Grundutrustning!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare TotallyLost
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 590
T

TotallyLost

Ja vad tycker ni man SKA köpa när man köper häst och vilka märken ;) :bow:

Sv: Grundutrustning!

Det är bra när man köpter hästen på sommaren, för då kan man växa in i det hela och köpa fler och varmare täcken allt eftersom det behövs.
Märken beror på ens ekonomi(hysteri?!) och form på hästen. Man hittar sina favoriter efter ett tag ;)

Måsten om man vill hålla någon sånär träningsnivå på ridningen är väl
* träns (inkl bett tyglar osv)
* sadel (inkl gjord och säg 3 schabrak)
* regntäcke
* svettäcke
* stallapotek
* benskydd
* borstar

Nämner iga märken eftersom det inte alltid är prislappen som avgör kvalitén men det som behövs är väl:

*sadel med gjord, stigläder o stigbyglar
*träns
*schabrak/vojlock (minst 2 st)
*grimma
*minst 2 grimskaft
*ryktgrejer
*stallapotek
*benskydd/lindor
Beroende på häst *Vintertäcken *Regntäcken *Stalltäcken *Fleece/combi cotton cooler, ja nån form av svettäcke :smirk:
*Flyveil

Och maaaaaassa mer, fast som jag anser inte vara lika akut..:D

Smartast är att köpa absolut grundutrustning i början (behöver kanske inte heller va det allra dyraste) o sen kan man köpa mer efter hand!

När det gäller täcken har jag typ 1 kvalitets/märkestäcke o sen ett mindre märkestäcke i reserv, ex regntäcken.

Benskydd ja det är väl rätt kul å ha en omgång att ha hemma till vardags o en omgång till träning/tävling, lite mer finskydd alltså.
Likaså träns, ett fint o ett till vardags.
Shabrak o lindor tkr jag e smidigt att ha många, så slipper man tvätta så ofta :d

Alltid bra att ha extra av stigläder, sadelgjord, flera grimmor o grimskaft, lite olika bett osv. Sånt går lätt sönder eller försvinner.

Om jag skulle stå helt uta utrustning :eek: idag och få hem en ny pålle ngn vecka senare så skulle jag köpa detta:

Träns (med tyglar)
Billigt bett, (så att man kan köpa nya när man vet hur hästen ser ut i munnen)
Täcken: Ett regntäcke och ett svetttäcke.
Benskydd: Ett par strykkappor och ett par mgpångar lindor + eskadron paddar.
Shabrak; minst 3 stycken, av märken som Mias, hansbo m.m (inte jätte dyra, men håller bra kvalité)
Grimma och grimskaft
Transpotskydd + svanskydd
Borstar
stallapotek

Sadel skulle jag vänta med tills hästen kom, låna en sadel av ngn i stallet tills sadelutprovaren var fixad.
Men kompettutrustning till sadeln e ju en självklarhet.

Jag tycker att man i från början ska satsa på bra kvalitéts grejjer, som håller länge. Men de som har lagt ner mkt pengar på en bra häst har troligen inte så mkt pengar kvar att handla dyra hästsaker till.. Då skulle jag ha köpt bagagnade grejjer på internet, och sedan satsat på kvalitéts grejjer senare.
Då kan man ha de andra sakerna som reserv saker, alt. slita ut dom och sedan köpa dyrare..

Det du borde ha när du skaffat häst är:
*Träns(inkl. tyglar och ett passande bett)
*Sadel(inkl. sadelgjord,stigläder och stigbyglar)
*2st vojlokar eller schabrak
*Borstar
*Svett täcke
*Stallapotek(lindor,bomull,jodupax,hellosan mm mm)
*Grimma + grimmskaft

Resten är bara att köpa till så som benskydd,täcken,mmmm efter behov.

Jag har aldrig brytt mig om speciella märken.
Jag köper det som plånboken har hafft råd med och som passar hästen ;)

*träns med bett och tyglar
*sadel som PASSAR +schabrak/vojlock, sadelgjord, stigbyglar, stigläder
*grimma+grimskaft
*stallapotek
*borstar
*svettäcke

regntäcke/vintertäcke osv beror ju på.

*En vältilpassad sadel, komplett med stigbyglar, stigläder och gjord. Gärna med ett par extra stigläder till.
*Träns som är komplett, gärna med två tyglar till
*Grimma + grimskaft (gärna två "set" om något skulle komma bort)
*Longerlina
*2 schabrak eller vojlockar, så du alltid har Minst En fräsch att byta med
*Ryktlåda/hink eller liknande där du har: Rotviska, rotborste, ryktborste och skrapa, gummiskrapa, hovkrats, piggborste, ev. mankam, gummisnoddar.
*Broddar & utrustning så du kan brodda din häst om det är vinter
*Stallapotek med febertermometer, sax, jodopax eller virkon s, en mjukgörande salva (typ helosan eller idomin), en självhäftande linda, bomull, gasbinda, en extra hovkrats,
en hovkniv och gärna någon sårspray, typ "lila" eller "blå" som de nu brukar heta..
Finns även en jättebra bok/häfte på Apoteket som är billigt och extremt bra, där står det mesta du behöver veta om sjukdomar som kan uppkomma, vad ett bra stallapotek bör innehålla osv. Rekommenderas verkligen att ha liggandes i stallapoteket!
*Regntäcke
*Svettäcke
*Flyveil/flughuva om det är sommar. Även "sommarspray", eller dyl. att spraya på hästen.
*Lindor & ordentliga tjocka stallpaddar är alltid bra att ha!
*Skydd, t.ex. senskydd, kotskydd, strykkappor, boots etc. efter behov.
*Transportskydd & svanskydd/linda till svansen är också väldigt bra att ha om du ska åka någonstanns (t.ex. ganska omgående in till vet. kliniken eller liknande). Annars rejäla, vältilltagna tjocka bandageunderlägg med långa lindor till att ha + boots.

Jag skulle inte köpa något innan hästen kommit förutom;
*Grimma, (jag föredrar läder även om de är lite dyrare.)
*1 grimmskaft. (Sen kan du ju köpa ett till för säkerthets skull.)
* Ryktlåda med som minst; en hovkrats, en rotviska, en lite hård boste till endast ben, piggborste, svettskrapa, ryktboste, ryktskrapa.
* Stallapotek.

Sedan, efter att hästen kommit och du kan prova alla sakerna ordentligt och sedan lämna tillbaka om det inte passar.
* Träns med tyglar.
* Ett bett(köp inte det som ser finast ut eller det skarpaste, även om ägaren säger att hästen är vild. Bättre att köpa ett vanligt tränsbett eller ett tre-delat och pröva dej fram från nummer ett och framåt.. Det är ju alltid handen som håller i tygeln som avgör hur skarpt bettet är)
*En väl utprovad sadel av någon typ.
*Minst två schabrak
*Sadelgjord
*Stigbyglar
*Stigläder
*Ett regntäcke
*Ett fleece
*Ett vintertäcke
Täcken kan du antingen ha 20 stycken eller 2-3 om ens det, beroende hur "ädel" din häst är eller om du klipper den.
*Broddar
*Älder tvål och fett till ditt läder.
Sen finns det mängder av grejer och spray, krämer till allt!
Men detta är väl det nödvändigaste.

Det beror ju lite på vad för häst det är, hur man ska ha hästen (uppstallad/lösdrift) etc. Märken är ganska oväsentligt men läderprylar typ träns och sadel tycker jag man ska köpa ngt dyrare = bättre kvalité samt ett riktigt bra regntäcke i övrigt kvittar prislappen och märket.

Sadel med alla tillbehör gärna 2 schabrak så man kan byta
Träns med alla tillbehör
Grimma gärna en extra också.
Regntäcke
Svett täcke
thermo att ha under regntäcket eller vintertäcke om det behövs.
Borstar
Apotek med bomull, sår rengöring, salva, febertermometer, gaslinda, plåster etc
Benskydd om hästen slår sig.
(Ska man transportera så transportskydd/paddar m. lindor och lädergrimma)

Resten brukar man klara sig utan eller kunna låna av andra.

Dock har jag ett helt förråd fullt med grejer samt två garderober samt ett tävlingsskåp proppat...*prylgalen*

Jag antar att du skulle ska köpa engelska grejer så jag utgår ifrån det...

Sadel med alla tillbehör
schabrak/vojlock
Träns med alla tillbehör
Borstar+hovkrats
vintertäcke
regntäcke
ländtäcke
fleecetäcke

Alla grejer måste ju anpassas efter just din häst, t ex kanske h*n behöver ett tjockt vintertäcke och skydd runt om eller ett tunnt vintertäcke och inga skydd... Allt sådant är svårt att veta, enklast är att fråga förra ägaren...

Och gärna gnälla med hästens gamla bett m.m. om den verkar gilla det så slipper du börja leta efter ett nytt direkt. Då kan du köpa ett vid tillfälle. Såvida det inte är ett jätte vanligt standardbett förståss..

Jag fick med all utrustning till min gamla häst så jag behövde bara byta ut den eftersom.

En nyfiken fråga till er alla:
VAD TUSAN GÖR NI MED SVETT TÄCKEN???
Är det bara jag som inte anser att dom behövs?? Jag har fått två Hansbo som jag använder någon enstaka gång men jag skulle aldrig köpa ett svett täcke då jag inte tycker att dom egentligen behövs...
Så vad använder just du ditt svett täcke till??

Jag säger inte att det är fel jag bara undrar :D

TotallyLost skrev:
- Stallapotek
- Grimmor och grimskaft
- Borstar och annat för hästens skötsel
- Regntäcke
- Vintertäcke
- Svettäcke och ev. stalltäcke
- Sadel med tillbehör (läder, gjord, stigbyglar, schabrak) beroende på användningsområde
- Träns med tyglar och bett
- Benskydd kanske

Men gud vad korkad jag är!!!
Jag använder ju mitt fleecetäcke som ett svett täcke :o
Jag ber om ursäkt det tänkte jag ju aldrig på!

RÄTTNING jag vet vad man ska med ett svett täcke till :o

sadel
träns
grimma, helst 2 st
extra stigläder
ett par vojlockar att byta med
benskydd
borstar
sjukvårdsprodukter

TotallyLost skrev:

Det är inte märkena som avgör grundutrustningen, utan passformen.

:bow:

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 860
Senast: Görel
·
Utrustning Jag har idag en Cheval liberte 2002XL som jag köpte billigt och tänkte fixa till. Nu har flera saker fått mig att inse att jag kör den... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 218
Utrustning Nu har takluckan till min Thule Equilner från 2009 gett upp. Den ena plasthållaren, som håller upp luckan, har helt enkelt gått sönder...
Svar
3
· Visningar
226
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Jag gillar montagehandskar men har aldrig riktigt hittat några favoriter. Jag gillar att ha ett ställe att köpa samma modell på hela...
Svar
13
· Visningar
755
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka