Bukefalos 28 år!

Grönlandshund?

Sv: Grönlandshund?

De flesta sorters djur som man kan ha i en lägenhet tyvär... :crazy:

Lundehund...Det är nog en ras jag inte hört talas om.
 
Sv: Grönlandshund?

Mmm det finns sådana människor i min omgivning också. Man suckar ju bara. Ibland tror man att de ska byta ut barnen också när det behövs.

Just nu är det en helttidsarbetande kvinna (ej bekant, jobbarkompis till en kompis) som ska skaffa valp. När min kompis frågat vad hon ska göra med den när hon är på jobbet så är det det klassiska svaret: Eh, vaddå? Den är väl hemma? Hur gör ALLA ANDRA när de jobbar????? Stackars bäbis :( De är väl hemma med den över sommarlovet. Men men... Den kanske rycker när det inte fungerar? De kanske får ett trevligt sommarlov. Hon är lite innerstadsmänniska som ska vara "rätt".

Tänk så långt ifrån det är oss... Som svettar omkring i skogskläder och efter en dags träning sitter trötta, blöta och nöjda på McD helt ogenerat bland folk :) Nej man behöver ju inte sunka omkring så här för att vara "hundmänniska" och vi gör det ju inte heller varje dag (men ett par gånger i veckan ;)) Men för mig känns det naturligt att man har ett par rejäla skor och en hundjacka. Är man i behov av det så gör man ju iaf nån slags rolig aktivitet med hunden...
 
Sv: Grönlandshund?

Här har Du Norsk lundehund. De ser ut som om de skulle vara i strl som en schäfer, men de är mellan 32-38 cm höga eller låga. :D

lundefam.jpg


Nu har Fraggel lärt sig något nytt idag! :D :D
 
Sv: Grönlandshund?

En del tänker inte så långt. När vi hade hämtat Elektra trodde många av våra bekanta att vi kunde lämna vår valp 5-6timmar så vi kunde festa med dom. Elektra var då bara 9 veckor. Ska tilläggas att dessa själva är hundägare. Vi lämnade naturligtvis inte vovven utan stannade helt enkelt hemma!

Nä jag skulle inte vilja vara utan min hund. Blev en morgonpromenad idag och sånt älskar jag. Vi hann att skälla ut två ekorrar och en rådjursbock + att vi fick se en stor uggla också. Nu ligger Elektra nöjd och sover här intill :smirk:
 
Sv: Grönlandshund?

De är ascoola! Men men... Som sagt. Vi kommer aldrig att komma till skott. Men nu ska vi läsa på och undersöka så mycket som det går och sen så kan man drömma lite till :p Skäller de? Vad har de för päls? Pälsen ser INTE lovande ut :p

Mina tjejjor har bara varit ute och rastat lite snabbt. Idag behöver de springa av sig så de ska få vila på maten ett tag och sen så ska vi röja i skogen rejält...
 
Sv: Grönlandshund?

De är ascoola! Men men... Som sagt. Vi kommer aldrig att komma till skott. Men nu ska vi läsa på och undersöka så mycket som det går och sen så kan man drömma lite till Skäller de?

Om Du menar Lundehunden, så enligt deras hemsida så verkar de skälla en hel del. :crazy: Kan inte så mkt om rasen, men läste en del på deras sida
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Grönlandshund?

ahhhh... klassikern "hur gör alla andra som jobbar?"

har inte lundehunden en extra tå? eller är det en annan ras? jag såg en sån (tror det var en sån i alla fall) på håll tidigare i våras. de är verkligen små OCH spinkiga! kan inte väga många kilon i alla fall...
 
Sv: Grönlandshund?

Om det är den jag tänker på så har de dubbla sporrar på bakbenen, för att kunna få fäste när de klättrar på klippor.....
 
Sv: Grönlandshund?

Mmm det är ju en spets så... Jag antar att de skäller mycket. Det var ju det där med hus på landet :angel: Ja de har extra tår, och andra mysko saker!!

http://www.eriksro.com/sls/sivstory.html

Vi har ju om ett par år förhoppningsvis en livsstil som skulle passa bra ihop med denna hund... Min särbo (som kanske blir sambo iframtiden???) har ju som intresse att ströva i skog och mark och vandra. Hundarna måste ha tillräcklig päls för att klara lite mygg och kyla, så det utesluter ju t.ex. Saluki och andra skumma raser som jag gillar!! :love:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Grönlandshund?

det låter ju som en väldigt rolig hund. men vad ska man ha dem till om man inte jagar lunnefåglar?
 
Sv: Grönlandshund?

Jag ska försöka att lista ut det :p Sällskap ute kanske? Det är trist att gå själv... Nått borde man väl kunna hitta på för att den ska få utlopp för lite naturliga instinkter. Vi får väl åka till Lofoten!! *hi hi*
 
Sv: Grönlandshund?

Enligt deras hemsida så används den idag som en utmärkt sällskapshund.

Hämtat från sidan:

Om jag som ägare respekterar min lundehund och ger den frihet att vara sig själv, då möter den mig med respekt och blir mig fullständigt hängiven för resten av sitt liv. Jag upplever lundehunden som en utomordentligt bra sällskapshund. Stadig och orädd, bra med barn, stressar inte upp sig för småsaker, följsam men ändå självständig, nyfiken och pigg på aktiviteter. Men behöver inte en massa sysselsättning för att trivas, bara den får vara med när familjen gör något. Kelig och trogen. Ja, en bättre kamrat kan man inte ha.
 
Sv: Grönlandshund?

cillamuffins skrev:
det låter ju som en väldigt rolig hund. men vad ska man ha dem till om man inte jagar lunnefåglar?


En valp född i sverige vet nog inte vad lunnefågel är, det är väl bara till att presentera den för irriterande kråkor eller skator eller något! :angel: :angel:
 
Sv: Grönlandshund?

Klättring kommer vi att ha gott om. Min pojkvän är mycket för att skutta runt. Det är inte alltid mina hundar riktigt hänger med. Vid svåra passage så är det också svårt att lyfta dem om det är brant nedåt också *huga* Vi har gjort ett par skräckfärder. En hund på ett par kilo är klart lättare att hantera.

Däremot så verkar 99% av alla hundar vara kopplade på bild *hmm* Är det en varningsklocka eller??
 
Sv: Grönlandshund?

Den jag mötte var lös och verkade ha en väldig koll på sin husse. Hunden verkade väldigt följsam, men men. Det var som sagt mitt första möte med en lunde. :D
 
Sv: Grönlandshund?

Mm det var säkert en bra husse :p Nej skojar bara... Det skulle vara trevligt om den var så följsam som de skriver. Det ska bli kul att ta reda på mer, nu ska jag inte sitta och plåga er med *hihi*
 

Liknande trådar

Hemmet Jag är på väg att köpa hus,imorgon kommer mäklaren hit och värderar min lägenhet och på fredag ska jag på förhandsvisning av en liten...
17 18 19
Svar
375
· Visningar
23 394
Övr. Hund Någon som vet hur man räknar ut vilken brottstyrka på koppel som man bör ha till en viss vikt på hund? Är sugen på att beställa...
Svar
0
· Visningar
221
Senast: Linda_A
·
Kropp & Själ Jag har länge velat bo på Gotland och har nu äntligen fått möjlighet när jag blivit antagen till skola. Skolan ligger i Fårösund. Jag...
Svar
6
· Visningar
459
Senast: Santoxen
·
  • Artikel
Hästnyheter Efter andraplaceringen i lördagens Nations Cup toppar Sverige serien när en omgång återstår. "Jag vet att vi kan ännu mer," säger...
Svar
0
· Visningar
93
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp