Grimman innanför/utanpå tränset?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare hanna_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 808
H

hanna_

JA, som rubriken säger... vad är lättast och bekvämast för hästen att sätta grimman innanför eller utanpå tränset? Vill alltså leda i grimma istället för i träns och ändå ha tränset på ;)

Sv: Grimman innanför/utanpå tränset?

Det beror på situation. På en tävlingsplats där där man ska av med grimman vid ridning skulle jag satt den utanpå. Ska man å andra sidan på långritt och vill ha möjlighet att binda upp hästen så skulle jag haft den under för att kunna låta hästen vila från tränset under tiden. Det beror sas helt på vad som blir smidigast. Tar man bara hänsyn till bekvämlighet så känns det mest logiskt att sätta grimman överst.

Sv: Grimman innanför/utanpå tränset?

Som nämnt beror det på situation. Om man har grimman för att kunna ta av tränset är det bäst med grimman under tränset, dock tycker jag i allmänhet att det är minst knöligt att ha grimman utanpå. Vill att tränset ska ligga an ordentligt mot hästens huvud och är inte så förtjust i att ha en grimma inklämd under. Skulle vara en väldigt smal och smidig grimma isf.

Liknande trådar

Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som... 2
Svar
31
· Visningar
2 232
Senast: Reshästen
·
Tjatter Jag är kanske inte helt seriös med den här tråden (eller med rubriken), så man behöver inte bli galen på mig om man inte vill. Men jag... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 338
Senast: Tantan
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 444
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
669
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka