Grönt skum.

attempt

Trådstartare
Min kompis sa häromdagen att när hästen skummar grönt skum ur munnen så är den spänd i käken eller något sånt. Alltså att den typ kväver halsen lite (att den är stel eller har en spänning) Stämmer det?

Jag trodde att det berodde på att hästen ätit grönt gräs.

Sv: Grönt skum.

Jag vet inte men min pålle löddrar grönt när hon varit i hagen innan :d och orange när hon fått en morot;) ...men jag vet inte.....tror inte det är ngt farligt:crazy:

Ja jag skulle säga att det är för att den ätit gräs. Varför skulle det bli grönt skum av att den är stel? :S Var det skummaste jag hört.

hahaha det var det skummaste skummet jag nånsin hört :D

Men alltså, hon var helt seriös. Hon menade på att om hästen är spänd/stel i halsen så kan dte inte svälja rikitgt och då kommer det gröna "skummet" från grästuggningen ut igen.. :crazy:

Rebeccah skrev:
Min kompis sa häromdagen att när hästen skummar grönt skum ur munnen så är den spänd i käken eller något sånt. Alltså att den typ kväver halsen lite (att den är stel eller har en spänning) Stämmer det?

nejnejnej..

det beror ju på vad hästen har fått i sig!

om den inte har tuggat på ngt på ett tag är det oftast vitt..
om den t.ex har ätit gräs grönt, morot orange.. osv. :banana:

Rebeccah skrev:
Men alltså, hon var helt seriös. Hon menade på att om hästen är spänd/stel i halsen så kan dte inte svälja rikitgt och då kommer det gröna "skummet" från grästuggningen ut igen.. :crazy:

Öhh...?:crazy:
De blir gröna av gräset och om hästen är spänd så lär den väl inte kunna svälja så mycket alls? :crazy:

*kl*

Här är en till :banana: precis saxat ur en annons:
"Hästen jag söker bör inte vara äldre än 6-7 år då jag har lösdrift och det kan vara svårt att vänja den vid detta om den är för gammal."

Bara måste dela med mig om denna vishet med resten av bukevärlden. :D

Rebeccah skrev:

Bäst att ringa veterinären ! Detta gröna skum är ett förstadium till att den börjar spruta eld ur munnen, och det är jättefarligt!

Bill skrev:
Bäst att ringa veterinären ! Detta gröna skum är ett förstadium till att den börjar spruta eld ur munnen, och det är jättefarligt!

Haha, ja. Och snart kanske munnen exploderar och det kommer ut lava som rinner och fräter sönder hela jorden. :devil: :bump: :bow: :rofl:

Min kompis är lite korkad. ^^ Men jag ska köra över henne! :banana:

Kolla om hästen har kluven tunga, som en orm, i så fall är det bråttom ! PS ha hästpasset till hands när veterinären kommer med brandsläckaren, det skall noteras där!:devil:

Kluven tunga har han inte än, men jag börjar syna ett par röda horn som sticker upp bakom öronen. Haha.

Det är jätteviktigt att man är observant på de grönskummande hästarna annars kan det gå riktigt illa , och skulle den även börja grymta som en gris då måste man fram med balsnöret o binda hästen med det i en jättegrov kätting fastsatt i en grov stolpe ! Minnesregel: grönt skum + grisgrymtningar = balsnöre på!

Liknande trådar

Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 829
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 458
Senast: Edla
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än... 2 3
Svar
50
· Visningar
10 186
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 987
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka