Sv: Grinig vid hantering
jag känner igen problemet, jag tog hand om ett welsh mountainsto förut och hon var helt galen. Det var riktigt att hon kunde attackera människor! Men när man red var hon pigg och glad.
Jag började om från början med henne. Jag läste om NH och gjorde "vänskapsleken". Jag tränade på ridbanan, hon fick stå lös så hon inte skulle känna sig fast och så, men jag hade ändå grimma på så jag kunde hålla ta fast henne då hon tänkte gå iväg.
Jag började med att massera henne. Jag försökte hitta ställen som hon tyckte om när jag kliade på, då stod hon och njöt som bara den, men plötsligt om man tog henne på ett område som hon inte tyckte om kunde hon sparka med en hov, försöka hugga eller liknande. Då ignonerade jag henne och gick tillbaka till stället hon tycke om när jag rörde och kliade henne där, ibland tog jag snabbt i områden hon inte tyckte om och hon blev sur. Men jag gjorde de så snabbt att hon bara han lägga öronen bak och sedan kliade jag henne där hon tyckte om igen. Så höll jag på länge och det blev bara bättre och bätte. Jag övade mycket på de, och började sakta gör detta med rycktborstar sedan. Om hon tjurade lite ignonerade jag henne, men började hon sparka och så shasade jag bort henne.
Sedan började jag träna att leda henne. Jag bestämde mig för att alltid hålla i grimskaktet så hon hade ca 50 cm fritt grimskaf och jag hade min arm som gärns, hon fick inte få förbi min arm. Jag ledde runt henne och så fort hon tjurade, sparkade, trängre mig eller försökte gå förbi gränsen ruskade jag på grimskaftet och fick henne att back (hon blev lite rädd eller vad man ska säga, när jag ruskade var det obehagligt och då backade hon undan). Så gjorde jag varje gång och det funkade. Om jag stannade och hon gick förbi gränsen ruskade jag och hon ryggade. När jag hade tränat mycket på detta var hon jätte uppmärksam på mig och när jag stannade stannade hon blixtsnabbt, och det räkte med att jag tittade strängt på henne om hon gick över gränsen så backade hon av sig själv.
Jag vet inte om detta funkar på din häst, alla är ju olika. Men det kanske är värt ett försök.