Grundutrustning?

Docka

Trådstartare
Vad skulle ni säga va en bra grundutrustning för en häst?
Alltså det som är viktigast.;)
Sadel, vilka täcken osv. Från scratch alltså!:rofl:

/Maja

Sv: Grundutrustning?

Det har varit ett par väldigt uttömmande sånahär trådar innan. Sök, så hittar du säkert massor! :)

Sadel - komplett med gjord, stigläder och stigbyglar
Träns - bett och tyglar givetvis
Ryktborste
Piggborste
Hovkrats
1 schabrak
1 svettäcke av fleece/ull att lägga över hästen om den blivit svettig

Ovanstående klarar man sig lååångt på, inte roligt och varierande på något sätt men man kommer en lång väg på det;)

Apo

Beror lite på vad man har sin häst till och vilken sorts häst.
Om man tränar/tävlar eller om det är en sällskaps/promenadhäst.

Sadel + gjord
Träns
Vojlock alt. schabrak x2
Innetäcke
Svett-täcke alt. fleecetäcke
Regntäcke
Vintertäcke
En uppsättning borstar av olika slag
Grimma
Grimskaft
Beroende på hästens behov, benskydd och lindor

Ovanstående kommer man nog ganska långt med.
Själv är jag dock lite mer avancerad och har samlat på mig massor av olika lindor, skydd för markarbete, skydd för hoppning, ett flertal schabrak, tömkörningssele, pessoalonge, massor av träns, bett, täcken, liniment, schampon, snoddar, pälsglans, longerlinor, sadelgjordar osv osv...
Dock vet jag folk som klarar sig på mindre än det som finns med på första listan utan att vare sig häst eller ryttare saknar något i livet.

Detta tycker jag är viktigt
*Sadel m. tillbehör
*Träns
*Borstar + grejer så att man kan brodda på vintern
*några grimmor o grimskaft (grimmor går ju sönder, blir smuttsiga osv.)
*Täcken (vinter, regn och svett)
*Reflexer är ett måste

Själv så har man bara träns, borstar, reflexer o en grimma som används. Sadeln passar inte så bra så den används inte o jag har inte råd att köra en ny.:(

Är det ingen som tänkt på ett stallapotek? :crazy:

Jag skulle nog säga:

-Täcken. Vinter (inne + ute), höst/vår (inne + ute) Regntäcke och fleecetäcke.

- Komplett träns med bett och tyglar.

- Sadel + schabrak / vojlock

- Stigläder + stigbyglar + sadelgjord

- Benskydd om hästen behöver

- Borstar av olika slag

- Grimma + grimskaft

- Stallapotek

Komplett sadel
Några extra schabrak/vojlockar och sadelgjord
Komplett träns
En extra tygel
Svettäcke
Regntäcke
Extra grimma
Grimskaft
Borstar
Reflexer
Stallapotek

Själv har jag massa schabrak och diverse grejer, men måste köpa lite nya saker eftersom jag ska ha en foderhäst och har en del grejer i ponnystrl typ grimmor och sånt...

Sadel med tillhörande utrustning div. stigläder, stigbyglar och sadelgjord samt schabrak

Ett extra schabrak eller en vojlock att byta med emellan t.ex. medan man tvättar det andra

Alt. komplett uppsättning körutrustuning om man är kusk

Komplett träns

Två grimmor, kan vara bra att ha i fall den ena går sönder eller liknande

Ett par grimskaft, har man t.ex. stallgång kan det vara bra och ha så man kan sätta ett på varje sida. Skulle dock rekommendera minst
tre, tycker själv dom går åt av nån anledning ? :p

En uppsättning med div. borstar samt hovkrats

Brodd på vintern om hästen är skodd

Reflexer spec. om man inte har tillgång till ridhus eller ridbana

Stallapotek med div. jodopax, bomull, sårspray, termometer osv.

Täcken efter behov tycker jag. Det beror på individen. Har man en häst som har väldigt mycket päls och som får tillräckligt med grovfoder behöver man oftast inte ha något regn eller vintertäcke.
Tycker däremot det kan vara bra med t.ex. ett fleecee eller annat svettäcke att ha efter ridning om hästen är svettig, så man inte ställer hästen så den blir kall efter att ha svettats..

Sax och kniv. Kan vara bra till div. saker.

Longerlina, minst en. Kan vara bra med två dock om man har en häst som är krånglig vid lastning och man tycker det funkar effektivare med två.

Benskydd och/eller boots vid behov

Transportskydd kan också vara bra att ha. T.ex. om man kanske akut måste iväg till klinik eller liknande. Annars kan man ha en uppsättning tjockare stallpaddar och lindor (kan man ju ha just i stallet också om det behövs) och så kan man ha hästen lindad + ha boots på vid transport annars

Liknande trådar

Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
411
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 234
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej! Har en sadel som behöver byta sits på. Kontaktade sadelmakare i min närhet och hon säger att den behöver skickas till fabriken... 2
Svar
23
· Visningar
1 129
Utrustning Har ett sådant fr förra hästen som inte är använt spec mkt (oklart i regn faktiskt). Haft det 2 ggr på nya hästen när det regnat, o han...
Svar
1
· Visningar
282

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Att lämna i smyg
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Brodd och skydd?