Grundfrågor om galoppsporten

Zanuzzi

Trådstartare
Hej alla galoppmänniskor!

Jag har ingen koll på galoppvärlden alls. Hopp, dressyr och fälttävlan har man väl lite hum om, så nu tänkte jag att det är dags att vidga sina vyer ;)

Var i världen är galoppsporten störst? USA och England vet jag, men vilka områden? Från vilka länder kommer de bästa hästarna, de bästa tränarna, de bästa jockeyerna och hästägarna med högst status? Hörde senast idag att Kina är en stark galoppnation. Stämmer det? Finns det särskilda områden som utmärker sig isf?

Vissa människor föds till kortdistanslöpning, andra till långdistanslöpning och likaså hästar naturligtvis. Spelar ursprunget någon roll där? Är till exempel asiatiska hästar mer explosiva och mer kortdistanslöpare än amerikanska hästar eller tvärtom?

Hoppas att ingen som är riktigt haj på galoppsporten tycker att jag frågar dumt. Frågar man inget får man ingenting veta, och jag vill veta :)

Tacksam för svar! :bow:

Sv: Grundfrågor om galoppsporten

Galoppsporten är stor överallt utom i Sverige, Finland och några andra konstiga länder :angel:

Störst är galoppen kanske i USA, Irland, England, Frankrike och Australien men det finns galopp i stort sett överallt. Speciellt i forna Brittiska kolonier.

Hästarna från de stora uppfödarländerna har ganska mycket samma stammar, Northern Dancer finns överallt. USA går i täten när det gäller sprinters men dom finns överallt.

Den bästa uppfödningen finns i ett bälte från Normandie över England, Irrland:devil: och Kentucky.

Sen kan jag skriva så där femton böcker men det tänker jag inte göra för nu ska jag gå och lägga mig. Men sanningen är att - meningen med livet är att vinna lopp!:angel:

Ja, araberna är de största hästägarna. Främst Dubais härskarfamilj men även ett gäng av killarna från Saudi och andra Gulfländer.

Jag var på galopp i Bangkok. Det var en upplevelse. Varannan tävlingsdag var det vanliga fullblod och varannan dag var det någon form av lokala småhästar.

Träffade en amerikansk kvinnlig tränare som tog oss med till sin träningsanläggning utanför stan. Hon hade ett gäng Californienuppfödda hästar. Och bjöd på goda middagar!:laugh:

Nej, ingen pik! Vi tycker det är kul när de kommer nya till vår värld. :banana::banana:

För det är en egen värld. Bara en sån sak att du kommer till Bangkok och när alla andra är ute och tittar på tempel och/eller porrbarer så träffar du en trevlig dam som bjuder hem dig och sen sitter ni och tittar på videor med fina hästar hela dagen!:)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Dalmatiner
  • Leverera valp vid 12 veckor?

Hästrelaterat

Tillbaka