Bukefalos 28 år!

Grund istället för havre+korn?

A

Arsozah

Jag har ett halvblodssto som har väldigt humör och lite för het ibland. Nu går hon på 3kg Grund och jag har funderat på att bara dra ner kraften men jag tycker att hon är så fin i kroppen och det betyder väl att hon har en bra energigiva iaf. Så jag funderar på om det passar sig att byta till 1kg havre och 1,5kg korn istället, tror ni det skulle fungera? Grund och havre ingår i stallhyran så vill gärna ha det som grundpelare. Nu går hon på 8kg hö men hon kan nog gå på 9kg om jag byter kraftfoder.

Hö, per kg foder:
7,1mj
55srp
2,3ca
1,8p
1,8mg

Behöver verkligen hjälp!
Kram Arsozah :bow:
 
Sv: Grund istället för havre+korn?

Grund, havre och korn är alla tre ganska lika näringsmässigt (förutom mineralerna), så du får i stort sett samma foderstat om du byter dem rakt av.

Det som kan vara värt att nämna är att Grund till stor del består av havre, och att ren havre är något mindre energirik än de andra två foderslagen.

Att byta 3 kg Grund mot 1 kg havre och 1,5 kg korn ger alltså ca 25 MJ och 225 g smrp istället för 33 MJ och 240 g smrp.

Men eftersom du planerar att lägga på ytterligare 1 kg hö om du byter så blir det ingen förlust, och det borde alltså fungera utmärkt att göra så.

Frågan är bara om det öht gör något för temperamentet? Det är ju iofs såpass individuellt att det kan vara värt att prova.:)
 
Sv: Grund istället för havre+korn?

Kan ju inte riktigt det här med att räkna foderstater, men varför byter du inte till krafft groov 90?? Hade grund till min förrut, men hon vart för het och blev då rekommenderad att byta till groov och nu är hon perfekt!!!:bump:
 
Sv: Grund istället för havre+korn?

Ja det var det jag funderade på, eftersom att värdena passar rätt bra men vill få henne lite lugnare så kanske kornet ger en annan effekt... Kan de inte ta upp de olika foderslagen på olika sätt? Men som du säger, det är väl värt att prova och dessutom får hon ett kg hö till att pyssla med :idea:

Vill inte byta till Groov eftersom att Grunden och havre ingår i hyran, som jag nämnde ;) Dessutom är det väldigt dyrt :crazy: Hon har fått det förut och det gick hon super på men nu är det tyvärr som det är. Höt har ganska bra värden så tycker inte att Grooven passar in så jättebra heller...

Några fler som har bra förslag? :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö har tidigare haft grund till hästen och kompletterat dåliga värden på höet med lusern, men nu när hon inte går så många dagar i veckan...
Svar
3
· Visningar
1 045
Senast: Korven
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 409
Senast: moonstruck
·
Foder & Strö Oftast när jag rider är min häst pigg som tusan. Det finns inte riktigt någon stoppknapp på henne. Hon går som tåget - framåt :) Bara...
Svar
11
· Visningar
980
Senast: arrak
·
Hästmänniskan Vilket stall skulle ni föredra av följande: 1. Ridhus, utebanor, hopptränare på plats (tränar inte så mycket hoppning men ibland)...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 119
Senast: Totola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Brukshundar och könsbunden aggressivitet
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp