grönt kort ?

• Tävling
  • Trådstartare Trådstartare Bella_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 349
B

Bella_

När är det läge att skaffa ett grönt kort ?
jag ska få en foderhäst nu snart, och ska träna mkt dressyr med honom.
men sen vill jag ju så klart ut och tävla lite,
är det bäst att skaffa grönt kort nu ?
och i såfall, är det svårt ?

och vilken nivå på dressyren ska man börja på ?
han är 7år, och inte tränad alls så mkt dressyr, så vi ska träna inför tränare ett tag innan och se hur det går.

och måste man ha nå mer kort än grönt kort för att tävla vart som helst ?

tack för svar !

Sv: grönt kort ?

Kul att du ska få en foderhäst och även vill börja tävla :)

Grönt kort skulle jag tro är lika bra att skaffa på en gång. Det ska inte vara så svårt. Men kolla med din klubb om dom ska ha någon slags "grönt kort-kurs" där man brukar gå igenom det viktigaste inför provet. Nuförtiden består provet av kryssfrågor så det är betydligt lättare att genomföra än det varit tidigare.
När du sedan är redo att börja tävla så måste skaffa en ryttarlicens och din häst måste vara vaccinerad mot hästinfluensa. När ni sedan kommer upp på högre nivåer (regionalt) måste även din häst ha en hästlicens.

Vilken nivå ni ska börja tävla på tycker jag du ska diskutera med din tränare. Ni kan då tillsammans lägga upp ett träningsprogram som passar dig och din häst samt att ni kan diskutera vilka tävlingar som passar er.
Mitt förslag är att först starta någon klubbtävling eller träningstävling eftersom du inte tävlat något förut och sedan starta på lokalnivå med LC och LB program.

Lycka till!

Jag tycker du ska skaffa grönt kort så fort du kan, så du inte helt plötsligt hittar en tävling du vill åka på och inser att du inte kan åka. ;)

Det är inte speciellt svårt eftersom det utgår från att man kan slå i TR. Alltså behöver du inte veta nånting om hästar innan :p
MEN dock så läs på så mkt du kan, kolla igenom TR osv så du skulle kunna svara på de flesta frågor utantill. När du väl kommer ut på tävlingsplatsen så måste du trots allt kunna reglerna som gäller.

Vilken klass ni ska starta beror ju på hur långt du och hästen har kommit och vad du tycker verkar enklast.
LC är ju det lättaste så är ni lite ostabila i formen så är det ju bästa klassen att börja i eftersom det är lägst krav där.
Är ni däremo stabila i formen osv så går det lika bra att starta LB, välj isf det program som du och hästen verkar klara av bäst.

Lycka till med hästen :)

Jag tycker att svaren du fått av ovanstående skribenter är bra. Lätt C:1 är ju det lättaste programmet, så jag tycker du ska börja där om hästen inte är tränad allt för mycket. Det brukar finnas programridningar på ridklubbarna ibland ifall du inte vill tävla på riktigt med en gång.

tog grönt kort när jag var typ 13, är 17 idag och har fortfarande inte använt det, men kmr förhoppningsvis göra det nu när vi hittat en ny häst :). Är du över 12 (är väl den åldern man måste vara för att få ta det själv) skulle jag ta det, ås har du det gjort :P Ska du tävla lokalt måste du ha grönt kort + ryttarlicens

Jag gick en grönt kort kurs när jag var typ 12 år, så sjukt dum jag var.. Nu måste jag liksom gå om kursen för att få kortet eftersom att jag inte hade åldern inne.

Jag har tävlat typ blåbärshoppning, programridning, Skol-DM på annans gröna kort och westernridning där man inte behöver grönt kort.

Risk me att låta dum, man kan inte ta grönt kort via internet eller så? :crazy::o För jag tror inte min ridklubb ordnar grönt kort kurser på länge :confused: höhö tyck inte jag är för puckad nu :D

Risk me att låta dum, man kan inte ta grönt kort via internet eller så? :crazy::o För jag tror inte min ridklubb ordnar grönt kort kurser på länge :confused: höhö tyck inte jag är för puckad nu :D

Det kan man tyvärr inte :(
Men jag tycker du ska lägga fram förslag att din klubb ska göra en grönt kort-kurs nu, vem vet det kanske finns fler?
Annars kanske du kan ta kontakt med någon utav provledarna i ditt distriktet och se ifall ni kan göra upp någon tid där du kan få skriva ditt prov.

Lycka till!

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 987
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5... 2
Svar
25
· Visningar
2 573
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är... 7 8 9
Svar
170
· Visningar
12 068
Senast: SiZo
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 418
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka