Bukefalos 28 år!

Grönlandshund?

Sv: Grönlandshund?

Drag är väl grönlandshundens huvudsyssla.
De brukar vilja bo ute eftersom de har en gigantisk päls.
De jag har träffat, utom en individ, har varit tämligen osociala och rätt så tuffa de har inte gillat barn.
 
Sv: Grönlandshund?

Nej det är de inte. Men jag håller inte med mimmipigg om att de skulle vara osociala, de vi har haft(o de flesta jag har träffat,många!) har varit väldigt sociala men på ett lite speciellt sätt o det var heller inga problem när ungarna var små.
PL
 
Sv: Grönlandshund?

Okej! Ville bara veta lite :)

Vet nu om en hund av denna ras som ska bli sällskapshund till någon som inte är aktiv och bor i en liten lägenhet. Tråkigt när uppfödare inte kollar upp vem som köper deras hundar.
 
Sv: Grönlandshund?

Grönlandshundar är mycket människovänliga och otroligt goa familjehundar så länge de får sina behov uppfyllda. Men de är primitiva hundar och kräver mycket aktivering. Får de inte denna aktivering så aktiverar de sig själva - det kan bli allt från soptömmerensing till att den tuggar sig genom fönsterkarmar.

Tänk själv en hund som har ett huvud där du selar på den på morgonen och sedan drar mil, efter mil, efter mil. Det går inte fort, men den tuffar på med en vilja av järn.

Ett psyke som gör att du kanske måste gå i kamp med hundens vilja mot vad du själv vill. De är självständiga och kräver sin ledare.

Men å andra sidan, dagens Grönländare kanske avlats mot "sällskapshållet", så de kanske inte har kvar lika mycket av den rena "ursprungshunden" som när de togs in till Sverige?
 
Sv: Grönlandshund?

Okej! Men om en människa inte har något intresse för motion och har som syfte att bara gå runt kvarteret med en hund så känns grönlandshund helt fel :(
 
Sv: Grönlandshund?

En av våra hundar ligger helst ute när det är -20 grader och varmare. Men sen kom han på att han kunde riva ut halmen från kojan om det var kallare än så, och fortsätta ligga ute. :D

Men nog är det individuellt även om det är pälsade huskysar som är vana att vara ute. Andra föredrar att ligga i soffan och vräka sig, och nästan vägrar gå ut och pissa.

Och ännu andra vill gärna vara inne en stund men vill sen ut igen.
 
Sv: Grönlandshund?

Å myten om att hunden blir vad man gör den till lever vidare...
 
Sv: Grönlandshund?

Tyvärr är det nog så med många raser men jag är kluven om hur jag ska göra. Borde man ringa till uppfödaren och varna?
 
Sv: Grönlandshund?

Jag vet inte... Det känns på ett sätt konstigt att ringa och skvallra... Det känns som att uppfödaren borde ha koll på det, eller så bryr de sig inte iaf. Det är jobbigt det där. Jag är hatad för att jag bestämt avrått från att skaffa BC för att den är "lagom stor och lättlärd". De sket väl i vad jag sa, men shit vad sura de blev. Så nu är man väl mest tyst... Men det är trist...
 
Sv: Grönlandshund?

Vet ju hur djur haft det tidigare hos denna person...men som sagt var man vill ju inte heller ringa och vara skvallerkärring! Därför känner jag mig kluven!
 
Sv: Grönlandshund?

Jag hade nog ringt uppfödaren.

Gjorde det när jag fick nog av en husses behandling av sin hund. Tog reda på uppfödaren till hunden och ringde och talade om hur denna man behandlade sin hund. Hon blev ledsen men tacksam över samtalet och tog i sin tur kontakt med hussen. Hur det gått, vet jag inte men förhoppningsvis så fick hussen en tankeställare och behandlar nu sin hund bättre. Får väl se om vi möts igen.
 
Sv: Grönlandshund?

aha... hon har avverkat hundar innan också? eller du menar kanske djur i allmänhet :( Ja tyvärr verkar inte vissa bry sig om om det är ett marsvin eller hund...

Här hemma har vi fått en ny kärlek :love: Lundehund! Jag lovade min särbo att titta på en sådan om vi flyttar ut på landet. Eh? Aldrig... Men drömma kan man väl få göra *hi hi*
 
Sv: Grönlandshund?

Aha...såg faktiskt den första någonsin igår! :o Har både läst om och sett rasen på bild, men aldrig livs levande. Så små de är! De upplevs som större när man ser dem på bilde.

Den (hane 9 mån) verkade mkt trevlig och mina schäfrar hade en rolig lekstund tillsammans med honom.
 
Sv: Grönlandshund?

Mmm det är jättesmå... Vi funderade på hur mycket de orkar hänga med. Men man underskattar ju hundar... De är tillräckligt stora tror jag.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Den danske travtränaren Bo Westergaard stängdes av i två år och sex månader för dopning – men överklagade. Nu har den danska...
Svar
0
· Visningar
113
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Jag har fått nytt jobb. Något helt annat än innan och byter verkligen riktning i livet. Blev nästan head-huntad till tjänsten (som...
2
Svar
32
· Visningar
2 670
Senast: Elo
·
  • Artikel
Hästnyheter I början av året började Ebba Hansson att jobba hos den belgiske hoppryttaren Karel Cox där hon är ansvarig för leasinghästarna. Hon är...
Svar
0
· Visningar
131
Senast: Gunnar
·
Samhälle Jag har fått inse att jag inte kommer ha råd att köpa lägenhet i Lund 🫠 Så funderar nu på att flytta tillbaka till Malmö, där jag är...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 951
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp