Bukefalos 25 år, Läs mer! Arkivet

Grönt i halmen

fejko

Trådstartare
Jag har hört att man ska akta sig för grönt i halmen. Vad är det som är farligt egentligen? Jag har något som ser ut som hö i halmen.

Det är förmodligen kvickrot och lite ogräsväxter :d.

Grejen är att då man tröskat och har en del grönt i halmen så får man inte pressa den på en gång för då är det risk för mögel i halmen. Halmen ska torka på slag i några dagar så att det gröna är torrt innan halmen pressas.

M

Margaux

Ibland sår bönderna ut vall för nästa år på sädesfälten. Under vissa förhållanden kan detta växa rejält och kommer med vid tröskning. Det som kan vara farligt är att gräset inte hunnit torka ordentligt innan pressning och att gräset möglar.

Halmen får även ett högre näringsvärde. (inte farligt om man räknar med det i foderstaten)

En del hästar kanske äter lite för mycket av halmen när det finns gräs i... Å andra sidan har de att göra i flera timmar med att plocka ut väl utspridda grässtrån ur bädden.

// Margaux

OBS! Denna tråd har inte fått några nya svar på 6494 dagar.
Kanske det är bättre att starta en helt ny tråd för det du vill säga?
Självklart kan du fortfarande svara i denna tråd om du anser det mer lämpligt.

Liknande trådar

Foder&Strö Hej! Jag funderar på att handla halm till min häst så hon har något att äta när resten är slut. Men tyvärr kommer jag få köpa det själv...
Svar
3
· Visningar
337
Hästvård Hej! I vintras köpte jag min första ponny, d ponny. Hon var väldigt tjock när hon kom till oss och nu har hon börjat bli väldigt fin i...
Svar
6
· Visningar
608
Anläggning Hej! Jag och min mamma är relativt nya på en lösdrift. För närvarande är det fyra lättfödda hästar som går i lösdriften. Dessa har...
Svar
4
· Visningar
325
Hästvård Måste få skriva av mig lite ang hälsoproblemen med min häst... goda råd mottages gärna. Jag importerade ett Lusitanosto från Portugal...
2
Svar
21
· Visningar
1 343

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa golden
  • Hund bet familjemedlem hjälp

Hästrelaterat

Omröstningar