• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Nicke
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 3 089
N

Nicke

Det här grisfodret som några har pratat om, som man kan ge till avmagrande, riktigt gamla hästar. Vad heter det? Någon som vet näringsinnehåll? Är det såpass smakligt, så hästen gillar det, eller ska man blanda det med något?

Sv: Grisfoder

Detta är något jag har missat. Eftersom jag har en gammal hingst som går och skrotar hemma är jag också intresserad.

us_lover skrev:
Detta är något jag har missat. Eftersom jag har en gammal hingst som går och skrotar hemma är jag också intresserad.

Vem vet, det kanske bara finns en sort?
Men jag vet att det finns folk som ger det, så det vore kul om nån av dom kunde dela med sig av sina erfarenheter.

Vi har själv en s k minigris (inget mini med henne inte:angel: ) så vi köper Piggfor hos Granngården. Skulle vara intressant att veta om det går att ge gammelpållen av detta.

Låter faktiskt ganska intressant.... sånt som är bra att veta!

Visst hade det varit bra att veta! Men det verkar inte som om någon vet något. Vi har ju inte lyckats få något svar än.

Ska minsann kolla på piggfor-säcken när jag kommer hem för att se vad som står på den vad gäller näringsinnehåll. Måste ju finnas någon info tycker man ju.

Är det inte annorlunda sammansättning i grisfoder än i hästfoder, jag menar, kan hästen verkligen tillgodogöra sig kraftfoder för grisar?

Nä vet inte....men vi ger vår minigris
något som heter Piggfor Klara som är gjort på
ärtprotein och är helt vegetariskt.
Inget benmjöl i....men de får de väl inte ha i
foder ändå idag??

Till Us_lover....vår gris väger ca 40-45 kg ;)
allt under 80 kg kallas minigris, har jag hört.

jag läste det i ett gammalt nummer av islandshästen.
kommer inte ihåg vad damen med de gamla islandshästarna hette.
en av hästarna var ann-marie östbyes gamla tävlingshäst sol- nånting.

En gubbe i stallet gav sin häst Nötfor, kraftfoder för kossa och visst fasen blev den ordentligt tjock på det, men krafft rehab ger samma resultat och är dessutom anpassat för hästar...

Kan det vara så att det är mald korn som menas med grisfoder?
Till grisar maler man korn så att det blir som grovt mjöl och det blir ju lättare för gamla hästar med dåliga tänder att äta.

ja vet en som gav kofor till sin unghäst som va tunn. det blev inte så bra pålagringar/knölar på insidan av benen/framknäna efter ett tag (det är lääänge sen, va inte så gamal) dom sa att det berodde på att han fodrade med kofor, men vad vet jag :crazy:

det finns ju bra färdigfoder för häst, för dom flesta behov - håller med du :D

malt foder är nog inte så bra att ge, det är väldigt dammigt, och det kan fastna i strupen. då är krossat bättre.(har alltid fått lära mig att mald havre/korn får man inte ge till häst)

när man mal till grisar är det ju ofta en blandning av olika sorters säd och ärter och annat.

Piggfor finns i olika typer och är till grisar som ju inte är gräsätare. Eftersom tillverkaren inte sätter ut innehållet vet man inte vad som ingår :eek: , mer än möjligen salmomella (Åhus):eek:
Ett gott råd, skippa grisfodret till pållen ;)

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Jorå grisar är gräsätare och betar på ängar pricis som övriga
gräsisar. De är inte köttätare egentligen alls
och man får inte ge dem kött.
Det trodde man förr och gav dem allehanda köttrester.

Min nöffis älskar gräs, maskrosor med blad osv.

Grisar är allätare (dvs kan äta kött) men mår precis som vi andra allätare bra av fibrer. De är dock bättre än t ex människor på att bearbeta gräs m.m.

Min med:love: Hon älskar dessutom nästan all frukt och grönskaker, men paprika rör hon inte:confused:

Tack för vikttipset förresten! Visserligen sa en veterinär som var ute hos oss vid ett tillfälle att hon inte är minigris utan ett hängbuksvin, men när vi var på Ystads djurpark i somras fanns en exakt likadan som vår, fast utan hängmage:angel:

*ett litet trådrån, avstickare*
Hängmage :rofl:
Jo vår har hängmage också och är ett
kanadensiskt hängbukssvin dvs en minigris
....det finns en framavlad minigris också som ska
vara pytteliten men i Sverige kallar vi de här grisarna
för minigrisar.
Vi har lyckats "banta" vår gris lite för magen hängde verkligen i
backen förra sommaren. Nu ser han riktigt smärt ut i våra ögon :angel:
Han är svart & vit, har en vit bläs, jättesöt 2,5 år.
Älskar att strosa i skogen och äta smultron, blåbär och lingon.
Han bor med oss och har eget rum.

Ps de Kanadensiska hängbukssvinen är egentligen
inkomna från
Vietnam men det var inte så poppis att kalla dem för
Vietnamesiska hängbukssvin pga "kriget".
Alltså de här är en mindre ras av dessa svin ds.

Senast ändrad av en moderator:

Nicke skrev:
Det här grisfodret som några har pratat om, som man kan ge till avmagrande, riktigt gamla hästar. Vad heter det? Någon som vet näringsinnehåll? Är det såpass smakligt, så hästen gillar det, eller ska man blanda det med något?

Det är inte avrenspellets då?
Vet ej protein/energi inehåll men har gett det i perioder då min ena ätit dåligt. Går bra att blanda i havre, korn och hans vanliga mat då han älskar geggan det blir när det är upplöst.

Det är resterna från kvarnen som är blandat och pelletrerat.
Vete, korn, havre, majs, ärtor mm mm

Jag har en fråga till, VARFÖR ge GRISfoder när det finns så mycket bra HÄSTfoder? Det kan jag inte förstå.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
874
Foder & Strö Min häst ger mig gråa hår. Jag har nu testat Aveve Icelandic mix - om det är mineraler i det vill hon inte äta. St. Hippolyt Höcobs...
Svar
17
· Visningar
1 146
Foder & Strö Tänkte ge linfrö, mest för att skydda magen. Ska det blötas upp? Ska man köra det i mixern? Tillägg, vet att man kan ge torrt men då...
Svar
4
· Visningar
293
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
663
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Svensk Politik 4
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur