Grönt kort för förälder!

Dannie

Trådstartare
Hej!

Dottern skall börja tävla så smått och eftersom hon är 9 år bara så är det ju jag som förälder som skall göra det gröna kortet :crazy:. Hur i allsin dar går det till. Jag har själv aldrig tävlat utan sysslat med avel och lämnat tävlingsridningen till dem som är bättre på det än mig. Vad skall jag göra egentligen:confused:

Hoppas att ni kan hjälpa mig!

Nina

Sv: Grönt kort för förälder!

Det bästa är att höra sig för på närliggande ridskolor och liknande, de brukar ordna "Grönt kort kurser" emellanåt. Man träffas då några gånger och går igenom allt man ska kunna. Kursen avslutas med prov.

Själva provet är inte svårt allt. Man får ta Tävlingsreglementet till hjälp och slå i det hur mycket man vill. Man kan kanske säga att kursen går ut på att lära sig slå i TR.

Lycka till!

Du ska gå en kurs på några timmar och skriva ett prov. Det var vad jag fick göra då mina barn var "underåriga".
Inte så svårt och du har TR till hjälp:)

Ja som de andra säger; man går en kurs som i princip går ut på att man ska lära sig att slå upp i TR. Sedan gör man ett skriftligt prov där man ska svara på frågor genom att slå upp dem i TR. Det senaste har det också ingått praktiskt prov när man tar ett eget grönt kort, men jag vet inte hur det är när man tar kortet istället för sitt barn...

Har ni ingen annan vuxen som kan följa med ut och hjälpa er, som jag förstått det behöver det inte vara målsman som har det gröna kortet utan bara en vuxen som tar ansvar för det barn som är under 13. Självklart kan det ju vara bra om du tar det gröna kortet ändå så ni klarar er själva senare. Men tänkte bara ge det tipset ifall det inte finns någon klubb i närheten som ordnar provet just nu. Många gör det ju i början av året.

Det är inte så svårt!
Att slå i ett lexikon och hitta översättningar är inte så svårt. Samma är det med att ta det gröna kortet. Vet man inte var något betyder slår man upp det - vet man inte vad svaret är så letar man upp det.

Lycka till!

Tackar för alla nyttiga svar! Ja, det kanske är ett alternativ att ha med sig någon med grönt kort till att börja med. Pratade med ridklubben, de hade ingen utbildningsansvarig utan tog hjälp av grannkommunen. Jag skall hålla utkik när de drar igång utbildningen!

Vänligen Nina

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 433
Senast: zarmino
·
Dressyr Okej, så här är det. Jag har rätt nyligen gått över på storhäst, en trevlig hobbynivå-hopphäst vilket är precis vad jag var ute efter... 2
Svar
34
· Visningar
4 536
Senast: Nevermind
·
Kropp & Själ Svårt att sätta rubrik på min fundering... Jag har en tränande dotter som har ansträngningsastma (eller nåt - har haft en tidigare tråd... 2
Svar
32
· Visningar
1 904
Senast: ameo
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Min häst har jag ridit in själv och vi kämpar på så gott det går! Men det känns så tungt ibland.. Han är en...
Svar
13
· Visningar
2 901
Senast: Koppen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka