groddolja till shettis

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare erje
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 242
E

erje

har hört att groddoljan ska vara bra för pälsen då min shettis har mjäll.hur mycket tror ni att jag kan ge henne mellan tummen och pekfingret? hon går mest som sällskapshäst nu för tillfället. nu går hon på ca 5-6kg hö och ca en näve grund per dag...tacksam för snabba svar!

Sv: groddolja till shettis

Står det inte på?

Jag gav det till min shettis förut, kanske 1 matsked tror jag att jag gav.
Men det låter väldigt mycket att ge så mycket hö, till en shettis som knappt gör något.

i börjes katalogen står det iallafall att det är bra för hårfällning, mjällbildning,hårlöshet,fläckar samt brunstsvaghet....

jo,det står att man ska ge 1dl dom 5första dagarna och sedan gå ner till 1/2dl. jo,jag vet att hon får endel hö,försöka att minska ner ill ca 4kg.det är så att hon går med mina stora hästar ute...

Det man får tänka på är väl att det är OLJA = fett ger du ponnyn en matsked är det alltså en matsked rent fett du häller i den.
Är det en sån som har lätt för att bli tjock så kanske det vore bättre att ge t ex b-vitamin för pälsen och använder utvärtes olja (t ex Probe-olja?) för mjällen?

probe-olja,hur fungerar det?har inte hört om det förut. vart kan jag köpa det nånstans?

www.tahorseware.se har, finns säkert fler återförsäljare.

Snott från sidan:
"Kombineras med PROB Schampo. Behandla direkt där huden visar irritation. Fungerar snabbt och effektivt.

PROB är en fräsch och behaglig produkt att använda.
PROB oljan kan användas vid många problem. Sår läker på några dagar.
PROB produkterna är inga mediciner.
PROB är giftfria naturprodukter som kan användas t.o.m. till små barn.

Vad gäller människor ger PROB hjälp till ca 60%. Som Tex. mjölskorv, blöjveckseksem, psoriasis, seborré´, mjälleksem, spruckna nagelband, självsprickor på händer och fötter mm. Vi gör ingen marknadsföring till människor, men vi vet att det är många som använder PROB.

Av någon oförklarlig anledning svarar nästan alla pälsdjuren positivt, fler än 90% får hjälp,
PROB kan användas av alla dina nära o kära

Hästen, hunden mm mår bra. De flesta hästarna klarar sig oftast helt utan eksemtäcke. Fungerar till: eksem, karledsproblem, mugg, svamp, benskabb, tassproblem, ohyra och t.o.m rävskabb. Hundarnas tassar läker vanligen på några dagar.
PROB har kommit för att stanna och bedöms av våra kunder som den enklaste, effektivaste och mest ekonomiska produkten som finns på marknaden. PROB är enkel att använda, ingen fet och kletig produkt. Om hunden hoppar upp på soffan efter behandlingen, behöver det inte innebära katastrof.
PROB är bra även för friska djur."

Står ingenting om just mjäll, men eftersom det också är en obalans i huden så gissar jag att det kan vara bra för det också. Schampot funkade kanon på min häst som hade värmeexem under manen (har t o m testat i mitt eget hår eftersom jag har konstant exem/psoriasis eller dylikt och väldigt irriterad hårbotten, det stank tjära men var väldigt effektivt! :D )
Annars finns det säkert fler mjällschampon och dylikt för häst.

har du prövat att bada pållen i hexocil shampo ? det är för hudproblem. min ena shettis hade en del mjäll och det försvann med ett bad ;) har använt det även till andra hästar som haft mjäll med önskat resultat.

det är ganska billigt och drygt. det ändrar dessutom inget i foderstaten.

Minska inte på höt, en shettis har oxå behov av att få äta.

Mina shettisar går på fri tillgång på grovfoder o de gör inget heller.

En matsked vetegroddolja gör nog varken till eller från i foderstaten. Men det kan nog hjälpa mot mjällen. Jag gav mina islandshästar det ett tag och jag såg en skillnad i eksemet. Men jag gick över till linfröolja istället. Det är billigare och har samma effekt. Bra för magen också. Det används ofta till eksemhästar bl a.
Och pälsen blir blank på köpet.:banana:

Liknande trådar

Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
11 741
Senast: corzette
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
779
Senast: Sesca
·
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga... 48 49 50
Svar
988
· Visningar
16 192
Senast: qitis
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst... 2
Svar
20
· Visningar
2 426
Senast: CFrisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka