Grimma som inte ger skav

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare -erica-
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 2 094
E

-erica-

Min sköthäst för skav av alla grimmor, mest på nosen och HÄR(bild). Det hjälper inte att spänna ut grimman heller, varken så den sitter längre ner eller blir större runt nosen :devil:. Någon som har något tips på en ganska billig och skavfri grimma?

Läder funkar inte heller...

Sv: Grimma som inte ger skav

Jo, men det är svårt att sätta dit ludd på undersidan av nosen där det är värst :crazy:

Du får köpa sådan där tyg man gör hundbäddar utav å så får du sy på det på grimman.

Nog den bästa lösningen om än lite drygt å jobbigt.

Eller den enkla lösningen, hästen får låta bli att ha grimma på sig i hagen.

Tyvärr är det inte min häst, dessutom står han i spilta också så han har grimman på sig dygnet runt. Jag får ta fram nål och tråd helt enkelt..

Japp då blir det det tuffa alternativet. köp en bra nål typ för läder, det är ganska hårt tyget, men resultatet blir bra.

På Börjes finns detta set, kostar 198:-:

3025.jpg

Köp ett sånt och sätt där det behövs mest? Tillverkat av fårskinn.

Prova en större grimma kanske. Den där såg lite tajt ut. Sen så finns det ju grimmor som man kan ändra storleken runt nosen åxå.

Jag har en som jag köpte på travshopen som är jättemjukt foder fast har inte haft den som vardagsgrimma utan bara som tävlingsgrimma. har du testat såna med sånt där ulligt foder?

den där grimman sitter ju väldigt tight så jag förstår att han får skav om han dessutom har den i hagen.
Lättast är nog att börja med att ta av grimman i hagen och ha halsring i spiltan tills skavet har läkt. Sedan sätta på en grimma som har bättre passform :idea:

Jag skulle prova med fårskinn eller ha halsring tills skavet gått över. Det är hopplöst då det väl blivit skav att bli av med det. :(

Linda nått mjukt runt undre. fick jag göra när min häst hade eksem just där.

Säger som många andra, halsring tills vidare.

Annars på med luddar :)

Fårskinn skaver minst, känner en del hästar som fått skav av fuskpäls också.
Det brukar gå att få tag på småbitar litevar stans annars får du slakta ett nosludd. :D

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Kropp & Själ Har hittills klarat mig ganska bra från smärtor, det är mest migrän jag lidit av, och ett gammalt skadat knä som gjort sig påmint då och... 2
Svar
26
· Visningar
1 223
Senast: NilHe
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 741
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 332
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka