cello

Trådstartare
Ska ha hästarna ett par km hemifrån i sommar och vill gärna att de ska få vara ifred från inkräktare. Har funderat lite på nån form av lås till grinden. Nån som har erfarenhet?

Har sett att det finns nåt sånt att köpa, men får man låsa till en hage hur som helst? Det går ju såklart att komma in om man verkligen vill, men med fyra eltrådar blir det ju iaf lite bökigt om inte grinden går att öppna! :devil:
 
Ska ha hästarna ett par km hemifrån i sommar och vill gärna att de ska få vara ifred från inkräktare. Har funderat lite på nån form av lås till grinden. Nån som har erfarenhet?

Har sett att det finns nåt sånt att köpa, men får man låsa till en hage hur som helst? Det går ju såklart att komma in om man verkligen vill, men med fyra eltrådar blir det ju iaf lite bökigt om inte grinden går att öppna! :devil:
Svår fråga för Allemansrätten ger ju alla rätt att röra sig markerna så länge de inte stör eller förstör.
Är hagen att räkna som mark/skog som innefattas av allemansrätten får man stänga men inte hindra. D v s man kan låsa grinden men måste se till så att det finns någon form av passage för gående. Kan t ex vara en stege eller trappa som man kan klättra över staket med.
 
Ska ha hästarna ett par km hemifrån i sommar och vill gärna att de ska få vara ifred från inkräktare. Har funderat lite på nån form av lås till grinden. Nån som har erfarenhet?

Har sett att det finns nåt sånt att köpa, men får man låsa till en hage hur som helst? Det går ju såklart att komma in om man verkligen vill, men med fyra eltrådar blir det ju iaf lite bökigt om inte grinden går att öppna! :devil:

Du kan ha grind till en hage med femtielva trådar, (självklart kan du ha hur många trådar du vill) .

Allemansrätten är inget problem ang det eftersom precis som du säger, hagen går utmärkt att ta sig in i ändå och ett extra lås på just en grind till en hage, inte är samma alls. Du spärrar liksom inte en allmän väg/privat väg /hindrar Allemansrätten per se i sak. @Masse

Å andra sidan så hindrar ju inte grinden det du vill hindra . Vill nån stjäla hästar klipper de upp staketet någon annanstans. Vill nån gå in i hagen för att klappa hästarna gör de det via övriga staketet.

Extra ”lås” på en grind till hagen, som jag ser det, är primärt för att undvika att folk öppnar grind och struntar i /glömmer att stänga den.
 
Senast ändrad:
Du kan ha grind till en hage med femtielva trådar, (självklart kan du ha hur många trådar du vill) .

Allemansrätten är inget problem ang det eftersom precis som du säger, hagen går utmärkt att ta sig in i ändå och ett extra lås på just en grind till en hage, inte är samma alls. Du spärrar liksom inte en allmän väg/privat väg /hindrar Allemansrätten per se i sak. @Masse

Å andra sidan så hindrar ju inte grinden det du vill hindra . Vill nån stjäla hästar klipper de upp staketet någon annanstans. Vill nån gå in i hagen för att klappa hästarna gör de det via övriga staketet.

Extra ”lås” på en grind till hagen, som jag ser det, är primärt för att undvika att folk öppnar grind och struntar i /glömmer att stänga den.
Tänker att det borde hindra spontant stök och bök iaf. Med fyra eltrådar kan iaf inte jag ta mig in utan att få en stöt. Men det är klart att den som verkligen vill in tar sig in ändå.
 
Tänker att det borde hindra spontant stök och bök iaf. Med fyra eltrådar kan iaf inte jag ta mig in utan att få en stöt. Men det är klart att den som verkligen vill in tar sig in ändå.

Det är som sagt inte förbjudet att välja x antal trådar i sin grind till den vanliga beteshagen .
 
Ska ha hästarna ett par km hemifrån i sommar och vill gärna att de ska få vara ifred från inkräktare. Har funderat lite på nån form av lås till grinden. Nån som har erfarenhet?

Har sett att det finns nåt sånt att köpa, men får man låsa till en hage hur som helst? Det går ju såklart att komma in om man verkligen vill, men med fyra eltrådar blir det ju iaf lite bökigt om inte grinden går att öppna! :devil:
Vad är det du är rädd för ska hända? Bästa är nog att sätta upp en skylt angående att klappa/mata osv att det inte är någon bra idé. Det är matandet som jag sett som största risken och det kan ju folk göra även utanför staketet.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Behöver köpa en kattlucka men det är ju värsta djungeln. Vill ha en bra pålitlig lucka, som öppnar och stänger som den ska, håller tätt...
Svar
16
· Visningar
731
Senast: KesoNeso
·
Övr. Barn Vår snart sexåriga dotter har alltid sen hon var liten nattats genom att vi ligger bredvid tills hon somnat. Det har funkat men med en...
Svar
11
· Visningar
867
Senast: Humla
·
Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
9 011
Senast: TinyWiny
·
Anläggning Jag har många grindar i mina hagar, många olika delar som jag kan öppna/stänga till. Gillar inte riktigt tråd-/bandgrindar till grindar...
Svar
10
· Visningar
1 176
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp