Gud, bibeln, Jesus...

Intressant att läsa allas svar :bow:

Jag känner nu att jag vill läsa på mer om religion, inte bara kristendomen. Mer för att försöka förstå andra människor men samtidigt kanske det är "onödigt"?
Jag som inte är troende på någon direkt gud, om jag börjar läsa tex nya testamentet nu kommer jag troligen läsa och tolka allt väldigt kritiskt utan att ens försöka se det med öppna ögon?

Jag vet inte vad jag tror på. Jag säger ofta att "det finns någon mening med att det och det hände, det har gjort att jag är var jag är idag".... men det kan ju lika gärna vara slumpen så som livet i sig liksom..
Men det ÄR någonstans kul eller tröstande att någon "högre makt" visade vägen... men Gud? Nää....
 
Jag har läst Bibeln och Koranen... mest för att jag är vansinnigt nyfiken på det mesta och religion är intressant (en sommar hade jag kyrkohistoria som tema för sommarläsningen... jag var ett lite märkligt barn/tonåring :D).

Mina föräldrar döpte mig vilket jag inte har något problem med, det var ju en tradition (född -73). Däremot konfirmerade jag mig aldrig, ett noga övertänkt beslut. I den åldern var jag en sökare och hade gärna läst men visste jag skulle känna mig pressad att faktiskt konfirmera mig även om det inte kändes rätt så jag valde att inte läsa. Min morfar (inte ateist men han hatade kyrkan som organisation) var enormt stolt över sin dotterdotter :love:

Han och jag diskuterade mycket om de stora livsfrågorna och han gav mig min grund i hur man är människa. Han var som sagt troende men gav inte mycket för kyrkan som sådan. Personligen tror jag absolut att det finns något större och att vi inte kan förklara allt (inte ännu iaf, jag har varit med om för många saker för att kunna säga att det inte finns något mer ute där). Jag är däremot inte kristen och har gått ur svenska kyrkan för många år sedan. Vid kyrkobesök (vilket jag inte har problem med, det är andras val att ha sina ceremonier där) läser jag inte med i trosbekännelsen eller sjunger med i psalmerna. Jag respekterar troende för mycket för att låtsas helt enkelt. Nu kommer det aldrig att bli aktuellt men jag skulle aldrig gifta mig i kyrkan eller ha döpt mitt barn.

Vad gäller Jesus tror jag absolut att det fanns en sådan person. Att han ska ha varit Guds son är mer tveksamt men som samhället såg ut på den tiden är jag inte förvånad över att Nya testamentet kom till och att det ser ut som det gör.

Edit: Som kuriosa kan jag berätta att jag är inte döpt i kyrkan utan hemma här i vardagsrummet. Mina yngre kusiner är också döpta i deras barndomshem och av samma präst som döpte mig.
 
Jag har läst bibeln. Det var en... upplevelse?
Insåg då exakt hur skenheligt allt är. Precis som du säger @Seabaz tycker jag det är konstigt att man kan plocka de sakerna som passar för stunden men inte följa saker som: Om du hittar en död kvinna på vägen som är oskuld, ska du putta ner henne i diket och sedan bege dig till närmsta gård. Ta deras senast födda kviga, och ta med dig kvigan till kroppen. Sedan ska du hoppa över liket tre gånger med kvigan. Sen kan kroppen begravas. Dessutom är ju folk i bibeln 200-300 år gamla ibland om jag fattat det rätt när jag läst.
Liksom wtf?

Jag är varken döpt eller konfirmerad, och vill gå ur kyrkan men har inte riktigt fått tummen ur. Tycker dop är taskigt, eftersom jag tycker man tvingar in barnet i en religion utan att de har något att säga till om. Inser ju att de kan växa upp som döpta utan att bli religiösa men ändå.

Jesus tror jag kanske möjligtvis har funnits. Om man applicerar vanlig källkritik så kan man ju anta det i alla fall. Men han är ju en fantasifigur ändå precis som Aragorn eller Harry Potter typ.

Börjar någon referera till vad det står i bibeln kan jag ärligt säga att jag direkt tycker synd om människan. Precis som jag inte läser en biologibok från 1600-talet och tar den som sanning för hur biologi fungerar, tycker jag inte att man kan ta en bok från 700-talet eller när den nu ska ha skrivits som en sanning att leva efter.
Men jag försöker att inte döma för hårt, det är deras liv och får de ut något bra/tröst från bibeln så go for it. Ska dock inte sticka under stol med att jag tycker att religion i stort är roten till mycket ont här i världen.
 
Har inte läst mer än något stycke i bibeln. Jag är ateist och väldigt stark i min tro. Att högt utbildade människor i dagens samhälle tror på Gud, eller någon annan gud förvånar mig. De få gånger jag besöker kyrkan blir jag lite provocerad när prästen talar om Gud som om den verkligen existerar, eftersom det är en ren lögn för mig.

Ett av mina tidigaste minnen är när jag var 4 år och gick på kyrkans barntimme, jag sa till min mamma att jag tyckte det var tråkigt för de pratade bara om Gud och Jesus. Trodde inte på bibelns sagor ens när jag var så liten (trodde inte på tomten heller ;)). När jag tänker efter kan jag inte minnas att jag någonsin trott på några sagofigurer, trots att jag anser mig ha stor fantasi. Men för mig är det precis vad religion är- fantasi.
 
Jag är varken döpt eller konfirmerad, och vill gå ur kyrkan men har inte riktigt fått tummen ur. Tycker dop är taskigt, eftersom jag tycker man tvingar in barnet i en religion utan att de har något att säga till om. Inser ju att de kan växa upp som döpta utan att bli religiösa men ändå.
Av ren nyfikenhet - hur har du tagit dig in i kyrkan om du inte är döpt?
 
Har du läst Bibeln?
Tror du på Gud?
Vad tänker du om Jesus?
Kan "vi" referera till detta i dagens samhälle?



Jag såg nyligen ett inlägg där någon misstyckte om något (vill inte gå in på vad) och refererade till vad Jesus säger "...."

Själv tänkte jag att det finns ju en hel del texter i bibeln man kan stoppa i soptunnan.

Så är det rätt att referera till de skrifter man vill men "glömma" de andra skrifterna som.går helt emot vad man tror på?

Hoppas ni förstår mitt twistande...

Jag har själv inte läst Bibeln fullt ut men hade en mycket religiös lärare i mellanstadiet som läste hej vilt för oss i klassen i religions-klassen.....

Idag är jag mycket tveksam till religion. Helt ärligt i min tanke, roten till mycket ont...?
Har läst Gamla testamentet till kungaböckerna och delar av nya. (religion och filosofi är intressant -men fick mardrömmar på vers så jag la ned det ett tag.)

Nej

Jag är kanske inte jätteövertygad om Jesus handlingar som exempel på extrem godhet alltid. Men måste väl egentligen läsa hela Nya Testamentet för att ha en reell åsikt om filosofin. Om man tänker på det som kyrkan förmedlar om Jesus är det många fina tankar om att ta hand om varandra, förlåta och dela med sig. (sedan när man läser själva bitarna är det inte riktigt samma känsla för mig). Jag har för dålig koll när det gäller historiskhet. Många historiker tänker ju att han är historisk, vet inte vartåt flertalet lutar. (Lena Einhorn hade ju en lustig idé om Jesus o Paulus tex.)

Självklart fungerar filosofi i vilket samhälle som helst, det handlar om mänskliga interaktioner och attityd till livet. Man kan tex förvåna sig över kristna högern i USA ibland relaterat till kristendomen tycker jag. Jag är ju lite tråkmoraliskt förtjust i den här gamla 50-talsattityden till frosseri, girighet osv. Det blir så intressant relaterat till våra miljöproblem och viss företagsamhet i våra banker. (Dödssynderna högmod, avund, vrede, lättja (vällust-där är ju kristendomen ovanligt tråkig faktiskt och ställer nog till en hel del skada, tillsammans med missionstanken.) sedan är väl jag övertygad om att nästan varje religion eller livsfilosofi har en viss relation till dessa.)

Bokstavstroende religion verkar ju nästan alltid vara av ondo, så att plocka lite det man gillar som Svenska kyrkan låter ju i så fall mycket bättre. Men det är ju självklart att varje person som gräver fram ett litet citat om onani, kvinnor eller homosexualitet gott förtjänar ett annat rakt i näsan (om att stena barn eller vad man nu kan komma på) men svenska kyrkan är ju faktiskt inte speciellt dålig på den punkten, snarare bra.
 
Senast ändrad:
Har du läst Bibeln?
Nej, inte hela. Bitvis när vi konfirmerades.

Tror du på Gud?
Nej, det gör jag inte.

Vad tänker du om Jesus?
Samma som om gud.

Kan "vi" referera till detta i dagens samhälle?
Nej, jag tror inte det längre tyvärr.
 
Jag tror på Jesus och är med i en frikyrka. Jag tror det är farligt att läsa Bibeln bokstavligt, det är mer visdomsord anekdoter och metaforer.
Svenska kyrkan och dess upplägg finner jag trist. Jag vill att en gudtjänst ska vara en aha upplevelse och coachande och bygga upp människor. Att bli positiva och starka.
Mycket sång med tryck och rökmaskiner så det kickarnigång endorfiner.
Jag känner trygghet i min tro. Dippar inte ner i hål längre. Är mycket gladare och snällare. Men jag tror inte på någon domedag och helvete. Jag vet att Jesus har humor.
Jag tror för att jag blir glad och får energi av det. Massor med gemenskap med allt från kör till friluftsliv samt resor. Och all bra musik som spelas av enormt duktiga musiker. Efter vissa gudstjänster är jag helt fylld av värme och energi och jag har lärt känns många riktigt fina vänner.
Huvudtemat i vår församling är man ska tro på sig skälv. Att man duger och älskad. Att det är mänskligt att fela. Att man ska våga testa sin dröm. Att man har hela församlingen att ta stöd av om man inte törs erc
 
Jag har läst Bibeln och Koranen... mest för att jag är vansinnigt nyfiken på det mesta och religion är intressant (en sommar hade jag kyrkohistoria som tema för sommarläsningen... jag var ett lite märkligt barn/tonåring :D).

Mina föräldrar döpte mig vilket jag inte har något problem med, det var ju en tradition (född -73). Däremot konfirmerade jag mig aldrig, ett noga övertänkt beslut. I den åldern var jag en sökare och hade gärna läst men visste jag skulle känna mig pressad att faktiskt konfirmera mig även om det inte kändes rätt så jag valde att inte läsa. Min morfar (inte ateist men han hatade kyrkan som organisation) var enormt stolt över sin dotterdotter :love:

Han och jag diskuterade mycket om de stora livsfrågorna och han gav mig min grund i hur man är människa. Han var som sagt troende men gav inte mycket för kyrkan som sådan. Personligen tror jag absolut att det finns något större och att vi inte kan förklara allt (inte ännu iaf, jag har varit med om för många saker för att kunna säga att det inte finns något mer ute där). Jag är däremot inte kristen och har gått ur svenska kyrkan för många år sedan. Vid kyrkobesök (vilket jag inte har problem med, det är andras val att ha sina ceremonier där) läser jag inte med i trosbekännelsen eller sjunger med i psalmerna. Jag respekterar troende för mycket för att låtsas helt enkelt. Nu kommer det aldrig att bli aktuellt men jag skulle aldrig gifta mig i kyrkan eller ha döpt mitt barn.

Vad gäller Jesus tror jag absolut att det fanns en sådan person. Att han ska ha varit Guds son är mer tveksamt men som samhället såg ut på den tiden är jag inte förvånad över att Nya testamentet kom till och att det ser ut som det gör.

Edit: Som kuriosa kan jag berätta att jag är inte döpt i kyrkan utan hemma här i vardagsrummet. Mina yngre kusiner är också döpta i deras barndomshem och av samma präst som döpte mig.
Jag är också döpt hemma! Under trappen! Jag och Harry Potter :rofl:

Edit. Mina föräldrar var missionare på den tiden och jag är döpt av en missionspastor (min morbror).
 
Senast ändrad:
Hur eller hur är det ju svenskar som skiljer sig markant från resten av världen när det kommer till religion så att döma ut övriga människor som tror på något som mindre vetande är rätt magstarkt. Bättre att studera religionen och försöka förstå människor utifrån den eftersom den är så stor del för många.

Forskarna är väl relativt överrens att Jesus har funnits och att han även avrättades på kors då både romerska, judiska och andra källor visar det. Däremot blev ju även nentalt sjuka avrättade på den tiden så jesus kan ju mycket väl ha varit mentalt sjuk som propagerade för den judiska teologin. Hela julen skiter sig dock om man ska se det ur ett kristet perspektiv. Det finns inget som säger att Jesus är född den 25 december, snarare att man hittat källor på att han är född sommartid, och Josef och Maria verkar inte ha varit i betlehem heller för skattskrivning är inte nämnt i någon annanstans än i bibeln. De källor man har hittat utgör att det firades en romersk högtid den 25 december och det lade grunden tiöl den kristna julen.

Själv är jag med i kyrkan. Tycker de gör mycket gott och när jag varit ute i världen ser jag att pengarna kommer till nytta. Jag betalar också sakat till mannens moské som också går till fattiga. På papperet konverterade jag till islam när jag gifte mig. Det är inget man måste men det var viktigt för min mans familj och för min del kan jag lika gärna vara otroende muslim som kristen... Jag tror absolut på något högre men vill inte benämna det gud så det tror jag inte på. Mina barn är med i kyrkans unga men inte döpta. Dottern är helt otroende och är med för att de hittar på mycket roligt, sonen är jättetroende och det får han gärna vara men vill han döpas får han göra det i samband med konfermationen alternativt om han väljer att döpas i jordanfloden nästa gång vi åker dit.
Hur eller hur skulle jag aldrig döma ut folk som tror men konstruktiva diskussioner om tro kontra mänskliga rättigheter tycker jag absolut man kan ha. Resten är deras enskildhet.
 
Har du läst Bibeln?
Ja, flera gånger. Bästa sättet att bli en ateist på.

Tror du på Gud?
Nej

Vad tänker du om Jesus?
Tror att jag skulle bli bannad om jag skrev.

Kan "vi" referera till detta i dagens samhälle?
Nej, var har järnålders filosofi i dagens samhälle att göra?
 
Jag är inte kristen, är inte medlem i svenska kyrkan, men tycker att det hör till allmänbildningen att ha läst bibeln eller iallafall ha ett hyfsat hum om innehållet.
Tycker också att det är viktigt att känna till i vilken kontext den skrevs, när, av vilka och varför.
 
Jag är inte kristen, är inte medlem i svenska kyrkan, men tycker att det hör till allmänbildningen att ha läst bibeln eller iallafall ha ett hyfsat hum om innehållet.
Tycker också att det är viktigt att känna till i vilken kontext den skrevs, när, av vilka och varför.

Ja, vårt västerländska samhälle (traditioner, lagar, konst osv) bygger ju i mångt och mycket på kristna idéer. Oavsett hur ateistiska vi än är kan vi inte bortse från det. Att ha kunskap om det är verkligen allmänbildning.
 
Av ren nyfikenhet - hur har du tagit dig in i kyrkan om du inte är döpt?
Vi som är tillräckligt gamla (födda före 1996), blev medlemmar i Sveriges dåvarande statskyrka, automatiskt, om någon av våra föräldrar var medlem.

Och eftersom väldigt, väldigt många föräldrar var medlemmar, kanske utan att ens reflektera över det, så blev en överväldigande majoritet av barnen också medlemmar i Svenska kyrkan.
 
Vi som är tillräckligt gamla (födda före 1996), blev medlemmar i Sveriges dåvarande statskyrka, automatiskt, om någon av våra föräldrar var medlem.

Och eftersom väldigt, väldigt många föräldrar var medlemmar, kanske utan att ens reflektera över det, så blev en överväldigande majoritet av barnen också medlemmar i Svenska kyrkan.
Såväl jag som @Hoarfrost fick barn som blev medlemmar i Svenska kyrkan trots att ingen förälder var medlem.
 

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
39 489
Senast: Mineur
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag var på en föreläsning igår om sorgbearbetning. Den var verkligen bra! Riktigt bra, gav mig jättemycket! Det är verkligen inte allt...
Svar
0
· Visningar
1 170
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag brukar göra en (underbar!) rawfood frukoströra baserad på groddade nakenhavrekorn. För det ändamålet så groddar jag en stor bunke...
Svar
0
· Visningar
340
Senast: cassiopeja
·
B
Islandshäst Jag tror att vi är många som ibland via långa omvägar hört att gamla gubbar på Island inte vill avla silverhäst med silverhäst och...
Svar
8
· Visningar
1 690
Senast: hag391
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp