Bukefalos 28 år!

Ännu en stallplats-tråd

Sv: Ännu en stallplats-tråd

Men..? Kan du bara rida när det är ljust ute? Hur gör du under vinterhalvåret då? Här är det ju becksvart redan kl 15.30 under större delen av vinterhalvåret. Jag rider med pannlampa om det inte finns ngn annan belysning efter vägen.

Skall du låna bil och släp så tar ju det en stund att "städa undan" det också väl? (eller finns bil & släp att tillgå redan vid stallet?) så en halvtimmes promenad hem tycker jag låter som en perfekt avslutning på ett ridpass. När du väl är hemma i stallet är hästen avskrittad och det är bara att fodra kvällsmat och åka hem :)

Men jag kanske är trög nu och har missat ngt väsentligt?
 
Sv: Ännu en stallplats-tråd

Jag rider inte ut när det är mörkt, vi har ridhus och utebana med belysning :)

Jag hade från början tänkt att rida till och från träningarna. Testade en gång men insåg att det inte skulle fungera. Varken hästen eller jag är van vid att vara ute och snurra i skogen när det är kolsvart. Jag hade pannlampa men såg typ ingenting iallafall.
Hästen blev jättespänd och var allmänt orolig.
Tyckte att det var en väldigt dålig avslutning på ett bra träningspass.

Visst tar det tid att fixa med transporten, men inte överdrivet.. Transporten "bor" vid stallet och det är min pojkväns bil jag lånar, behöver inte åka och lämna varken bil eller transport någon annan stans på kvällen. Bara att mocka ur och parkera.
Att köra hem, lasta ur, mocka, parkera osv går fortare än den tid det tagit mig att rida hem..

Jag kanske är fjantig men det var verkligen obehagligt att rida hem så sent..
 
Sv: Ännu en stallplats-tråd

Ok, på så vis. Ja då förstår jag bättre :)

Var och en måste ju göra det som passar en själv och hästen bäst, och du som ägare torde ju kunna avgöra den biten mkt bättre än ngn annan. Är det så lätt att låna bil & släp, ja då är det ju inte så mkt at fundera över :)
 
Sv: Ännu en stallplats-tråd

Instämmer med mackan.

Hur kan man som hästmänniska ens överväga att försätta sitt djur i en så dålig livssituation. Usch! :mad:

Detta var att ta i tycker jag. Hästar är lika olika som vi människor! Min häst hade inte alls mått bra av att stå inne så länge, han går ute i hagen så långt det går. En annan häst i stallet dock blir orolig, springer i hagen och väldigt olycklig om han lämnas ute i hagen för länge. Han trivs bäst i lugnet inne i stallet för det är han uppväxt med. Min kompis 3 hästar står inne hela dagen vid minsta regn/blåst och de tävlar t.o.m MSV A, det hade inte gått med en olycklig häst ;). Jag tror TS vet bäst själv om hennes häst mår bra eller inte och i detta fall kan vi bara lita på hennes ord då ingen av oss sett hästen IRL. Man lär känna sin häst och vet vad den trivs bäst med.

Jag tycker du ska besöka stall 2 och se vilka som står där, stallkompisarna är väldigt viktiga för att jag ska trivs. Sen är min häst människorädd så jag kan inte ställa in honom i ett barnstall. :p Låter lite på dig som om du är mest för stall 2... Tillgängligt ridhus är oerhört värdefullt! Jag står i ett stall som är ungefär som 1:an men där har vi 2 ridhus, tack gode gud! Ett till ska även byggas för nationella tävlingar. :D Lycka till!
 
Sv: Ännu en stallplats-tråd

Nej det var inte till dig! Det stod ju i meddelandet vilken det var svar till..
och jag räknade rätt!!
 
Sv: Ännu en stallplats-tråd

Hur kan det vara ohälsosamt om hästen mår bra?

Ohälsa = sjuk/dålig häst.


Som tintilar sa:
Och dessutom är det även så att hästar rent fysiskt far illa av att stå. Detta är ingen nyhet och ffa ingen hemlighet. Hästens inre organ, leder och muskler tar stryk

Att stå stilla så pass lång tid är inte hälsosamt oavsett om hästen utåt sett ser ut att må bra. Alla djur är gjorda för att röra sig och det kan varken du eller jag ändra på.
 
Sv: Ännu en stallplats-tråd

Jag skulle INTE valt stall 1 för då hade jag ändå fått åka ut och ta in hästen själv varje kväll (vilket jag fick göra en period och kusarna uppskattade INTE att få komma in 22-23 ibland när jag jobbade sent pass :eek: )
Stall 2 låter helt klart bättre om de tas in senare vill säga (fast tidigast jag kan tänka mig är eg runt 18). Bättre överlag iofs med tanke på tider lediga för ridhuset och träningsmöjligheter.
 
Sv: Ännu en stallplats-tråd

Fast att hästen har 5 timmars hagvistelse betyder väl inte att den står inne de resterande 19 timmarna? Många som har sin häst uppstallad på anläggning rider dagligen + använder skrittmaskin frekvent.

utevistelse är toppen men det finns andra sätt att stimulera sin häst på också.
 
Sv: Ännu en stallplats-tråd

Fast att hästen har 5 timmars hagvistelse betyder väl inte att den står inne de resterande 19 timmarna? Många som har sin häst uppstallad på anläggning rider dagligen + använder skrittmaskin frekvent.

utevistelse är toppen men det finns andra sätt att stimulera sin häst på också.

Ta det inte som ett påhopp, men en förklaring till varför det känns "fel" trots det du skriver:
Skrittmaskin - 1 timme. Kan inte tänka mig att man har hästen där längre, borde kunna leda till slitage? Inte mycket mental stimulans.
Ridning - 1 timme i snitt/dag? Förhoppningsvis mental stimulans och lite mer variation i motionen än att skritta runt runt runt.

5 timmars utevistelse + 2 timmars motion, kan lägga till en timmes social kontakt/variation också under tiden den blir sadlad och pysslad med = 8 timmar/dag.
Det kvarstår 16 timmar/dygn att bara stå stilla i en box. Det är grymt svårt att hålla tuggtiden under så lång tid eftersom de flesta bara har en kvällsfodring och ingen nattfodring eller extremt tidig morgonfodring. Så snart kusarna får gå för länge utan att äta eller ha något annat att göra brukar de bli rätt uttråkade och blir till slut stressade och/eller viasr stereotypiskt beteende. Om EN eller ett par hästar i stallet blir oroliga och rastlösa kan det vara nog för att höja stressnivån även för de andra, göra stallet oroligt.

Nu behöver det inte vara såhär, men säg att hästarna är ute 12 timmar och rids/sysselsätts en timme till utöver det. Då behöver de plötsligt inte stå inne halva dygnet! ;) Det blir ngt färre timmar att försöka distribuera grovfodret och sovtiden på = färre sysslolösa timmar. Ändå tycker jag 11 timmar inne i en box per dygn är ganska mycket.
 
Sv: Ännu en stallplats-tråd

Fast att hästen har 5 timmars hagvistelse betyder väl inte att den står inne de resterande 19 timmarna? Många som har sin häst uppstallad på anläggning rider dagligen + använder skrittmaskin frekvent.

utevistelse är toppen men det finns andra sätt att stimulera sin häst på också.

visst, fast hur mycket extra tid kan det röra sig om, om det är hobbyhästar vi pratar om? max en timmas ridning eller i skritten. lämnar fortfarande 18 timmar på box. Jag tycker 5 timmar ute just pga den anledningen är extremt lite. Jag har inte heller en massa kopiösa utetimmar på min häst vintertid. 8 timmar i hagen - men det blir rätt stor skillnad om man ovanpå detta lägger ridningen, och framför allt är jag noga med att just lägga ridningen av den anledningen på kvällen, så att det bryter innetiden.
 
Sv: Ännu en stallplats-tråd

om hästen står på halm har du inte ö.h.t de problem du beskriver dock ur ät och fodersynpunkt. det finns att tugga på hela tiden.
 
Sv: Ännu en stallplats-tråd

om hästen står på halm har du inte ö.h.t de problem du beskriver dock ur ät och fodersynpunkt. det finns att tugga på hela tiden.

Sant, det tänkte jag inte på! Ovanligt med halm häruppe.

En annan sak jag kom att tänka på när jag pratade med en tjej som bor i Frankrike - hur mycket mental stimulans de får kan ju också bero på stallets utformning/aktivitet osv. Uteboxar som vätter mot stallplan med luckorna konstant öppna lär ju t ex vara betydligt mer stimulerande än att vara instängt i ett mörkt stall som ofta inte ger någon möjlighet till social kontakt och ofta "fel" typ av stimulans (stress).
Inte för att jag skulle kunna ha hästarna inne dygnet runt för det som de oftast har i Paris, men att omständigheterna i övrigt såklart kan spela roll om hästarna får utevistelse men (för) lite tidsmässigt.
 
Sv: Ännu en stallplats-tråd

Jag hängde inte riktigt med på vad ättider har med utevistelse att göra?

Jag hade hellre haft 5 timmar i en bra hage än 24 timmar i en dålig. Jag försvarar inte korta utetider men jag tycker det finns andra, viktigare aspekter på utevistelse än ren tid.
 
Sv: Ännu en stallplats-tråd

Jag hängde inte riktigt med på vad ättider har med utevistelse att göra?

Tristess. Ute finns oftast mer att titta på och mindre stress i samband med "tittandet". Sen finns det såklart dålig utevistelse också, olika gråskalor både på inne- och utemiljö. Men ute anser jag alltid vara snäppet bättre bättre pga friska luften om inte annat.
För mig hade inte valalternativet mellan 5 timmar i en bra eller 24 timmar i en dålig funnits. För att jag inte hade accepterat endast 5 timmars utevistelse helt enkelt, hellre sålt hästen om det absolut inte funnits något sådant stallplatsalternativ (eller tagit in hästen själv dagligen). En riktigt "dålig" hage hade jag inte velat ha hästen i alls. Då snackar vi t ex metallskrot i hagen, 3*3 meter stor, inte en häst så långt ögat kan nå, el dylikt. Och då gäller ungefär samma som föregående alternativ - finns bara det alternativet hade jag hellre sålt hästen eller t o m flyttat själv för att hitta bättre stallplatser.
 
Senast ändrad:
Sv: Ännu en stallplats-tråd

Jag ser många leriga hagar där hästarna klafsar runt och äter hö från marken. Kallas det stimulerande har jag hellre hästen inne.

Min häst bodde i stall med lerig hage en vinter (normallerig i mångas ögon), hon stod helt stilla hela dagen och fick enorma spänningar i rygg och kropp. En vinter räckte för mig, sen fick jag nog och flyttade "hem" henne. Idag går hon ute ca 6-7 timmar vintertid i torra, fina hagar. Den utevistelsen ger mer än 24 timmar i en lerig.

Det finns så mycket som ska funka i stall och även med ens egna liv att jag förstår att alla inte kan få allt.
 
Sv: Ännu en stallplats-tråd

Jag ser många leriga hagar där hästarna klafsar runt och äter hö från marken. Kallas det stimulerande har jag hellre hästen inne.

Nej, det var inte riktigt så jag tänkte. Om vi tänker utifrån gråskalorna. Du har en ljusgrå variant av hage (dvs någonstans mittemellan bra/dålig) och samma nyans av box, dvs ungefär motsvarande på bra/dålig-skalan. Då anser jag att utevistelse i hagen alltid väger tyngre än att vistas inne.
Men som sagt - jag personligen skulle aldrig välja att ha hästen inne framför en dålig hage. Mycket lera under en lång period inräknat. Går det inte att lösa på befintliga stallplatsen så hade jag letat efter en bättre stallplats, hade jag inte hittat någon acceptabel tänkbar stallplats inom rimligt avstånd så hade jag hellre gjort mig av med hästen alt. övervägt möjligheter för att flytta "hela mig" för att få tillgång till andra stallplatser om jag var rejält motiverad att behålla hästen.
Så valalternativet att hålla den inne istället finns liksom inte i huvudet.



Min häst bodde i stall med lerig hage en vinter (normallerig i mångas ögon), hon stod helt stilla hela dagen och fick enorma spänningar i rygg och kropp. En vinter räckte för mig, sen fick jag nog och flyttade "hem" henne. Idag går hon ute ca 6-7 timmar vintertid i torra, fina hagar. Den utevistelsen ger mer än 24 timmar i en lerig.

Jag håller ändå inte med om tankegången. Varför skulle då inte den dubbla tiden utevistelse (10-14 timmar) i den bra hagen vara ännu bättre?
Att 7 timmar är bättre än inget är jag med på. Dock fortfarande lite.


Det finns så mycket som ska funka i stall och även med ens egna liv att jag förstår att alla inte kan få allt.

Jag med. Och jag förstår att inte alla har samma prioriteringar som mig, det gör inte automatiskt att jag tänker "djurplågeri!!". MEN faktum kvarstår att det känns svårt att sympatisera med såna som har totalt andra värderingar gällande det man själv prioriterar högst inom hästhållningen. För mig bl a; grovfoder och utevistelse. Inte många stenhårda principer men de som finns är väldigt fasta.
 
Senast ändrad:
Sv: Ännu en stallplats-tråd

De är också bland de viktigaste för mig. men säkert i annat perspektiv än för dig.

Det viktiga för mig är att grovfodret är av bra kvalité med bra värden så mitt fullblod håller hullet. Sen är det viktigt att hon utfodras minst tre ggr, helst 4ggr. Dock är det inte viktigt med fri tillgång då hon sällan äter mer än max 12 kg.

Och ang utevistelsen. Nej 14 timmar vintertid är inte nödvändigt för mig. Hästen får frukost, går ut i hage, är ute ca 9-15,30. Sen kommer hon in, äter och sen kommer jag och rider. Sen står hon i sin box nattetid och där vill jag ha henne vintertid. Hon hade gärna fått gå ute till 17-18 men jag förstår att stallpersonalen inte vill leda hästar i mörker utan ta in hästarna innan mörkret faller. Och deras säkerhet är viktigare än 1-2 timmar till i hagen.

Sommartid har jag henne gärna på bete och under vår och höst är hon ute längre.
 
Sv: Ännu en stallplats-tråd

Så länge du tycker det funkar och hästen verkar trivas så!
Även om mina prioriteringar ligger lite annorlunda! :p
(Oftast är det min säkerhet som sätts på spel när inte alla håller jourtiderna, börjar hästarna ladda för att gå in redan 18 och man tar in strax innan 20 har dom en tendens att vara extra laddade! :devil: )
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, jag har ett dilemma. Skulle ni prioritera att ha eran häst uppställda nära hemmet eller nära jobbet? Här är förutsättningarna. Nära...
2
Svar
21
· Visningar
2 556
Senast: Ajda
·
Anläggning Jag står just nu och funderar på om jag ska flytta min ponny. Han står idag i ett stall där vi båda trivs, han har bra hästkompisar och...
2
Svar
25
· Visningar
2 788
Senast: DeDen
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 431
Anläggning Hej hej. Jag har ett litet stall på 5 boxplatser som är godkända upp till 148 cm. Vi har möjlighet att värma upp sadelkammaren. Inget...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
8 507
Senast: Hannah199
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp