Halm som tilläggsfoder

Grodhopp

Trådstartare
Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny.

Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny.
Bedömd 7.5 på en skala till 9 av veterinären. Enligt veterinär ska hon ha max 6-7 kg hö och gärna halm som tuggtid.

Nu fodrar vi hö 1+1+1 (+1) + 3 kg.
Ute fungerar inte hönät men står hon inne på natten så får hon i småmaskigt hönät så det räcker längre.

Än så länge så går hon ute på nätterna men funderar dock på att hänga in ett nät med halm till kvällen när hon börjar stå inne.

1. Hur många kg (halm väger ju inte så mycket som hö) ger man per natt så det blir bra tuggtid?

2. Havre eller vetehalm?

3. Något annat att tänka på när man ska köpa in halm?

Vi har bara en loge ovan stallet som vi förvarar foder på om det inte är plastat och står ute.

4. Hur fungerar det rent brandsäkert att förvara oplastad halm inne?
 
Vetehalm tar du och så räknar du ut en foderstat med hjälp av värdena på höet och halmen. Har du ingen analys på fodret så kan du ta ut ett prov och skicka in för analys själv. Det blir inte riktigt lika bra som när man tar prov från många balar, men du får en fingervisning i alla fall.
Halm innehåller nästan inget protein, men en del energi. Därför kommer du behöva lägga till protein i annan form för att det ska bli lite balans mellan näringsämnena.

Jag antar att hästen inte är ensam ute, så då kanske det inte funkar att ge halm ute. Där emot skulle du kunna byta ut höet som hästen får inne mot halm istället?

Allt beror alltså på vilka näringsvärden fodret innehåller. Och det är extra viktigt när hästen är överviktig.
 
Utan analys så skulle jag säga, på fyra fodringar:

1+1+1+
1,5 hö + 1,5 halm (vete).
Byt alltså ut en del av höet mot halm i nattgivan. Halm kan innehålls upp mot 6,5MJ så det är inte obefintligt med energi. Ska man få ner en ponny i vikt gäller det att hålla hårt i kalorierna.

1 fodring krubbskrammel av stärkelselågt men proteinhögt. Finns några olika alternativ, även pelleterade numera. Krafft low starch, granngården elit proteinspecial, lusernpellets+potatisprotein, etc. Det är jätteviktigt att få i nog med protein, för mättnadskänslan, musklerna, och ämnesomsättningen.

Bästa är givetvis att ta en analys på höet, men du kan även räkna en ungefärlig foderstat på Hästsverige med deras standardvärden på hö och halm.
 
Utan analys så skulle jag säga, på fyra fodringar:

1+1+1+
1,5 hö + 1,5 halm (vete).
Byt alltså ut en del av höet mot halm i nattgivan. Halm kan innehålls upp mot 6,5MJ så det är inte obefintligt med energi. Ska man få ner en ponny i vikt gäller det att hålla hårt i kalorierna.

1 fodring krubbskrammel av stärkelselågt men proteinhögt. Finns några olika alternativ, även pelleterade numera. Krafft low starch, granngården elit proteinspecial, lusernpellets+potatisprotein, etc. Det är jätteviktigt att få i nog med protein, för mättnadskänslan, musklerna, och ämnesomsättningen.

Bästa är givetvis att ta en analys på höet, men du kan även räkna en ungefärlig foderstat på Hästsverige med deras standardvärden på hö och halm.
Standardvärden kan funka för halm men inte för hö. Energivärdena varierar inte alls så mycket som proteinvärdena. Där kan.man ju ha allt mellan 1 och över 100 g srp per kg foder. För en häst som ska ner i vikt är hö/hösilageanalys nödvändig, särskilt om man fyller på energin med halm.
 
Standardvärden kan funka för halm men inte för hö. Energivärdena varierar inte alls så mycket som proteinvärdena. Där kan.man ju ha allt mellan 1 och över 100 g srp per kg foder. För en häst som ska ner i vikt är hö/hösilageanalys nödvändig, särskilt om man fyller på energin med halm.

Ja, och vi kan säga det hur många gånger vi vill, men många väljer ändå att inte analysera sina grovfoder.

Och då är det faktiskt bättre att räkna på standardvärden än att inte räkna alls.
 
Ja, och vi kan säga det hur många gånger vi vill, men många väljer ändå att inte analysera sina grovfoder.

Och då är det faktiskt bättre att räkna på standardvärden än att inte räkna alls.
När det gäller energi, absolut! Men då är det nog bra att inse att man inte har en aning om proteinet. Att få en siffra kan ge en falsk bild av visshet där.
 
Mycket viktigt att halmen har en bra hygienisk standard. Inga fuktskador, mögeldoft eller för dammigt. Dom äter inte upp all halm, dom grövsta stråna ratas. Så har man nät får man byta halmen varje dag. Det är synd att slänga den grova som dom inte äter. Tycker det är bättre att ge direkt på boxgolvet, bättre ätställning och mindre slitage på tänderna. 7 kg låter som väldigt mycket hö om det inte är ett hö med väldigt lite protein.
 
Mycket viktigt att halmen har en bra hygienisk standard. Inga fuktskador, mögeldoft eller för dammigt.
Detta är superviktigt, speciellt i år som när det har regnat så mkt i tex Skåne att man verkligen har koll på att det är bra hygiensk kvalité.
Jag brukar ge vetehalm med insådd vall, det tycker hästarna är smakligt men skulle gissa att de föredrar havrehalmen om jag hade frågat dem🙃. Skulle gett din ponny vetehalm iaf. Du får prova dig fram hur mkt du behöver ge. Förvarar du halmen inne vid stallet så måste du ha en brandcell.
 
Värt att tänka på är att vissa hästar föredrar havrehalm, andra vete. Det är en fördel att ge den halm hästen gärna äter men tycker är minst smaklig.

Mina senaste har älskat vetehalm, men inte havrehalm.
 
Detta är superviktigt, speciellt i år som när det har regnat så mkt i tex Skåne att man verkligen har koll på att det är bra hygiensk kvalité.
Jag brukar ge vetehalm med insådd vall, det tycker hästarna är smakligt men skulle gissa att de föredrar havrehalmen om jag hade frågat dem🙃. Skulle gett din ponny vetehalm iaf. Du får prova dig fram hur mkt du behöver ge. Förvarar du halmen inne vid stallet så måste du ha en brandcell.
Ursäkta att jag lägger mig i men jag undrar varför du rekommenderar vetehalm till ponnyn istället för havrehalm? Skillnad?
 
Hakar på den här tråden eftersom jag har en fundering angående halm. Jag brukar ge mina 1 kg halm till natten, men kommer att ge 2-3 kg per dygn detta år pga foderbrist. Har koll på hövärdet och allt men har ingen analys på halmen. Det finns statistik att hitta på nätet för regionen men analysen tror jag är för idisslare, eller? Vad är det för MJ?

IMG_1051.jpeg
 
Hakar på den här tråden eftersom jag har en fundering angående halm. Jag brukar ge mina 1 kg halm till natten, men kommer att ge 2-3 kg per dygn detta år pga foderbrist. Har koll på hövärdet och allt men har ingen analys på halmen. Det finns statistik att hitta på nätet för regionen men analysen tror jag är för idisslare, eller? Vad är det för MJ?

Visa bifogad fil 129474
Från växa borde det vara idisslare, ja. Kolla på hästsveriges tabellvärden istället?
 
Hakar på den här tråden eftersom jag har en fundering angående halm. Jag brukar ge mina 1 kg halm till natten, men kommer att ge 2-3 kg per dygn detta år pga foderbrist. Har koll på hövärdet och allt men har ingen analys på halmen. Det finns statistik att hitta på nätet för regionen men analysen tror jag är för idisslare, eller? Vad är det för MJ?

Visa bifogad fil 129474
Här finns från SLU för häst. Finns fler riktvärden för mineralinnehåll i deras rekommendationer :)
Screenshot_20231006_075724_Adobe Acrobat.jpg
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 157
Senast: Ridinglady
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 087
Senast: CFrisk
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 122
Senast: Twihard
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 078
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp