade sadel o träns..
jag fortsatte lika lungt o nu går de bara frammåt..!! derser ni!!
de kan gå! de veet jag! uscha på er! tänk innan ni blir hårrd mot era ponnier o hästar!
försäk bli ett med den försök FÖRSTÅ!
varför kan de vete sig så för?..
e den jobbig att leda träna istallet..e den stark..o drar så e horsemanship träning jätte bra o nyttig..
få hästen o lära sig att du e den som bestämmer!
den ska gå bredvid..i början kan man kräva att dom går bakom för att lära..
ha en vanlig grimma lr repgrimma..
o bara höj rösten lr handen...
säg till ordenkligt..bli inte arg lr så..bara så att den fattar..
ta om de o så fort de går bra sluta o gör något annat de finns massa massssa tips tycker absolut inte ni ska springa till affären o köpa sånt onödig skit ..
jag föredra vanliga grimmor lr repgrimmor!!
tycker de e toppen kul med hästara har lärt mej massa tusen saker..o vet ni vem som vart min STOOORA lärare som vart såå duktig..
hästarna jag tackar golden aramiz o lady o carol ni har lärt mej dunder!!!
jag lyssnar på dom o då kräver jag att dom lyssnar tillbaka o de har funkat för de mesta iaf..
de går frammåt har dom fiinaste ponnisrana på denna jord som lärare carol o lady!
louise tycker du inte de?
hehe kraamar på er alla!