Bukefalos 28 år!

Grundbas med täcken....

olsssson

Trådstartare
Jag har börjat spåna lite efter täcken då jag troligtvis kommer ha en foderhäst/köpa häst, som är klippt. Jag har jobbat länge i stall men alla vill ha/tycker/gör olika och jag har aldrig fått göra på "mitt" sätt, och nu är jag lite förvirrad. Nu funderar jag på vilka täcken som är bra att ha i grunden och sen köpa till andra som man förtillfället klarar sig utan.
Ska precis flytta ner till skåne också och har ingen aning om hur vädret är där + att jag hoppas på att våren kommer snarast möjliga!

Då har jag tänkte så här

Vintertäcke med 200g fyllning från Ullared
Regntäcke Amigo Hero 6
Stalltäcke 100g eller 200g fyllning

tänker som så att vintertäcket borde räcka en vanlig dag ute när de är några minusgrader, blir de extremt kallt kan man ha stalltäcket under och blir de blött kan man ha stalltäcket och amigo regntäcket. Är de en bra bas fram tills att de blir lite vårigare ute och de räcker med regntäcket? Ska jag ha ännu tjockare efter som de blåser så mycket där ner? Satsar på att köpa riktigt bra vintertäcke till nästa vinter då jag (hoppashoppashoppas) att vintern snart är slut..

Själv har jag varit med om allt från hästar som står inne dygnet runt med 2-3st stalltäcken på sig ca 200g var, klippta och de är ca +5 ute (tävlings stall)
Till klippta hästar med ett vintertäcke 2oog och -10 ute.

Självklart vill jag inte att hästen ska frysa men jag tror inte heller på att klä på den massvis bara för att och att den sen går och svettas och de är kyligt ute. De är så jäkla svår balansgång då dom inte kan prata själv och säga till vad dom tycker ;)
*förvirrad*
Någon som hänger med på hur jag resonerar?
 
Sv: Grundbas med täcken....

Hör med den förra ägaren hur hen gjort!
Det du skrivit upp tycker jag låter som en bra "bas", men hade satsat på ett regntäcke till! Gekås täcken är super, helt värt med 2 täcken om hästen kommer in dränkt i lera :cool: och det kommer hända innan våren kommer...
Men tänk på att 2 täcken inte värmer så mkt som man tror, så antingen hade jag satsat på ett 200 eller ett 300 g täcke, beroende på om hästen är en fryslort och hur och när den är klippt.
 
Sv: Grundbas med täcken....

Om jag känner ägarna rätt har den säkert bara ett lite tjockare vintertäcke.
Ja ullareds är bra då dom faktiskt håller länge även om man har en häst som gärna rullar sig eller leker! Två täcken tänkte jag mer i nödfall som man kan ha i bland om något är riktigt blött.
 
Sv: Grundbas med täcken....

Skulle lätt skaffa 1-2 regntäcken till, beroende på vad du har tork möjligheter.
Kanske något ull/fleece också.
Ev ett vinter till också, för att ha något att byta alt ett tjockare på 300-400gram om du tror att hästen fryser =) Istället för dubbla täcken.
 
Sv: Grundbas med täcken....

skåne = regn på tvären höst, vinter, vår och halva sommaren ibland. jag hade först investerat i 2 bra regntäcken med ordentlig rump lapp, sen ett inne täcke som går att ha under ett av regntäckena för höst och vår bruk om övergångs täcket blir genomblött. sen ett mellan varmt övergångs täcke med hel hals eller halv hals. och sist ett vintertäcke med avtagbar hals, hals de dagar det snöar på tvären och utan de dagar det är fint. och ja all nederbörd här kommer oftast på tvären, sällan den kommer rakt uppifrån :p.
utöver det hade jag haft ett fleece täcke och ett ylletäcke för transport och när hästen behöver svettas av sig innan man slänger på ordinarie täcke. gärna en ylle fillt också då man kan kombinera det med fleece täcket.

jag har själv ett 400g vintertäcke med avtagbar hals, 200g övergångs täcke utan hals, fleece fodrat regn, ofodrat regntäcke, 100g stalltäcke, ylle täcke, ylle filt och 2 fleece. det jag vill ha annorlunda är att jag vill byta ut övergångstäcket till ett från shire med halvhals, och byta ut det fleece fodrade täcket mot ett till ofodrat.
 
Senast ändrad:
Sv: Grundbas med täcken....

Tack för svaren. Ja flees och ylle täcken ha jag redan tänkt på, de var mest utetäckena jag är lite fundersam på. Grejen är att pengarna får inte helt rammla iväg då de är en del annat som ska innför skaffad också....
 
Sv: Grundbas med täcken....

Mina hästars täckes garderober ser ut såhär per häst:

2 fleecetäcken
1 ylletäcke
2 ofodrade regntäcken
2 fleecefodrade regntäcken
2 200g täcken
2 400g täcken

That´s it och det har jag alltid klarat mig fin fint på.
Äger inget stalltäcke och har aldrig haft behov av ett sådant heller.
 
Sv: Grundbas med täcken....

Köp täcken efter hand, jag fick hem min häst den 2 jan och hade då bara ett vinter täcke. När det blev varmare så hade hon bara ett tjockt fleece täcke ute (var knappt ngn vinter det året och hästen gick bara ute 2h pga att hon skenade i hagen)
Sen när hösten kom kom så fick hon ett övergångs täcke och så har det hållt på, täcken inhandlas efter behov. Hade inte råd att köpa allt på en gång även om jag ville överrösta hästen med nya saker :p. Hade till och med shettisens gamla shabrak innan jag hittade ett i st full jag ville ha :D.

Så stressa inte med att köpa allt på en gång :D
 
Sv: Grundbas med täcken....

Nej de är precis så jag har tänkt i stället för att köpa allt på en och samma gång. Därför funderar jag på vad som är bra stt satsa på i början för att ha en bra bas att stå på för att sen bygga vidare på när/om de behövs. Jag tycker personligen att hästarna inte behöver så mycket olika täcken hit och dit därför försöker jag hålla de nere...
 
Sv: Grundbas med täcken....

Vintertäcke med 200g fyllning från Ullared
Regntäcke Amigo Hero 6
Stalltäcke 100g eller 200g fyllning

låter som en bra start. Om du har ett 200g stalltäcke kan du låta vintertäcket torka och använda stall + regn.

Jag själv har;
* Regntäcke amigo lite
* Amigo medium plus
* Stalltäcke
* ulltäcke/ullfilt

Halsen använder jag bara till den ena ponnyn när det är väldigt blåsigt och regnigt. Märkte stor skillnad på ponnyn som gick från att stå vid grinden hela tiden, till att vilja vara ute längre. Dvs ett tjockare täcke behövs inte :banana:
 
Sv: Grundbas med täcken....

huvudsaken iaf i södra delen av skåne är att täcket täcker större delen av kroppen, då som sagt med stor rumplapp som på t.ex shires. Jag föredrar bensnören för då blåser inte heller täcket upp.
 
Sv: Grundbas med täcken....

Här i skåne är det ofta regn och blåst i kombination mer sällan endast kyla i sin rena form s a s.. Sen får man ju utgå ifrån både om hästen är klippt eller ej, samt hur individen håller värmen. Det är ju lite varierande.. En tredje faktor är hur mycket den fodras i hagen.
Regntäcken är a och o, jag brukar köra på ofodrade på icke klippta hästar och fleece fodrade på lite mer frusna hästar som är oklippta/ spårklippta. Brukar vara tillräckligt. Kan ju vara bra att i reserv ha ett vintertäcke för de få dagar där kyla och vind är i allians..
I stallet är det bra med ylle eller fleece. Nackdelen är att de ser för jä**iga ut då all skit fastnar i dem. Ett stalltäcke med ett par 100 grams foder gör ju att man slipper plockandet. Dock är det bra att ha ett fleece ändå när hästen är blöt då sådana stalltäcken inte andas och släpper igenom vätan något vidare.
Klipper du hästen kan ett ridtäcke vara bra för att under uppvärmningen hålla den varm om länden.
Mitt tips är att vänta lite grann med att köpa på dig grejor. Tror de flesta hästfolk kan enas om att man har köpt på sig mer än vad som används..
Ett annat tips är att kolla annonssidor, finns jättemycket folk som slutar med hästeriet och slumpar bort det de har! Endel säljare är också snälla och skickar med hästen sin garderob, den turen hade iallafall jag :D
 
Sv: Grundbas med täcken....

Är den helklippt?

Din grund tycker jag hade vart perfekt. Tills jag flyttade min häst. Han, som aldrig frös utan hade 100 g vintern igenom utan hals har tom frusit en gång i sitt 300 g helhals täcke. Han är språklippt tidigt så väldigt mycket utväxt. Blåst gillas icke!

Men basen är nog ändå bra tror jag! Är det en fryslort så kanske du behöver ha stalltäcke + 200 g eller i värsta fall investera i vintertäcken redan nu/köpa ett billigare.
 
Sv: Grundbas med täcken....

Om vi förutsätter att torkmöjligheterna i stallet är bra:

1 regntäcke
1 vintertäcke
1 ulltäcke
1 reflexländtäcke

1 termostalltäcke om hästen behöver täckas nattetid.

Torkar inte utetäckena över natten behövs 1 eller 2 extra regntäcken, Vintertäckena brukar ju inte bli blöta på samma sätt, men kanske ett extra av det också i så fall.
 
Sv: Grundbas med täcken....

Mina torkar inte över natten men är inga problem att lägga på igen. De hänger fritt i bogspännena i taket, ett Rambo 100 g och ett ofodrat Rhino. Jag trodde dock inte att det var möjligt att använda igen men de är torra på insidan och blir varma direkt när de läggs på :-)
 
Sv: Grundbas med täcken....

Jag har börjat spåna lite efter täcken då jag troligtvis kommer ha en foderhäst/köpa häst, som är klippt. Jag har jobbat länge i stall men alla vill ha/tycker/gör olika och jag har aldrig fått göra på "mitt" sätt, och nu är jag lite förvirrad. Nu funderar jag på vilka täcken som är bra att ha i grunden och sen köpa till andra som man förtillfället klarar sig utan.
Ska precis flytta ner till skåne också och har ingen aning om hur vädret är där + att jag hoppas på att våren kommer snarast möjliga!

Då har jag tänkte så här

Vintertäcke med 200g fyllning från Ullared
Regntäcke Amigo Hero 6
Stalltäcke 100g eller 200g fyllning

tänker som så att vintertäcket borde räcka en vanlig dag ute när de är några minusgrader, blir de extremt kallt kan man ha stalltäcket under och blir de blött kan man ha stalltäcket och amigo regntäcket. Är de en bra bas fram tills att de blir lite vårigare ute och de räcker med regntäcket? Ska jag ha ännu tjockare efter som de blåser så mycket där ner? Satsar på att köpa riktigt bra vintertäcke till nästa vinter då jag (hoppashoppashoppas) att vintern snart är slut..

Själv har jag varit med om allt från hästar som står inne dygnet runt med 2-3st stalltäcken på sig ca 200g var, klippta och de är ca +5 ute (tävlings stall)
Till klippta hästar med ett vintertäcke 2oog och -10 ute.

Självklart vill jag inte att hästen ska frysa men jag tror inte heller på att klä på den massvis bara för att och att den sen går och svettas och de är kyligt ute. De är så jäkla svår balansgång då dom inte kan prata själv och säga till vad dom tycker ;)
*förvirrad*
Någon som hänger med på hur jag resonerar?

Jag hade köpt ett Rambo Duo med en extra liner på 100 g). Dels är det lättare att tvätta ett täcke som bara har 100 g fyllning + att det är enkelt att både tvätta och byta tjocklek på liners:arna beroende på hur kallt det är. Sen efftesom man har liners i blir inte yttertäcket smutsigt på insidan så snabbt. Dessa täcken har också avtagbar hals som ingår.
Ingen risk att det läcker igenom och hästen kan ställas på box och torka täcket själv.

Så mitt förslag:

1 st Rambo duo med 100 g fyllning. (ingår 300 g liner + halstäcke m 100 g foder)
1 st 100g liner ( + ev en 200 g)

1 st innetäcke.

1 st regntäcke.
 
Senast ändrad:
Sv: Grundbas med täcken....

Vad många täcken vissa har xD
Kommer hästen ha fri tillgång till hö i hagen? Då fryser de inte lika mkt.

Min häst är oklippt och har stått på lösdrift till nu.
Han har ett (för stort) vintertäcke (gammalt urtvättat så kanske 150-200 g) när det är 0 till -10
Ett varmare tjockt 300 G vintertäcke med helhals när det snöar eller är kallare än -10.
Ett ofodrat regntäcke under vår sommar höst när det regnar eller är väldigt blåsigt/lerigt.
Ett fleecetäcke som används under regntäcket när det är kallt vår och höst.
Inget stalltäcke - plusgrader i stallet.
Ett ländtäcke vid uteritt kallare än -10
Han har fritt med hö i hagen vintertid.

Fölen hos oss står alltid utan täcken.
En annan oklippt häst står med samma vintertäcke utan hals oavsett väder vintertid (gissar på 300 g) och en klippt häst står med ett (snäppet för litet) vintertäcke utan hals oavsett väder vintertid (gissar på 200-300 g) så det är bara jag som byter...
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Tänkte handla vintertäcke om jag hittar någon bra rabatt under Black Friday, men funderar lite mellan två tjocklekar och två storlekar...
2
Svar
29
· Visningar
2 601
Utrustning Hej! Har letat lite men hittar inget bra svar. Jag har ett polskt halvblod som blir väldigt grinig när det är kallt, han är klippt för...
Svar
11
· Visningar
1 445
Senast: Dopy
·
Utrustning Hej! Känner att jag behöver lite tips å så från folk som är mer van att täcka sina hästar. Jag ska ha min varmblodsvalack oklipp i...
Svar
9
· Visningar
1 056
Senast: ako
·
Utrustning Hallå Är lite nyfiken på hur ni gör med täcken till era klippta hästar som går ute hela dagarna Kan ni inte skriva vad ni har för slags...
Svar
10
· Visningar
955
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp