Bukefalos 28 år!

Grönt kort eller liknande?

E

Egonson

När man tävlar i "vanliga" klasser, så som hoppning och dressyr, så krävs ju oftast att man har tagit Grönt kort.

Hur är det inom westernridningen? Krävs det någon liknande?

Licens vet jag att man ska ha för häst och ryttare, vaccinationsintyg för hästen och så måste man vara medlem i en westernklubb.
Hittar inget om ngt liknande det gröna kortet på WRAS hemsida i alla fall.
 
Sv: Grönt kort eller liknande?

Man behöver inget grönt kort i western och licenser behöver du bara om du ska tävla på C-tävlingar och uppåt. På D-tävlingar behöver du varken ha licens eller medlemskap i någon klubb. Sedan måste man skriva på en hästägareförsäkran, men ett sådant papper brukar alltid finnas på tävlingen, där ska man skriva i hästens namn, ras, kön, födelseår, färg och tecken, sedan skriver ryttaren under sin namnteckning och försäkrar om att hästen är helt frisk.
 
Sv: Grönt kort eller liknande?

Hoppas TS inte tar illa upp om jag fyller på med ännu en tävlingsfråga eftersom hon/han redan har fått ett bra svar på sin? :idea: :angel:

Vart hittar ni era tävlingar och hur långt brukar ni åka? Finns det tävlingar överallt i landet?
 
Sv: Grönt kort eller liknande?

www.wras.se finns det en tävlingskalender där alla tävlingar i deras regi kommer upp.
Du hittar tävlingskalendern under tävlingar i vänstra spalten!
Själv är jag ny på tävlingsfronten och har enbart åkt på tävlingar i när området.. dvs 30min körväg!:)
 
Sv: Grönt kort eller liknande?

Det beror på vilken nivå man ligger på, hur långt manåker tror jag.
A-B tävlingar finns inte så många i landet så de som tävlar på den nivån åker längre än de som tävlar på D tävlingar (anordnas mer i hemklubbarna).
Tävlingar finns nästan över hela landet tror jag men kanske lite glesare i norr skulle jag tro.
de andra frågorna har du fått lysande svar om redan..

Kl*
till Àlin:
Ska man tävla i klasser som innehåller boskap måste man ha en boskapslicens också..
annars tror jag du fått med det mesta redan.
/Erik
 
Sv: Grönt kort eller liknande?

Som redan nämnt ligger de flesta tävlingarna ute på wras.se, men riktigt alla ligger inte ute där, så om du vill prova att börja tävla så kontakta din närmaste westernklubb och kolla när och vart de har sina tävlingar!
 
Sv: Grönt kort eller liknande?

Okej, tack alla för svaren :bow: Då vet jag, behöver jag inte skaffa licenser det första jag gör i alla fall :D
Boskap har jag nog tänkt vänta lite med ;) I alla fall tänker jag börja med Trail eller Pleasure kanske Horsemanship..

Grönt kort måste jag ändå ta för jag vill tävla lite hoppning med faktiskt :p Måste ju ha det på vår klubb även om det bara är tränings-klubbtävling..

Liam_: Själv tänker jag börja tävla lite kanske 2008 då tänker jag börja med D-tävlingar på den närmsta westernklubben eller andra klubbar nära inpå. Det är ju ett par mil till den närmsta klubbens ridhus ändå. Som sagt finns de på Wras hemsida en lista med olika tävlingar.
 
Sv: Grönt kort eller liknande?

Den nya WRAS-regelboken för 2007 säger att du måste ha licens på häst och ryttare redan från D-nivå samt medlemskap i en WRAS-klubb.

Ny regelboken kommer i feb.
 
Sv: Grönt kort eller liknande?

Den nya WRAS-regelboken för 2007 säger att du måste ha licens på häst och ryttare redan från D-nivå samt medlemskap i en WRAS-klubb.

Ny regelboken kommer i feb.

Kommer det att vara e- f- tävlingar då, som det var på remissen?
 
Sv: Grönt kort eller liknande?

Okej, ja jag ska skaffa en regelbok sen men det blir inte aktuellt förrän jag börja tävla. Men är det inte då likabra att skaffa livstidslicens till hästen, måste väl bli billigare i längden om man planerar fortsätta tävla mer än 2,5 år framåt?
 
Sv: Grönt kort eller liknande?

En fråga till, måste hästen vara chippad eller räcker det med att den har pass?
 
Sv: Grönt kort eller liknande?

för att vissa hästar ska få pass måste man chippa dom... men så länge du har ett gilltigt pass och en vaccinerad häst så får du tävla, något krav på chipp finns inte
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 485
Senast: zarmino
·
Tävling Jag tänker att jag behöver ta grönt kort. När jag var liten och tävlade behövde man inget grönt kort. Sen flyttade jag till Irland och...
Svar
13
· Visningar
2 089
Senast: Kiwifrukt
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 039
Senast: Jeps
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 820
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sommarföräldrar 2024
  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Uterätt för kor

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp