Grönt skum.

Sv: Grönt skum.

oh herregud, min häst grymtar när han ser något farligt. SHIIT, MÅSTE SKYNDA MIG MED BALSNÖRET! :o

HÄRLIGT !!!
Jag har fått dagens dos av skratt:rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Super kul skrivet Bill:banana:

Rebeccah skrev:
Men alltså, hon var helt seriös. Hon menade på att om hästen är spänd/stel i halsen så kan dte inte svälja rikitgt och då kommer det gröna "skummet" från grästuggningen ut igen.. :crazy:
jösses....

Berätta för din kamrat att en häst inte kan stöta upp mat, och den kan inte spy, så den vägen kan det inte komma nåt grönt! Det är därför en häst riskerar att dö i kolik om det blir stopp i systemet.

Även om det är visset att spy så ska vi människor vara glada o tacksamma att vi kan! ;)

Hehe, okej. ska hälsa henne det. Jag ska dra några av de skämten du skrivit, jag vek mig av skratt när jag läste. :)

du kan ju hälsa din kompis att hon inte är ensam om att tro så..
en tjej i stallet som BESTÄMT hävdade att en häst skummar bara om den har jobbat bra med bogen, inte hela kroppen, inte för att den har jobbat över huvud taget utan helt enkelt:
BARA när den har jobbat med bogen och enbart bogen...

Jag såg ut så här på stallplan kan jag ju säga...
:rofl:

jose skrev:
du kan ju hälsa din kompis att hon inte är ensam om att tro så..
en tjej i stallet som BESTÄMT hävdade att en häst skummar bara om den har jobbat bra med bogen, inte hela kroppen, inte för att den har jobbat över huvud taget utan helt enkelt:
BARA när den har jobbat med bogen och enbart bogen...

Jag såg ut så här på stallplan kan jag ju säga...
:rofl:
Världen är knökafull av pappskallar, kolla bara allt som skrivs här !:rofl:, alla " jag har hört att" -grejer som blir till sanningar här. Ta bara en sån enkel sak som att lära en häst stå uppbunden, här på Buke knäcker alla hästar nacken i repgrimman, balsnören hit o dit, och det allra mesta är bara nåt trams som framförs av dem som inte provat något själv, bara " hört att". :rofl:

för att något ska färgas behövs färgämnen och det finn inte färgämnen lagrade i halsen precis.

hästen får färgat skumm beroende på vad den käkat

Bill skrev:
Världen är knökafull av pappskallar, kolla bara allt som skrivs här !:rofl:, alla " jag har hört att" -grejer som blir till sanningar här. Ta bara en sån enkel sak som att lära en häst stå uppbunden, här på Buke knäcker alla hästar nacken i repgrimman, balsnören hit o dit, och det allra mesta är bara nåt trams som framförs av dem som inte provat något själv, bara " hört att". :rofl:

:bow: :bow:
Varför lära den stå uppbunden när man istället kan lära den att stå helt lös?

Rebeccah skrev:
:bow: :bow:
Varför lära den stå uppbunden när man istället kan lära den att stå helt lös?
Låter ju bra i teorin, men - man måste lära sej krypa innan man kan lära sej gå. Dessutom betvivlar jag att den häst som inte kan stå uppbunden, han kan heller inte stå stilla lös. Det är ett sätt att gå runt problemet att resonera så, tycker jag, ungefär som att alltid ha sin hund lös, för den drar så förfärligt i kopplet. Problemet med att många hästar inte kan stå uppbundna är ju att ägaren - för att slippa tackla "konflikten" med hästen ( ev panik) och då kör man balsnöresmetoden, d v s man undviker nånting man själv inte kan hantera mentalt och kör den enkla vägen, ger hästen chans att ta sej lös, och sen ropar man på hjälp " vad ska jag ta mej till". Och när man får serverat en lösning på problemet, då börjar man käbbla emot, bara för att man inte törs gå till botten med problemet. Det ingår i grundskolan för en häst att kunna stå uppbunden utan tjafs ! ( Sen är det ju ett faktum att det finns massor av inkompetenta hundägare, vars hundar drar i kopplet - (och hästägare !)

Senast ändrad av en moderator:

Bill skrev:
Låter ju bra i teorin, men - man måste lära sej krypa innan man kan lära sej gå. Dessutom betvivlar jag att den häst som inte kan stå uppbunden, han kan heller inte stå stilla lös. Det är ett sätt att gå runt problemet att resonera så, tycker jag, ungefär som att alltid ha sin hund lös, för den drar så förfärligt i kopplet. Problemet med att många hästar inte kan stå uppbundna är ju att ägaren - för att slippa tackla "konflikten" med hästen ( ev panik) och då kör man balsnöresmetoden, d v s man undviker nånting man själv inte kan hantera mentalt och kör den enkla vägen, ger hästen chans att ta sej lös, och sen ropar man på hjälp " vad ska jag ta mej till". Och när man får serverat en lösning på problemet, då börjar man käbbla emot, bara för att man inte törs gå till botten med problemet. Det ingår i grundskolan för en häst att kunna stå uppbunden utan tjafs ! ( Sen är det ju ett faktum att det finns massor av inkompetenta hundägare, vars hundar drar i kopplet - (och hästägare !)

Det stämmer det du skriver. :bow:

Låter vääääldigt långsökt..:confused: Mina pållar brukar slemma grönt när dom har käkat gräs innan, och inte brukar dom då se speciellt spända ut på något sätt.. =)

Japps, håller med :) Man måste först och främst lära hästen att stå uppbunden utan att försöka slita sig loss, sen kan man lära den att stå lös.
Det värsta jag vet är dessa förb*nnade panikhakar! Hästen lär sig på nolltid att om den rycker så kommer den loss.. I transporter är det ju bra att ha det så inte hästen blir hängande vid en olycka men annars är det ju bara dumt... Samma princip gäller ju också balsnören..
Våra hästar kan både stå uppbundna och lösa, utan att bråka. Hästarna vet att när grimskaftet ligger på backen betyder det att de ska stå stilla och det gör de också :) Nordisen går även att leda genom att bara lägga grimskaftet över manken, behövs ingen grimma :) Men oftast så knäpper jag ändå fast grimskaftet, även den lugnaste hästen kan ju bli rädd för nånting nångång.. :smirk:

TSS HAHA!! :banana: :banana: ja de e som alla här skrivit, min häst skummar mkt lätt i munnen och när han ej ätit nått är det vitt och fint,;) men det är grönt lr orange beroende på vad han har fått för nått!!:rofl: :rofl:

Haha, antingen spelar din vän dig ett spratt, elelr så borde hon gå en kurs i hästhållning. :) Det var det roligaste jag hört, det är väl för att din häst har ätit grönt ute i hagen såklart!

Rebeccah skrev:
Det stämmer det du skriver. :bow:

Det var som f*n ! , någon som håller med! :D
Det är inte alldeles ovanligt bland hästägare att de skaffat sej "mer häst" än deras kompetens tillåter, och då går man gärna som en katt runt het gröt för och undviker problem i stället för att ta i tu med dem just därför att det känns skrämmande. Därför ser det ut som det gör också , hästar som är skiträdda för allt o alla ( och deras ägare lika rädda) och ingen har modet att ta tag i saken o skapa en lugn trygg häst. Ett av säkerhetsproblemen inom ridsporten - det lärs ut en massa trams för folk tror hästar är gjorda av porslin! :devil:

Liknande trådar

Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 829
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 456
Senast: Edla
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än... 2 3
Svar
50
· Visningar
10 186
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 987
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka