Sv: Grundutbildning av unghästar(western)-forts. på inridningar 2009!
*kl*
Ja, då hänger vi väl med här också
Min lille Cuben är ju också 4 år i år. Tog det ganska lugnt under hösten som gick, han växte så det knakade, både på höjden och bredden, så det blev mest arbete från marken, miljöträning i ridhus och skrittarbete. Under vintern har det blivit mycket vila, en hel del markträning och lite skrittarbete. Så vi har väl inte kommit så långt som man borde med en 4-åring, och siktar på att starta någon E-tävling först till hösten. Men huvudsaken är ju att han fått växa till sig ordentligt och haft chans att bygga upp och muskla kroppen korrekt.
Har precis börjat komma igång med ridningen regelbundet igen, och jag svävar på små moln efter varje ridpass

Han lyssnar jättebra på sätet, och gör nu perfekta halter, igångsättningar och ryggningar utan vare sig röst eller tygelhjälper, bara sätet... Han har lätt för att länga/sänka sig och trampar på bra. Det vi håller på att jobba bort är att han kan flytta sig något steg vid uppsittning, och att han gärna gör små bocksprång i början av ridpasset, dock avtar dessa ju oftare han rids. Så fort underlaget tillåter kommer det bli mer trav- och galopparbete.
Våra planer är i övrigt att träna regelbundet för min tränare så fort vädret tillåter, delta på clinic för Patrick Allori senare i vår, att försöka åka iväg så mycket som möjligt till ridhuset och träna, och att ev. hoppa in honom till sommaren. E/D-tävling till hösten, och även då någon clinic. Ev. start hopp CR och dressyr CR. Och att ha jäkligt roligt