grimmproblem...

pernilla_s

Trådstartare
Jag har märkt att min pålle kliar sår där grimmans spännen ligger emot. TRoligtivs något med spännena han inte tål. Jag har tejpat dem nu, men behöver en långsiktigare lösning. Han behöver ha grimma på sig dygnet runt då han behöver han munkorg på sig.

Det måste väl finnas någon lösning på detta?

Sv: grimmproblem...

En grimma med annan sorts spännen? Repgrimma?

Men en repgrimma ska du ju inte använda utan uppsikt.

Frågan är ju var man kan hitta en grimma med andra sorters spännen. Jag är mest van vid den vanliga traditionella grimman och repgrimman. Jag måste ju lösa det snabbt då pållen kliar så han får ganska stora sår.

Prova en Bucas-grimma, de spännena står utåt lite grann för att motverka just skav. Dock kostar de ju en peng, men det kan det vara värt om det funkar. Försök låne en av någon och testa om det funkar!

Prova en Bucas-grimma, de spännena står utåt lite grann för att motverka just skav. Dock kostar de ju en peng, men det kan det vara värt om det funkar. Försök låne en av någon och testa om det funkar!

Pengar är inte problem, hästen ska ju inte behöva ha sår. Problemet är väl egentligen att han får sår under hakan. Där måste grimman ligga åt så munkorgen sitter bra. Frågan är om det finns någon grimma om inte har uppbindningsrem där och/eller som inte går att justera.

Har du ingen sadelmakare i närheten som kan sy en grimma åt dig utan spännen?
Det är väl egentligen bara i nacken som du skulle behöva ha ett spänne då och det kanske du kan dälja med lite teddy eller liknande?

*spånar fritt*

Om det är så att han inte tål själva metallen spännerna är gjorda av så finns det med plastspännen/ringa. Kanske inte vidare hållbart men kan ju funka så länge. Vi har en sådan hängandes i stallet, vet dock inte vart den är köpt.

Om det är så att han inte tål själva metallen spännerna är gjorda av så finns det med plastspännen/ringa. Kanske inte vidare hållbart men kan ju funka så länge. Vi har en sådan hängandes i stallet, vet dock inte vart den är köpt.

En sån hade varit perfekt, frågan är ju bara var man kan hitta en.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
651
Katthälsa Mina katter går ute dagtid i den mån de vill och har då halsband med gps. Det har fungerat bra länge men för ett tag sen upptäcktes att...
Svar
11
· Visningar
1 155
Senast: cili
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 745
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka