Gud vad hon svettas!!

B

biven

Hejsan goe bukefalosare.
Jag har en fråga om min häst.
Rider på banan kanske i 20min med mest skritt och trav, men hon arbetar. och hon blir dyngsur av svett!?
varför?

Är hon riktigt frisk? måste jag lägga till något i hennes foder? jag tycker det är lite jobbigt, eftersom det tar så lång tid för henne att torka.. kan det bero på något annat att hon svettas så mycket, mer än att hon kanske bara har lätt för det? några tips och ideér?
Måste nog ge henne något salttillskott så hon inte förlorar för mycket... hon svettas rejält vid rumpan, under magen, halsen till och med under ganascherna.
hmm..
 
Kan det inte vara så enkelt att hon bara(börjat)fått vinterpäls och därför svettas mer. Det är ju nu det börjar bli dax att klippa om man väljer att göra det. Jag klipper nog nästa vecka ;)

Gnorp-snart nyklippt
 
Min häst svettas också enormt nu. Efter ett normalt ridpass är hon oftast blöt över precis hela kroppen...
I hennes fall är det vinterpälsen. Hon går fortfarande utan täcke och har därför fått ordentlig päls. Jag kommer klippa henne men vill helst vänta ett tag till.
Jag har dock funderat som du, man kanske behöver ge extra salttillskott förutom saltstenen? Jag tycker ju iofs att hon borde slicka i sig det hon behöver men jag vet inte?

Vill du vara säker kan du ju kolla tempen på henne så att hon inte har någon infektion i kroppen som du inte märkt. Annars är det säkert pälsen, isf är det ju bara att klippa henne.

/cranberry
 
Tycker det låter märkligt. Har hon enormt mycket päls och du rider i varmt ridhus?? Jag skulle kolla upp så att den inte har hjärtmuskelinflammation. De svättas ofta vid obetydlig ansträngning. En häst som har misstänkt hjärtmuskelinflammation får inte motioneras.
 
Brukar hon bli så? Om hon alltid har gjort det kanske man kan utesluta allvarligare sjukdomar (vissa). Min häst svettas också kopiösa mängder på nolltid, men nu sen hon blev klippt är det mycket bättre. Men när hon inte är klippt, och även om hon bara har sommarpäls, så blir hon dyngsur av ingenting. Prova å klipp!
 
Jag tycker inte du ska klippa utan att ha kollat upp hennes hälsotillstånd, tempa henne är ju lätt, men ett blodprov är nog inte fel om hon blir så svettig av så lite. Flåsar hon, verkar hon trött? Hur gammal är hon? Hur mycket har hon ridits tiden innan detta?
Det kan ju vara allt möjligt som är fel, t ex någon infektion i kroppen, eller överträning, som ger ett rejält bakslag i formen på hästen som ett tidigt varningstecken. Och naturligtvis kan det vara så enkelt att hon är varm och svettas pga pälsen - men utan att veta mer tycker jag det låter som en väldigt stark reaktion, och jag skulle då inte rekommendera att klippa för att "testa" innan man vet att hon är frisk. Hellre utesluta något fel först - hjärtmuskelinflammation är rätt allvarligt, om det skulle vara det.
 
min häst har också varit sådan, och han har aldrig lång päls eller så. numera är det mycket bättre, han svettas inte mycket... men förut blev han blöt efter lite skritt!!! :smirk:
tror ändå inte det har med hans kondition att göra, han var i toppform när jag bäörjade rida honom och han var sådan här! :smirk:
men som sagt så är han bättre nu och det känns också konstigt iom att vi inte gjort några som helst förändringar vad jag vet... :crazy:
 
Min häst får ca 1/2 deciliter salt mo & kv för att kompensera det han svettas ut. Han är dessutom ganska dålig på att dricka så det hjälper till med det också.
Hörde en teori för ett tag sen att ju mer vältränad och ju bättre kondition en häst har, desto snabbare kommer svettningen i gång på den. Det kan ju faktiskt vara så i kombination med lång päls...

Lycka till!

Ps. fodersalt finns att köpa på Granngården Ds.
 
Ger du en dl om dagen? Hur mkt väger det? (Tycker att det låter väldigt mkt) Har hört att de ska ha ungefär en filmrulle-burk med salt/dygn.
 
I vanliga fall får han inte lika mycket, men just nu när han inte är klippt ännu och svettas så där mycket så får han mer. I vanliga fall får han ungefär en halv dl/dag. Vilket är ungefär så mycket som du menar. Även om han tävlar eller går hårda träningspass så ökar jag lite för att kompensera upp det han svettas ut. I stället för att köpa dyra elektrolyter. :)
 
Hörde en teori för ett tag sen att ju mer vältränad och ju bättre kondition en häst har, desto snabbare kommer svettningen i gång på den.

så är det iaf på oss människor, det har jag räknat med att det stämmer på hästar också. Någon som vet om det är rätt?

/cranberry
 
Stämmer att vältränade människor ofta svättas mer än mindre tränade vid lika ansträngning, men inte blir en maratonlöpare dyngsvett av att jogga 15 minuter? Vi pratar ju inte om en häst här som blir lite svett utan mycket av att skritta och trava i 20 minuter. Ägaren har ju inte svarat om hästen har mycket vinterpäls heller. Eller om hon rider i isolerat ridhus. Eller om hästen är vältränad- man skulle ju vilja har mer info. Jag hade iallafall kollat upp hästen direkt om detta var någon ny företeelse. Hjärtmuskelinflammation kan hästen få vid ansträngning då den är förskyld/ har infektion i kroppen. Om man sedan inte upptäcker detta och fortsätter träna så blir oftast sådana hästar aldrig återställda, eller trillar ner pang bom.... Jag har varit med om detta 2 ggr, fast inom travet.
 
Upplever samma problem som dig.

Hela sommaren kunde vi raca järnet och knappt svettas alls, men nu så svettas hon i princip efter 1 minuts trav redan.
Vill vänta tills pälsbytet är genomfört och sen klippa och täcka, annars får det vara vila i vinter. Min får för mycket päls och torkar aldrig.
 
Hej igen
Jo, hon har nog alltid haft väldigt lätt för att svettas. Men jag reagerade nu för att hon svettades makalöst mycket. Vi red i paddocken och det var inte speciellt varmt ute heller, och vi red kanske 20-30 min, med mest trav och skritt. Och hon svettades till och med under hakan eller vad man säger. och det var märkligt. Det är mest därför jag skriver.
Jag har tidigare rakat henne och funderar på att göra det igen, men jag ska nog göra som några nämnt. Kontakta veteriär och göra lite prover först.
Ska ändå titta över hennes ben som är lite lustiga.
kram kram
 
Mitt fullblod svettas också som din och har gjort i alla år. Fast han svettas väldigt lätt annars också. På somrarna när det e soligt är han svettig varje dag när jag tar in honom och ska rida i virvlarna där bak och lite på halsen. Tål inte alls värme.
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
19 976
Hästvård I början av sommaren fick jag ta bort min bästa vän. Jag har sedan dess letat efter en ny kompis, hittade en som inte gick igenom...
Svar
3
· Visningar
2 318
Senast: johanssk
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Om du frågar mig vilka hästar jag gillar bäst på ridskolan så blir mitt första självklara svar Ägrim, sen skulle jag nog säga Laroko...
Svar
0
· Visningar
284
Senast: cassiopeja
·
M
Ridning När jag är ute och rider så känns det som att varenda människa som ser mig, ryttare, bilister, etc, tittar på mig och pållen riktigt...
Svar
11
· Visningar
1 546
Senast: Monsterkyss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp