Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
jösses....Rebeccah skrev:Men alltså, hon var helt seriös. Hon menade på att om hästen är spänd/stel i halsen så kan dte inte svälja rikitgt och då kommer det gröna "skummet" från grästuggningen ut igen..![]()
caos skrev:HÄRLIGT !!!
Jag har fått dagens dos av skratt![]()
![]()
![]()
![]()
Super kul skrivet Bill![]()
Världen är knökafull av pappskallar, kolla bara allt som skrivs här !jose skrev:du kan ju hälsa din kompis att hon inte är ensam om att tro så..
en tjej i stallet som BESTÄMT hävdade att en häst skummar bara om den har jobbat bra med bogen, inte hela kroppen, inte för att den har jobbat över huvud taget utan helt enkelt:
BARA när den har jobbat med bogen och enbart bogen...
Jag såg ut så här på stallplan kan jag ju säga...
![]()
Bill skrev:Världen är knökafull av pappskallar, kolla bara allt som skrivs här !, alla " jag har hört att" -grejer som blir till sanningar här. Ta bara en sån enkel sak som att lära en häst stå uppbunden, här på Buke knäcker alla hästar nacken i repgrimman, balsnören hit o dit, och det allra mesta är bara nåt trams som framförs av dem som inte provat något själv, bara " hört att".
![]()
Låter ju bra i teorin, men - man måste lära sej krypa innan man kan lära sej gå. Dessutom betvivlar jag att den häst som inte kan stå uppbunden, han kan heller inte stå stilla lös. Det är ett sätt att gå runt problemet att resonera så, tycker jag, ungefär som att alltid ha sin hund lös, för den drar så förfärligt i kopplet. Problemet med att många hästar inte kan stå uppbundna är ju att ägaren - för att slippa tackla "konflikten" med hästen ( ev panik) och då kör man balsnöresmetoden, d v s man undviker nånting man själv inte kan hantera mentalt och kör den enkla vägen, ger hästen chans att ta sej lös, och sen ropar man på hjälp " vad ska jag ta mej till". Och när man får serverat en lösning på problemet, då börjar man käbbla emot, bara för att man inte törs gå till botten med problemet. Det ingår i grundskolan för en häst att kunna stå uppbunden utan tjafs ! ( Sen är det ju ett faktum att det finns massor av inkompetenta hundägare, vars hundar drar i kopplet - (och hästägare !)Rebeccah skrev:![]()
![]()
Varför lära den stå uppbunden när man istället kan lära den att stå helt lös?
Bill skrev:Låter ju bra i teorin, men - man måste lära sej krypa innan man kan lära sej gå. Dessutom betvivlar jag att den häst som inte kan stå uppbunden, han kan heller inte stå stilla lös. Det är ett sätt att gå runt problemet att resonera så, tycker jag, ungefär som att alltid ha sin hund lös, för den drar så förfärligt i kopplet. Problemet med att många hästar inte kan stå uppbundna är ju att ägaren - för att slippa tackla "konflikten" med hästen ( ev panik) och då kör man balsnöresmetoden, d v s man undviker nånting man själv inte kan hantera mentalt och kör den enkla vägen, ger hästen chans att ta sej lös, och sen ropar man på hjälp " vad ska jag ta mej till". Och när man får serverat en lösning på problemet, då börjar man käbbla emot, bara för att man inte törs gå till botten med problemet. Det ingår i grundskolan för en häst att kunna stå uppbunden utan tjafs ! ( Sen är det ju ett faktum att det finns massor av inkompetenta hundägare, vars hundar drar i kopplet - (och hästägare !)
Rebeccah skrev:Det stämmer det du skriver.![]()