Bukefalos 28 år!

Grr, foderrådgivare...

T

Tican

Skrev ett JÄTTELÅNGT mail till en av Kraffts foderrådgivare i onsdags eller torsdags, och har fortfarande inte fått svar! Grrr, säger jag bara.. Skiter han helt i mig?! :crazy: :D Eller svarar han inte för att jag nämnde "Hippo Müsli" i mailet? :D

OM det finns nån här som kan svara på mina frågor, så här är dom... :smirk:

Vi har fyra hästar, och har lite frågor om deras foderstater m.m...

Två av hästarna är islänningar, de är håriga och går ute dygnet runt. Hittills får de ca 6 kg hö var, men nu när de börjar bli kallare tänkte vi öka till 8 eller 9 kg hö per häst och dag. Behöver de något kraftfoder utöver det?

Vi har också en gammal travare, 12 år och ganska nykastrerad. Han har väldigt lätt att tappa i hull, och får nu ca 15 kg hö, 5 dl betfor, 7 dl Protein och 7 dl Groov + Miner Blå varje dag. Något att ändra på? Jag personligen tycker jag att han får lite för mycket hö, eftersom han har täcken och går in på nätterna, och att hans Protein-giva är lite hög, men det är min systers häst...

Min häst, en D-ponny (angloarab/sv hbl/russ) får just nu 7 kg hö, 5 dl betfor, 8 dl Groov och 3 dl Hippo Müsli (+ B-vitaminer och Miner Blå) /dag. Hon rids varje dag, ganska lätt nu på vintern, och är klippt, går med täcken (såklart) och går in på nätterna. Några ändringar? I somras fick jag rådet att ge henne Groov och Energiolja utöver gräset i hagen (av en foderrådgivare från Krafft) när vi ändå tränade fälttävlan 2 pass per dag så blev hon het och nervig. Funderar på att ge henne betfor, Grund och Groov, eller betfor, Pluss och Groov. det jag är mest inne på är 0,5 kg Groov, Grund och Müsli om dagen + lite betfor. Förslag??

Vi har vårt eget hö, men det är från olika åkrar och olika skördar så jag tror inte det hjälper att skicka på analys eftersom allt hö är olika? Våra värden är nog lite under det normala, eftersom det är ekologiskt och fullt av tistlar m.m.?

Hoppas nån kan svara! :)
 
Hej.
Skrev ett brev till Anette på krafft igår, och fick svar igår, så det gick väldigt snabbt.
Prova igen.
 
Ja, dom BRUKAR ju va de.. Därför jag blev lite purkis, att dom inte svarar... :devil:
 
Att höet är ekologiskt behöver inte betyda något. Jag har också ett eko-hö och det är ganska bra värden i det 7,1 MJ och 42 i Smrp.

mvh Jessica
 
Det är svårt att sia utan analys och även om den inte stämmer till 100% så ger det en fingervisning.
 
Vi har också en massa tistlar och "skit" i vårt grovfoder men det är inga dåliga värden för det. Kvoten ligger på 7,5.
 
Även jag har provat att skicka mej till dem, lessen att göra dig besviken men det var 4 månader sen o något svar har fortfarande inte dykt upp...

Hoppas att det ordnar sig i alla fall

Helena :rofl:
 
Okej, jag har fått svaret nu, men Anette Andersson svarade samma dag.. Det blev väl nåt fel på ditt mejl, för mig funkar det hittills alltid..
 

Liknande trådar

Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 623
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Ja, hur gör ni nu på sommaren om ni åker iväg och få fodrar med hö? Fyller ni ut bristerna i höst med krafft och tillskott eller gör det...
Svar
15
· Visningar
1 202
Senast: Ullmerkott
·
Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
2 758
Foder & Strö Skulle behöva lite hjälp från er som kan räkna eftersom min hjärna inte klarar av matematik. I år har vi fått två skördar som är så...
2
Svar
21
· Visningar
1 278
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur valde ni uppfödare?
  • Fästingmedel på innekatt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp