Gud, bibeln, Jesus...

Jag skulle inte tycka det var konstigt alls, för jag skulle vara död och inte bry mig överhuvudtaget.

Förstår inte hur du kan få det till en fråga om integritet. Hur reagerar du när någon pratar politik som du inte sympatiserar med, eller rekommenderar produkter du tycker är kassa, eller diskuterar ett ämne i vilket du har obefintliga eller svaga kunskaper i, eller hyllar artister du tycker är ointressanta eller författare vars verk du inte förstår, känner du det också som ett angrepp på din integritet?
Själva fenomenet är ju konstigt. I en cermoni för att säga hej då till någon som dött är det rimligt att det hela sker på ett sätt som den döde hade uppskattat.

För mig handlar det om integritet. Inte så att jag blir kränkt av att prata om religion utan mer när jag blir inblandad i en religiös cermoni. Ex är skolavslutningar i kyrkan eller att be tillsammans på begravning/bröllop osv.
Jag är alltid tyst, säger inte ”amen” eller liknande.

Dina exempel känns inte alls relevanta. Musik eller sakfrågor har inte samma tyngd som religion.
 
Ja det är tur för oss boende i Sverige att svenska kyrkan är föränderlig. Undrar hur andra kristna länder ställer sig till vår extrema tolkning av bibeln? Svenska kyrkan kanske inte ens räknas som seriös utomlands, eller av de kristna invandrare som kommit hit.

Det varierar nog, de flesta länder med religionsfrihet har ett brett spektrum av kristna samfund. I Sverige finns det slitningar inom Svenska kyrkan, dels finns det ju fortfarande t ex kvinnoprästmotståndare och präster som inte vill viga samkönade par. Men det finns också en oro för att man håller på att urvattna liturgin och tappa bort det heliga och få en urvattnad kyrka.
 
Du är helt enkelt mycket känsligare än jag! Eller också är din integritet svagare än min. Snow flake-varning.

Jag tycker att det krävs att vi visar varandra viss respekt även på detta område, och inte anse att vi har rätt att obegränsat ta över varandras rätt till att välja livsåskådning och leva på sitt sätt.

Och det är mycket möjligt att jag har mycket större krav på den respekten från mina medmänniskor än vad du har, för att känna mig bekväm och tycka att det är okej. Däremot känner jag inte att det lilla jag vet från den här tråden ger några konkreta belägg för det.
 
Själva fenomenet är ju konstigt. I en cermoni för att säga hej då till någon som dött är det rimligt att det hela sker på ett sätt som den döde hade uppskattat.

För mig handlar det om integritet. Inte så att jag blir kränkt av att prata om religion utan mer när jag blir inblandad i en religiös cermoni. Ex är skolavslutningar i kyrkan eller att be tillsammans på begravning/bröllop osv.
Jag är alltid tyst, säger inte ”amen” eller liknande.

Dina exempel känns inte alls relevanta. Musik eller sakfrågor har inte samma tyngd som religion.
Det är precis min invändning, du lägger för mycket vikt och makt vid religionen. Är man en sann ateist så bör ju religion vara ett ämne med samma tyngd som tron på tomtar och troll. Så länge du inte blir tvångsmatad med nattvarden, är det svårt att se att något som du tycker är nys skulle kunna vara ett hot mot din integritet om du tvingas lyssna på det.

Jag tvingas lyssna på prat om idrottsevenemang som OS och VM, melodifestivaler etc. via massmedia och runt fikabord. Helt irrelevant för min del, men definitivt inte integritetshotande.

Jag är som sagt agnostiker, eftersom jag är naturvetare och humanist. Det går inte att bevisa att det inte existerar någon gudom eftersom vår fattningsförmåga är begränsad, men det är inte särskilt troligt. Jag lever alltså på samma sätt som en ateist utan den där ovetenskapliga tvärsäkerheten. Därför blir jag inte det minsta störd av prat, predikningar och andra religiösa uttryck.

Kan du inte förklara varför du tycker att religion som du inte tror på eller delar, är ett tyngre ämne än politik?
 
Det är precis min invändning, du lägger för mycket vikt och makt vid religionen. Är man en sann ateist så bör ju religion vara ett ämne med samma tyngd som tron på tomtar och troll. Så länge du inte blir tvångsmatad med nattvarden, är det svårt att se att något som du tycker är nys skulle kunna vara ett hot mot din integritet om du tvingas lyssna på det.

Jag tvingas lyssna på prat om idrottsevenemang som OS och VM, melodifestivaler etc. via massmedia och runt fikabord. Helt irrelevant för min del, men definitivt inte integritetshotande.

Jag är som sagt agnostiker, eftersom jag är naturvetare och humanist. Det går inte att bevisa att det inte existerar någon gudom eftersom vår fattningsförmåga är begränsad, men det är inte särskilt troligt. Jag lever alltså på samma sätt som en ateist utan den där ovetenskapliga tvärsäkerheten. Därför blir jag inte det minsta störd av prat, predikningar och andra religiösa uttryck.

Kan du inte förklara varför du tycker att religion som du inte tror på eller delar, är ett tyngre ämne än politik?
Jag kan ju inte frikoppla mig helt från varken samhället eller vår historia. Religion bär en unik tyngd av historiska skäl, oavsett hur ens tro/icketro ser ut så kommer den tyngden på köpet.

Jag uppskattar förövrigt inte politik som ligger långt borta från mig heller. Jag skulle aldrig delta i politiska evenemang som jag inte kan stå bakom och jag vill inte bli påprackad oönskad politik heller.
 
Jag kan prata om religiösa frågor länge och väl och ändå tycka att det är komplett nonsens i sin essens för allt vad jag vet.

Jag kallar det inte religionsfobi, vanföreställningar hos andra medmänniskor väcker inte starka känslor hos mig så länge de inte ska pådyvlas ytterligare andra medmänniskor.

Det är dessutom intressant att diskutera livsåskådningsfrågor med religiöst troende, så länge alla parter har ett öppet sinne och är villig att ifrågasätta tingens ordning på olika vis även om det inkluderar orden Gud, Bibel, Jesus, Mohammad och Koranen.
Ettersom vanföreställningar är en term för symptom för mycket allvarliga psykiatriska tillstånd, är det respektlöst av dig att kalla religiös tro som praktiseras av en majoritet av helt friska medmänniskor för vanföreställningar. Det är också respektlöst med hänsyn tagen till de svårt sjuka och plågade människor som lider av vanföreställningar. Skäms!
 
Ettersom vanföreställningar är en term för symptom för mycket allvarliga psykiatriska tillstånd, är det respektlöst av dig att kalla religiös tro som praktiseras av en majoritet av helt friska medmänniskor för vanföreställningar. Det är också respektlöst med hänsyn tagen till de svårt sjuka och plågade människor som lider av vanföreställningar. Skäms!
+1 på den. Det är fortfarande Sverige och många svenskar som skiljer sig mot resten av världen i att vara sekulariserade, helt otroligt trist att några få människor i världen tar sig bestämmandet att avfärda en stor del av jordens människor som psykiskt sjuka. Jag jobbar ju själv just nu med ett program kopplat till mänskliga rättigheter och FN. Mina kollegor är överlag sjukt kunniga och högutbildade inom alla områden. Och många gånger väldigt troende. Det sista de är är psykiskt sjuka...
Själva fenomenet är ju konstigt. I en cermoni för att säga hej då till någon som dött är det rimligt att det hela sker på ett sätt som den döde hade uppskattat.

För mig handlar det om integritet. Inte så att jag blir kränkt av att prata om religion utan mer när jag blir inblandad i en religiös cermoni. Ex är skolavslutningar i kyrkan eller att be tillsammans på begravning/bröllop osv.
Jag är alltid tyst, säger inte ”amen” eller liknande.

Dina exempel känns inte alls relevanta. Musik eller sakfrågor har inte samma tyngd som religion.
Intressant. Om du skulle dö ikväll, har du ordnat med allt det praktiska för deefterlevandes skull? Är väl en del papper och så som ska in för att få bli strödd i skogen t.ex och lite extra kostnader för kremering etc så de slipper fundera?

Kl. Mina efterlevande får göra som de vill med mig om jag dör. Jag är ju ändå borta så kunde inte bry mig mindre... vi besöker aldrig min fars grav för jag tror inte på gravar, det ger mig ingenting. Men vill barnen väldigt gärna gå till en grav tänker inte jag hindra dem att lägga mig på en kyrkogård för man lär väl inte få gräva ner en död person i trädgården antar jag.
 
Intressant. Om du skulle dö ikväll, har du ordnat med allt det praktiska för deefterlevandes skull? Är väl en del papper och så som ska in för att få bli strödd i skogen t.ex och lite extra kostnader för kremering etc så de slipper fundera?
Alltså de får göra som de vill sålänge inte kyrkan eller någon präst är involverad. Och jag har vettiga anhöriga så det är nog ganska självklart för dem.

Jag har aldrig sagt att jag vill bli strödd i skogen eller något?
 
Alltså de får göra som de vill sålänge inte kyrkan eller någon präst är involverad. Och jag har vettiga anhöriga så det är nog ganska självklart för dem.
Handlar väl inte alltid om vettiga anhöriga. Sorg, ekonomi och framförallt byråkrati och rationalitet kan säkert ställa till det för många att ge en person den begravning den vill ha oavsett hur.
 
Ettersom vanföreställningar är en term för symptom för mycket allvarliga psykiatriska tillstånd, är det respektlöst av dig att kalla religiös tro som praktiseras av en majoritet av helt friska medmänniskor för vanföreställningar. Det är också respektlöst med hänsyn tagen till de svårt sjuka och plågade människor som lider av vanföreställningar. Skäms!

Eftersom det inte är min avsikt med ordet, så skäms jag inte det minsta över avsikten. Men jag kan ändra begrepp till ”föreställning om världen som baserar sig på extremt osannolika grunder som medvetet valts att vara så omöjliga det går att göra mer eller mindre sannolika genom observationer av den verklighet vi lever i.” Det blir bara långt.

För mig är en vanföreställning helt enkelt en uppfattning om världen som med tillgänglig kunskap är extremt osannolik, där en människa håller fast vid sin föreställning trots att man är medveten om den kunskap som finns. Det behöver på intet vis vara psykiatriskt betingat. Det är extra vanligt i religiösa sammanhang, för det är en del av kärnan i begreppet ”tro”, men jag kan inte säga att jag tror att en majoritet av troende har den typen av ”vanföreställningar.” Många jag träffar och pratar med har en väldigt sund inställning till sin religions historia och urkunder.
 
+1 på den. Det är fortfarande Sverige och många svenskar som skiljer sig mot resten av världen i att vara sekulariserade, helt otroligt trist att några få människor i världen tar sig bestämmandet att avfärda en stor del av jordens människor som psykiskt sjuka. Jag jobbar ju själv just nu med ett program kopplat till mänskliga rättigheter och FN. Mina kollegor är överlag sjukt kunniga och högutbildade inom alla områden. Och många gånger väldigt troende. Det sista de är är psykiskt sjuka...

Intressant. Om du skulle dö ikväll, har du ordnat med allt det praktiska för deefterlevandes skull? Är väl en del papper och så som ska in för att få bli strödd i skogen t.ex och lite extra kostnader för kremering etc så de slipper fundera?

Kl. Mina efterlevande får göra som de vill med mig om jag dör. Jag är ju ändå borta så kunde inte bry mig mindre... vi besöker aldrig min fars grav för jag tror inte på gravar, det ger mig ingenting. Men vill barnen väldigt gärna gå till en grav tänker inte jag hindra dem att lägga mig på en kyrkogård för man lär väl inte få gräva ner en död person i trädgården antar jag.

Fast det blir ganska mycket halmgubbe att först bestämma vad någon menar med ett ord och sedan påstå att det finns någon som avfärdar andra människor, baserat på att det var det som menades.

Jag har ingen som helst uppfattning om att psykisk sjukdom är vanligare bland troende än icke-troende. Exempelvis.

Inget av de användningsexempel jag får fram tycker jag avser psykisk sjukdom heller.Det finns alltså en väldigt utbredd användning av ordet utanför psykiatrin.


  1. Det är också en vanföreställning att den svenska välfärden leder till stora underskott.
  2. Det verkliga haremet hade alltså ytterst lite att göra med västerlänningars vanföreställning om institutionen.
  3. En annan vanföreställning som punkterats är den som säger att inget kan ske i Mellanöstern utan USA:s tillåtelse.
  4. Alltså är det en ren vanföreställning att vi kan påverka klimatet genom att släppa ut mer eller mindre mängd koldioxid.
  5. Det finns en djupt rotad vanföreställningatt högre farter i stadstrafik innebär kortare restider.

 
Fast det blir ganska mycket halmgubbe att först bestämma vad någon menar med ett ord och sedan påstå att det finns någon som avfärdar andra människor, baserat på att det var det som menades.

Jag har ingen som helst uppfattning om att psykisk sjukdom är vanligare bland troende än icke-troende. Exempelvis.
Ok. Ändå bedömer du att alla troende, dvs merparten av jordens befolkning, lider av vanföreställningar. Way to go.
 
Handlar väl inte alltid om vettiga anhöriga. Sorg, ekonomi och framförallt byråkrati och rationalitet kan säkert ställa till det för många att ge en person den begravning den vill ha oavsett hur.
Nu har jag ju inte så komplicerade krav. Jag förväntar mig att det inte finns några religiösa inslag, i övrigt har jag inga åsikter. Det reder nog alla ut.
 
Ok. Ändå bedömer du att alla troende, dvs merparten av jordens befolkning, lider av vanföreställningar. Way to go.

Lider? Återigen, du tolkar ordets användning på ett helt annorlunda sätt än jag.

Dessutom skrev jag alldeles nyss ovan att jag INTE bedömer att majoriteten av troende har de föreställningarna om världen som strider mot kunskap som finns. Jag har pratat med många troende som inte har det.
 
Lider? Återigen, du tolkar ordets användning på ett helt annorlunda sätt än jag.

Dessutom skrev jag alldeles nyss ovan att jag INTE bedömer att majoriteten av troende har de föreställningarna om världen som strider mot kunskap som finns. Jag har pratat med många troende som inte har det.
Vaneföreställningar har ju dessvärre med psykisk sjukdom att göra.
 
Vaneföreställningar har ju dessvärre med psykisk sjukdom att göra.

Det var ännu ett nytt ord, men ordet vanföreställningar kan ha med psykisk sjukdom att göra men har också många andra användningsområden och betydelser. Nu har jag förklarat att mitt användande inte har med psykisk sjukdom att göra, om det uppstod något missförstånd om den saken, så då kan vi väl diskutera därifrån och inte fortsätta bygga halmgubbar att slåss mot från en punkt som bygger på en vanföreställning av vad jag menade?
 
Det var ännu ett nytt ord, men ordet vanföreställningar kan ha med psykisk sjukdom att göra men har också många andra användningsområden och betydelser. Nu har jag förklarat att mitt användande inte har med psykisk sjukdom att göra, om det uppstod något missförstånd om den saken, så då kan vi väl diskutera därifrån och inte fortsätta bygga halmgubbar att slåss mot från en punkt som bygger på en vanföreställning av vad jag menade?
Nä. För det är inte första gången du hänvisar troende till psykisk sjukdom oavsett om auto korrekt varit framme eller inte.
 
Det är som som en hårdrockskonsert.
Allt släcks ner så det blir kolsvart! Sen är det väldigt avancerande lampor och ljud. När det tänds lite så ser man en scen med ca 12 superduktiga. Det är två trumset tex. De jobbar flera av dem som musiklärare och musiker. Det är en kupol liksom och texten finns högt upp hela andakten. Sen sjunger och dansar alla som tokiga till låtar om kärlek härlighet etc i minst två timmar. En vanlig söndag är det ca 400 som sjunger. Ljus och rökeffekter är det hela tiden och det blir liksom väldigt intensivt på slutet.
Jag får så mycket endorfiner så det rusar i kroppen av lycka till dagen därpå. Efter äter man ofta lunch ihop och umgås. Det är många väldigt ensamma som kommer och de hjälper alla till för att få in i gemenskapen.
Det här är roligt enligt mig och jag har fått vänner jag inte mött innan,

Jag blir bara så nyfiken, vad heter din kyrka?
 

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
39 496
Senast: Mineur
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag var på en föreläsning igår om sorgbearbetning. Den var verkligen bra! Riktigt bra, gav mig jättemycket! Det är verkligen inte allt...
Svar
0
· Visningar
1 171
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag brukar göra en (underbar!) rawfood frukoströra baserad på groddade nakenhavrekorn. För det ändamålet så groddar jag en stor bunke...
Svar
0
· Visningar
340
Senast: cassiopeja
·
B
Islandshäst Jag tror att vi är många som ibland via långa omvägar hört att gamla gubbar på Island inte vill avla silverhäst med silverhäst och...
Svar
8
· Visningar
1 690
Senast: hag391
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp