Gud, bibeln, Jesus...

Nej har inte läst bibeln. Nej jag tror inte på gud men eftersom jag tror på en massa annat humbug och konstiga saker så intar jag en försiktig inställning och menar att man får tro på vad man vill....så länge det inte drabbar någon annan....
Jag tänker att Jesus var en psykopat som var en skicklig och karismatisk talare som folk "på den tiden" gillade. En tarvlig ledare som utnyttjade och förnedrade sina närmsta och Judas var den ende med stake i som tillslut inte tolererade sin ledares förödmjukelser och därför angav honom.
Ja vi kan referera till detta i dagens samhälle. Den är full av konstiga människor som lyckas få enorm makt och lyckas hålla ett helt folk i ett hårt och skoningslöst grepp.

Oj, vi har verkligen olika bilder av vem och hur Jesus var! Jag tänker snarare på människan Jesus som en som stod på de fattigas sida och utmanade rådande hierarkier genom att sätta de små, svaga och sjuka högst, som uppmanade till empati genom att lära folk att behandla andra som de själv ville bli behandlade och till förlåtelse genom att uppmana dem till att vända andra kinden till i stället för att veva igång fejder, och att låta den som var utan skuld kasta den första stenen. Samtliga dessa saker skulle vi behöva lite mer av i dagens samhälle, tycker jag, oavsett om man är troende eller inte.
 
Jag har inte sträckläst bibeln, men läst tillräcklingt många delar i olika ordning för att bilda mig en uppfattning tycker jag.

Är ateist och valde rätt omedelbums att gå ur svenska kyrkan när jag upptäckte att jag var medlem. Något jag faktiskt inte hade ägnat en tanke innan jag på riktigt började fundera på vad som egentligen hände med min lön och med skatten.

Jag tror inte att Jesus som person (för ja, en person var han ju verkar det som. ) sade ett jota av vad som faktiskt står nedskrivet i Bibeln, jag tror att de samlade individer som tillsammans skapade boken skrev ned sina egna uppfattningar, meningar och budskap. Ofta till vinning för kyrka och makt.

Ingen i min familj är eller var aktivt religiös. Farmor hade en familjebibel i huset och jag vet att det var hon som propsade hårdast på att barnbarnen skulle döpas, men det var mest för att det var propert. Jag varken såg eller hörde det så mycket som viskas om kyrkan i något släkthem, varken till jul eller till vardags. Inga regelbundna kyrkobesök. Asbolut ingenting.
Jag känner också att det är en sådan skum sed att nyttja kyrkliga traditioner och lokaler i samband med det när man själv är icketroende - dock besöker jag gärna kyrkor och andra historiska byggnader för att de är vackra och inressanta! Kyrkogårdar också. :heart Jag skulle inte ha någonting emot att betala för underhållet av byggnaderna.
 
Jag gillar inte heller "smultronplockandet" som rätt ofta sker när människor vill belysa vad som är så fantastiskt med religion. Tycker man det där fina och vackra är sant och bra får man vackert inse att det där andra homofobiska, kvinnoföraktande, våldsamma och generellt ofta trångsynta står nedskrivet där också. Det ena lika "sant" som det andra.
 
Jag gillar inte heller "smultronplockandet" som rätt ofta sker när människor vill belysa vad som är så fantastiskt med religion. Tycker man det där fina och vackra är sant och bra får man vackert inse att det där andra homofobiska, kvinnoföraktande, våldsamma och generellt ofta trångsynta står nedskrivet där också. Det ena lika "sant" som det andra.
känns som att detta urklippet skulle kunna passa in här...
1575928440806.png
 
Jag skulle säga att med nuvarande rättspraxis rör sig den insändaren i gränslandet till hets mot folkgrupp.
För att någon roat sig med att bokstavstolka bibeln??
(jag vill minnas att jag sett den här på engelska också, så detta skulle ev. kunna vara en översättning med fri tolkning)
 
För att någon roat sig med att bokstavstolka bibeln??
(jag vill minnas att jag sett den här på engelska också, så detta skulle ev. kunna vara en översättning med fri tolkning)
Nu är ju just det där hänvisat till gamla testamentet som ju inte är kristendom utan judendom och för att tolka torah måste man också använda sig av talmud då de kompletterar varandra och inte går att tolka utan varandra (eller fråga en ultraortodox jude som får betalt för att tolka lagarna, men det är inte så lätt att få en pratstund med dem, under alla de gånger jag varit i israel har jag bara vid ett tillfälle kunnat prata med ortodoxa judar, det är en otroligt stängd religion men att äta shabbatmiddag bland män med korkskruvar och kvinnor med rakat hår var definitivt en av de intressantaste kvällarna i mitt liv). Gamla testamentet har alltså väldigt lite att göra med utövandet av kristendomen och författaren till artikeln torde alltså vända sig till en rabin och inte till präster om han vill ha svar på dessa frågor och hur det ska tolkas i dagens kontext.
 
Nu är ju just det där hänvisat till gamla testamentet som ju inte är kristendom utan judendom och för att tolka torah måste man också använda sig av talmud då de kompletterar varandra och inte går att tolka utan varandra (eller fråga en ultraortodox jude som får betalt för att tolka lagarna, men det är inte så lätt att få en pratstund med dem, under alla de gånger jag varit i israel har jag bara vid ett tillfälle kunnat prata med ortodoxa judar, det är en otroligt stängd religion men att äta shabbatmiddag bland män med korkskruvar och kvinnor med rakat hår var definitivt en av de intressantaste kvällarna i mitt liv). Gamla testamentet har alltså väldigt lite att göra med utövandet av kristendomen och författaren till artikeln torde alltså vända sig till en rabin och inte till präster om han vill ha svar på dessa frågor och hur det ska tolkas i dagens kontext.
Fast det är taget ur den bibel som svenska kyrkan använder.
Och jag är rätt säker på att det är för att visa att man inte kan välja att vissa delar kan bokstavstolkas medan det är helt vansinnigt att det görs med andra delar.
 
Fast det är taget ur den bibel som svenska kyrkan använder.
Och jag är rätt säker på att det är för att visa att man inte kan välja att vissa delar kan bokstavstolkas medan det är helt vansinnigt att det görs med andra delar.
Nja. Personligen ser jag inte riktigt poängen att tolka kristendomen utifrån judendomen. Jag hållee dock med om att just moseböckerna är vidriga och judendomen är definitivt den religion av alla abrahamitiska religionerna där t.ex kvinnofientligheten sett ur vår synvinkel är mest extrem... men jag har aldrig hört varken präster eller ortodoxa judar tolkat det bokstavstroende i den samtid vi lever i idag. Mycket för att det finns fler skrifter till dessa och de kan inte tolkas i sin enskildhet.
 
Nja. Personligen ser jag inte riktigt poängen att tolka kristendomen utifrån judendomen. Jag hållee dock med om att just moseböckerna är vidriga och judendomen är definitivt den religion av alla abrahamitiska religionerna där t.ex kvinnofientligheten sett ur vår synvinkel är mest extrem... men jag har aldrig hört varken präster eller ortodoxa judar tolkat det bokstavstroende i den samtid vi lever i idag. Mycket för att det finns fler skrifter till dessa och de kan inte tolkas i sin enskildhet.

Det är väl i samma gamla testamente som homosexualiteten fördöms? Och det tas ju på största allvar av en inte försumbar andel av prästerskapet...

(jag ska inte gå in djupare i den här diskussionen, det är jag inte tillräckligt påläst för)
 
Jag har läst bibeln och en hel del andra religiösa skrifter men är definitivt en ateist och har alltid varit. Det mesta som står i de böckerna är garanterat sagor och jag hade som yngre mycket svårt att respektera religiösa människor eftersom jag helt enkelt ansåg dom som lite dumma i huvudet.

Som tjugoåring läste jag lite sociologi och fick då en lite annan syn på det. Att det viktiga är inte hur vida en viss religion är sanning eller inte utan att om tillräckligt många människor tror på en och samma sak så kommer de forma samhället kring dem för att det ska stämma med deras världsbild. Vilket i sig gör att det kan påverka alla andras liv på riktigt. Och det är värt att respektera och försöka få insikt kring.
 
Det är väl i samma gamla testamente som homosexualiteten fördöms? Och det tas ju på största allvar av en inte försumbar andel av prästerskapet...

(jag ska inte gå in djupare i den här diskussionen, det är jag inte tillräckligt påläst för)

Jag vill inte heller spåra ur denna tråd men nu när du skrev detta kom jag att tänka på Jonas Gardell. Han är väl troende och skrivit böcker om sin tro på gud och jesus... samt är han homosexuell.
Kan dock inte minnas om han skrivit eller pratat om hans syn på just de texterna men längesen jag läste hans böcker nu (som jag kommer ihåg var väldigt bra/roliga/intressanta)
 
Håller helt med @Lager om hur fjantigt det är när folk börjar gapa och skrika om skolavslutningar i kyrkan eller andra "traditioner" som ändras lite..

När jag gick i skolan typ låg- och mellanstadie, var sommar-avslutningen först att gå till kyrkan och sjunga lite psalmer och lyssna på prästen. Sedan gå tillbaka till skolan och ge fröken en blomma och en kram i klassrummet, sedan ut igen och ställa upp och sjunga den blomstertid, idas sommarvisa och nationalsången för förräldrar.. sen fick man lov.
Och vad jag minns så suckade ALLA barn om att behöva gå till kyrkan.........
 
För att någon roat sig med att bokstavstolka bibeln??
(jag vill minnas att jag sett den här på engelska också, så detta skulle ev. kunna vara en översättning med fri tolkning)
Det beror på i vilket sammanhang den förts fram och jag säger inte att texten med säkerhet är över gränsen men den är åtminstone bra nära. Rättspraxis har ändrats och gränsen för vad som räknas som hets mot folkgrupp har sänkts ganska radikalt under senare tid.
 
Jag vill inte heller spåra ur denna tråd men nu när du skrev detta kom jag att tänka på Jonas Gardell. Han är väl troende och skrivit böcker om sin tro på gud och jesus... samt är han homosexuell.
Kan dock inte minnas om han skrivit eller pratat om hans syn på just de texterna men längesen jag läste hans böcker nu (som jag kommer ihåg var väldigt bra/roliga/intressanta)

Jag vet flera naturvetare (även geovetare) som är troende. Personligen skulle jag ha svårt att få ihop det om jag vore evolutionsbiolog men toppen om det funkar för dem.
 
Jag vet flera naturvetare (även geovetare) som är troende. Personligen skulle jag ha svårt att få ihop det om jag vore evolutionsbiolog men toppen om det funkar för dem.

Tro är inte svartvitt. Jag tror på Gud och jag tycker att gudstjänsten ger mig verktyg att jobba med mitt förhållande till Gud och vårda min själ. Sen finns det andra saker som jag tvivlar på. Det finns utrymme för tvivel i tron, och för prövning och omprövning av dess principer och tillämpning.
 
Nja... har man rast anser jag att man får göra vad man vill (hellre att någon ber än röker!). Nog måste det gå att fixa ett utrymme om någon vill be. De troende jag träffat på som ber regelbundet är flexibla så nog ska det gå att lösa.

Jag tycker bön på betald arbetstid bör vara förbjudet.
Men på rast (betald eller ej) såklart tillåtet.
Jag tänker att jag jobbat på vissa ställen där lunchrummet varit mycket begränsat och om jag vill värma min mat i micron och gå mellan bord och micro men någon ber (eller gör yoga) på golvet mellan bordet och micron, då blir det ett problem.. jag vill inte störa den som gör sitt, samtidigt måste jag ju kunna röra mig fritt i lunchrummet på mitt jobb....
 
Tro är inte svartvitt. Jag tror på Gud och jag tycker att gudstjänsten ger mig verktyg att jobba med mitt förhållande till Gud och vårda min själ. Sen finns det andra saker som jag tvivlar på. Det finns utrymme för tvivel i tron, och för prövning och omprövning av dess principer och tillämpning.

Det vet jag :) För mig personligen hade det bara varit svårt att få ihop.

Sedan, i min lilla hemsnickrade andlighet, anser jag att det faktum att det ens finns liv betyder att det finns något högre väsen. Min bakgrund som naturvetare har bara stärkt mig i det för liv och livets uppkomst är fantastiskt.

Men tro på den kristna Guden kommer jag aldrig att göra. Det finns lite för mycket omkring som jag inte kan förlika mig med. Däremot har jag respekt för de som är troende oavsett religion, så länge de inte missionerar för mig. Jag älskar inte direkt när Jehovas knackar på :meh:
 

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
39 478
Senast: Mineur
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag var på en föreläsning igår om sorgbearbetning. Den var verkligen bra! Riktigt bra, gav mig jättemycket! Det är verkligen inte allt...
Svar
0
· Visningar
1 170
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag brukar göra en (underbar!) rawfood frukoströra baserad på groddade nakenhavrekorn. För det ändamålet så groddar jag en stor bunke...
Svar
0
· Visningar
339
Senast: cassiopeja
·
B
Islandshäst Jag tror att vi är många som ibland via långa omvägar hört att gamla gubbar på Island inte vill avla silverhäst med silverhäst och...
Svar
8
· Visningar
1 690
Senast: hag391
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp