Grimma i transport?

Sv: Grimma i transport?

är det inte lag på att man ska använda lädergrimma? :eek:

Självklart! Att binda upp i syntetgrimma/lämna häst i syntetgrimma utan uppsikt ger mig rysningar.

Enda gången jag använder syntetgrimma är när jag tvättar. Då binder jag även upp hästen och jag tycker det är otäckt :p

Detta har varit upp till diskussion tidigare och det är väl bara en rekommendation att man ska använda lädergrimma? Finns säkert flera trådar.

Själv använder jag lädergrimma helt enkelt för att vardagsgrimmorna brukar vara rätt smutsiga och tråkiga

Det beror på vad vi ska göra när vi kommer fram.

Fingrimman är i läder, så den används ju såklart när det är finresa.

Är det mindre noga kan hon åka i en haggrimma, eventuellt med ludd över nacken. Har inga kraftiga syntetgrimmor, så de går sönder om det skulle behövas.

Många väljer ju lädergrimmor för att de "ska" gå sönder lättare, men det beror ju på hur grimman är gjord. Jag har en lädergrimma som är dubbelsydd och har mycket rejäla och få beslag, den går inte sönder i första taget... :crazy:
Billiga syntetgrimmor har däremot ofta ganska klena beslag som brister lätt. Möjligen är risken för friktionsskador större med en sådan grimma, men de brister ju ganska snart när hästen drar istället.

är det inte lag på att man ska använda lädergrimma? :eek:

En av hästvärldens största och mest seglivade myter.

Ännu har ingen kunnat visa upp ett försäkringsbolag som har det kravet för att betala ut ersättning vid olycka. Ännu mindre en lagtext som kräver lädergrimma vid transport. ;)

Jag använder nylongrimma vid transport. Använder i princip bara grimmor med neoprenefodring i nacke och nos, med ringar och beslag som går sönder om något händer.
Detta sedan jag konstaterat att en bra lädergrimma har massiva beslag. Och massiva beslag håller för en hel del.

En av hästvärldens största och mest seglivade myter.

Ännu har ingen kunnat visa upp ett försäkringsbolag som har det kravet för att betala ut ersättning vid olycka. Ännu mindre en lagtext som kräver lädergrimma vid transport. ;)

Ha.. okej :) de gånger jag har varit med så har vi använt lädergrimma och jag kan tycka att det är lika bra det, om det nu är rekomenderat :)

Jag använder lädergrimma, der är ju rekommenderat :) jag tror varken att en nylon eller lädergrimma går sönder särskilt lätt, men en lädergrimma är lättare att skära sönder om något skulle hända :)
Sen har jag ju såklart säkerhetshakar på "grimskaften" så de öppnar sig lättare om det händet något :)

*kl*

Men det här av säkerhetsskäl, de gånger hästarna har fått panik i nylongrimmar så har de gått sönder på en gång, utan åverkan på hästen. En rejält sydd lädergrimma med ordentliga beslag borde väl vara svår att få sönder?

Det tycker jag med. Men en kraftig nylongrimma borde kunna ge värre brännskador än lädergrimma om den inte gå sönder. Men jag har aldrig varit med om att mina nylongrimmor inte gått sönder om det skulle vara nåt. Så jag fortsätter använda mina nylongrimmor vid transport också.

Mina lädergrimmor som jag har haft ryker mycket snabbare än nylongrimmor.

Min häst var expert på att ha sönder sin grimma när man ska lasta henne.
Hade jag lädergrimma på så sa det bara "pang" och så såg man en fuxfärgad hästrumpa påväg mot närmsta gräsplätt. :p
Och då har jag haft grimmor av varierande kvalite, beslag och olika söm.

Nylongrimma däremot :devil: Då kunde hon inte rymma i första taget.

Alltid lädergrimma vid all hantering utan vid tvätt då en fleece/nylon används.
Har varit med och sett förfärliga brännmärken efter hästar som fastnat med nylongrimma
och det vill jag inte själv råka ut för.

Nej, min erfarenhet är att lädergrimmer inte går sönder lika lätt o är betydligt svårare att skära igenom om det skulle hända något.
// Linda

Liknande trådar

Utrustning Behöver tips på - Transport med stuteriinredning och sadelkammare - baklängestransport med frontlastning och stuteriinredning samt...
Svar
2
· Visningar
394
Senast: Oknytt
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 890
Senast: Görel
·
Utrustning Jag måste sälja nuvarande transporten för att byta till en fronturlastad. Kraven är stabil, aluminium eller kompositgolv, sadelkammare... 2
Svar
28
· Visningar
1 155
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej! Jag ska införskaffa mig en ny transport och behöver råd på vilken jag ska söka efter. En totalvikt på max 1500kg, en lastvikt så...
Svar
4
· Visningar
282
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka