@Liran Det handlar inte om religionsfobi utan om att man inte vill bli inblandad. Jag vill inte bli inblandad i religion lika lite som jag vill bli inblandad i andras julstress. Jag har aktivt valt bort vissa saker i mitt liv och jag vill inte behöva bli påprackad det jag har valt bort av någon annan.
Jag stör mig inte på religiöst prat men jag vill inte heller höra om det på ett påprackande sätt och inte i tid och otid precis som jag inte vill höra om och om igen hur synd det är om någon som inte ens försöker förändra sin livssituation fast de är fullt kapabla att göra det utan istället bara gnäller och tycker att någon annan ska fixa åt dem. Det ger mig inget positivt utan är bara irriterande.
Det religiösa jag verkligen stör mig på är arvssynden och att kyrkan anser att nyfödda oskyldiga barn måste döpas för att renas från synd. Vet man hur det var förr så borde varenda civiliserad människa kräkas åt den seden. Förr fick inte mamman komma in i kyrkan ens förren efter ett visst antal månader för hon ansågs smutsig när hon hade fött barn. Det nyfödda barnet bars ofta långa vägar av faddern och många många barn frös ihjäl efter att ha blivit döpta när de sedan skulle hem igen. Vidrigt är vad det är. Fullkomligt vedervärdigt och ja, så var det i Sverige.
Långtråkigt tyckte jag att det var som barn när jag varenda söndag tvingades med på minst en och ofta två gudstjänster. Roligare kan man ju ha liksom men att någon tror att det handlar om trollformler som kan göra en något får nog stå för dig. Det har jag aldrig träffat på någon som faktiskt tror. Däremot har jag hört många kristna ha den föreställningen om icketroende.
Precis som jag inte lägger mig andra människors val att stressa runt på jul bryr jag mig inte om vilken religion de bekänner sig till. Sålänge de inte försöker tvinga in mig i det de har valt så bryr jag mig inte. Jag diskuterar däremot gärna religion när jag har tid och lust och har många gånger bjudit in jehovas vittnen för en pratstund. Jag har diskuterat religion med många religiösa människor av diverse olika relgioner och trosinriktningar och jag tycker att det är intressant sålänge de inte hävdar att just deras tro är den enda rätt (de tror såklart det men man kan lägga fram det på olika sätt) och försöker tvinga på mig deras åsikter. Jag är intresserad av människor och varför de gör och är som de är och religion precis som filosofi är därför något jag finner intressant precis som jag finner det intressant med gamla gudasagor och andra historier som förklarar människors varande och agerande. Det är mitt människointresse som gör att jag finner det intressant, inte religionen i sig.