RIDSTÖVLAR, vilka föredrar ni?

Corcez

Trådstartare
Genom åren har jag avverkat ett antal Hööks-ridstövlar som jag använt till daglig ridning, oerhört sköna och billiga meeeen .. deras levnadslängd är usel. Dags att lämna dessa och hitta ett par tåliga ridstövlar med speciellt en ordentlig dragkedja! Har funderat på Mountain Horse Opus High Rider, någon som har dessa och kan ge lite positiva/negativa åsikter?
MEN utöver dem, vilka ridstövlar föredrar ni?
 
Jag har ett par Cavallo och ett par Königs som jag gillar. Båda är i någon dressyrmodell jag glömt namnet på.
Har förut haft Sergio Grassos dressyrmodell och ridit ut i. De är mkt mjukare. Jag går en del då jag rider ut unghästar. Då passar hoppstövlsrnas dressyrmodeller bättre än riktiga, hårda dressyrstövlar.
Jag tycker annars mkt om styvheten i en dressyrstövel till just nedsutten dressyrridning med långa läder.
 
Genom åren har jag avverkat ett antal Hööks-ridstövlar som jag använt till daglig ridning, oerhört sköna och billiga meeeen .. deras levnadslängd är usel. Dags att lämna dessa och hitta ett par tåliga ridstövlar med speciellt en ordentlig dragkedja! Har funderat på Mountain Horse Opus High Rider, någon som har dessa och kan ge lite positiva/negativa åsikter?
MEN utöver dem, vilka ridstövlar föredrar ni?

Hur länge tycker du att det är rimligt att stövlarna ska hålla? Jag har Airats sommar- och vinteredition som jag köpte nya för ca 3 år sedan och de håller bra. Jag är noga med att bara använda dem när jag rider, d v s tar dem på när jag tar dem av och på med hjälmen och har alltid stövelhållare i. Putsningen blir väl lite si och så med måste erkännas.
 
Jag har Mountain horse sovereign high rider. Tror att det är typ samma stövel som opus fast med annan design?

Jag älskar mina, så sköna, de ger stöd men är ändå så mjuka att man inte tänker på dem. Dessutom galet snygga. Jag använder mina typ två gånger i veckan och enbart till ridning. Jag tar på dem efter sadlingen och av dem så fort jag klätt av pållen efter ridning. När jag rider ut eller markarbetar har jag mina Mountain horse highlander istället.

Mina sovereign är två år gamla nu och typ nyskick fortfarande men som sagt ganska sparsamt använda och väl omhändertagna, jag förvarar de liggande för att inte påfresta skaft och dragkedja onödigt.
Mina highlander är väl typ ett år nu och fortfarande fina, de mögglade tyvärr förra vintern men har klarat ättikasanering bra, eftersom de saknar dragkedja är de ju lite tåligare också.
 
Genom åren har jag avverkat ett antal Hööks-ridstövlar som jag använt till daglig ridning, oerhört sköna och billiga meeeen .. deras levnadslängd är usel. Dags att lämna dessa och hitta ett par tåliga ridstövlar med speciellt en ordentlig dragkedja! Har funderat på Mountain Horse Opus High Rider, någon som har dessa och kan ge lite positiva/negativa åsikter?
MEN utöver dem, vilka ridstövlar föredrar ni?

Jag har ett par Opus och är ganska missnöjd. Jag har dem enbart vid ridning (2 hästar, andra stövlar på tävling) och sköter dem pedantiskt enligt tillverkarens rekommendationer. Reklamerade första paret då de efter ca 2 veckors användning började spricka vid vristen. Reklamerade andra paret direkt då de var väldigt olika stora i foten. Tredje paret, som jag har nu, är också olika men inte lika mycket, har lagt en hälkil i den ena. De är mindre än ett år gamla men ser ut som 3-4 år gamla, minst.
Nästa par kommer bli ett par Alberto Fasciani, klämde på dem på Spoga och de har en riktigt snygg hoppmodell med lite trevliga nytänkande lösningar.
 
Jag har också Opus, men är väldigt nöjd. De är mjuka, men ger stöd och är lagom stövel för mig för tillfället iaf. Jag har lite bekymmer med mina anklar så stövlarna måste vara mjuka över fotryggen och vristen för att jag ska kunna få blodflöde till fötterna när jag rider, vilket Opus är.
 
Jag har ett par Cavallo som jag älskar. De är sköna att både gå och rida i (skrittar alltid fram min häst för hand). Jag rider i dem 4-5 dagar och har haft dem i snart 5 år.
 
Hur länge tycker du att det är rimligt att stövlarna ska hålla? Jag har Airats sommar- och vinteredition som jag köpte nya för ca 3 år sedan och de håller bra. Jag är noga med att bara använda dem när jag rider, d v s tar dem på när jag tar dem av och på med hjälmen och har alltid stövelhållare i. Putsningen blir väl lite si och så med måste erkännas.
Jag gör likadant som du säger med mina stövlar, alltså sätter på dem när det är dags att rida och tar av dem lika snabbt när jag är klar och använder ALLTID stövelhållare men ändå går dragkedjan eller dylikt sönder. Känner att stövlarna bör kunna klara av endast ridning i mer än 2 år.
 
Jag har ett par Opus och är ganska missnöjd. Jag har dem enbart vid ridning (2 hästar, andra stövlar på tävling) och sköter dem pedantiskt enligt tillverkarens rekommendationer. Reklamerade första paret då de efter ca 2 veckors användning började spricka vid vristen. Reklamerade andra paret direkt då de var väldigt olika stora i foten. Tredje paret, som jag har nu, är också olika men inte lika mycket, har lagt en hälkil i den ena. De är mindre än ett år gamla men ser ut som 3-4 år gamla, minst.
Nästa par kommer bli ett par Alberto Fasciani, klämde på dem på Spoga och de har en riktigt snygg hoppmodell med lite trevliga nytänkande lösningar.
Tråkigt att det ska vara så, har alltid sett Mountain Horses stövlar som väldigt hållbara och robusta! Håller det paret du har nu bättre? Hur är dragkedjan?
 
Jag gör likadant som du säger med mina stövlar, alltså sätter på dem när det är dags att rida och tar av dem lika snabbt när jag är klar och använder ALLTID stövelhållare men ändå går dragkedjan eller dylikt sönder. Känner att stövlarna bör kunna klara av endast ridning i mer än 2 år.
Ja, det tycker jag också. Jag får se hur länge mina Airat håller.
 
Jag föredrar helt klart Petrie. Har aldrig lyckats slita ut ett par, men jag brukar sälja och byta ut dem när jag tröttnar och är sugen på en ny modell/färg. Andrahandsvärdet är väldigt bra eftersom kvaliteten är utmärkt och stövlarna är i jättefint skick även efter 2-3 år.

Men dragkedjan får du räkna med att byta efter några år oavsett vilket märke du köper, det är helt enkelt en slitdel med begränsad livslängd. Om dina stövlar är trånga blir det extra stor belastning.
 
Mina favoritstövlar är Ariat Volant. Har haft mina i 5 år och de är som nya när jag putsar upp dem. Så otroligt sköna! MH har jag haft otur med dragkedjorna. Har ett par vinterstövlar från Ariat som heter Broumont eller ngt liknande. De är stelare och inte alls lika sköna som Volanten.
 
Jag har ett par Firenze High Rider och de är amazeballs! De är jättesköna att både gå och rida i, ger alldeles lagom med stöd för mig, och dragkedjan kanske inte är den rejälaste men den håller och funkar som den ska. Jag har haft dem i kanske tre år och jag köpte dem av en kompis som hade haft dem ett tag innan det också.
Jag har även ett par Terra Nova High Rider, som är ett par året-runtstövlar, som jag har kvar av den enkla anledningen att ingen vill köpa dem av mig :p (De var ett impulsköp och visade sig vara alldeles för stora på alla håll när jag ridit i dem några gånger). Men det är verkligen ett par ordentliga stövlar, med lite grövre sulor och en riktigt rejäl dragkedja :up:
 
Jag har ett par Firenze High Rider och de är amazeballs! De är jättesköna att både gå och rida i, ger alldeles lagom med stöd för mig, och dragkedjan kanske inte är den rejälaste men den håller och funkar som den ska. Jag har haft dem i kanske tre år och jag köpte dem av en kompis som hade haft dem ett tag innan det också.
Jag har även ett par Terra Nova High Rider, som är ett par året-runtstövlar, som jag har kvar av den enkla anledningen att ingen vill köpa dem av mig :p (De var ett impulsköp och visade sig vara alldeles för stora på alla håll när jag ridit i dem några gånger). Men det är verkligen ett par ordentliga stövlar, med lite grövre sulor och en riktigt rejäl dragkedja :up:
Jag har kollat in dessa Firenze High Rider och hittat dem för ett jätte bra pris, så det lutar åt att det är dem jag kommer köpa! Hållbarheten på dem verkar ju bra om du haft dem såpass länge :)
Har du fått byta dragkedjan? Hur är stretchdelen på stöveln, blir den lätt uttöjd och blir sådär "bubblig"? Har dem blivit väldigt slitna med åren? Tacksam för snabbt svar!
 
Jag har ett par från mountain horse, kommer inte ihåg riktigt vilken modell de är men jag tror att de är någon slags "high rider" från 2011? Inte helt säker på när jag köpte dem. Har hållit jättebra i alla fall, dragkedjan har aldrig gått sönder och jag är över huvud taget väldigt nöjd med dem. Gäller förstås att en tar hand om dem såklart, så håller de längre.
 
Genom åren har jag avverkat ett antal Hööks-ridstövlar som jag använt till daglig ridning, oerhört sköna och billiga meeeen .. deras levnadslängd är usel. Dags att lämna dessa och hitta ett par tåliga ridstövlar med speciellt en ordentlig dragkedja! Har funderat på Mountain Horse Opus High Rider, någon som har dessa och kan ge lite positiva/negativa åsikter?
MEN utöver dem, vilka ridstövlar föredrar ni?

Har haft Hööks ridstövlar till vardags men tycker egentligen inte de är så bra. Har även haft MH vilket sög. (Det var dom som var såna som skulle passa till den där stigbyglarna ni vet). Gillar Petrie stövlar, håller i en evighet samt Parlanti men dom är inte så bra till vardagsridning..
 
Hej,
Jag har använt hoppstövlar. Mina stövlar är 6år gamla. I början av månaden jag köpte ett par nya ridstövlar med en dragkedja på asos. På nätet hittade jag en rabatt här. Jag är mycket glad. Jag använder mina typ två gånger i veckan och enbart till ridning.
 
Överlägset någon stövel av mer dressyrmodell (ex De Niro,petrie,köning,cavallo) om de ska hålla länge. Lite kraftigare läder! Stövlar i kalvskinn tenderar att både töja sig och inte klara så många tidtimmar utan att det blir hål.
Jag hade mina Cavallo i minst 10 år och de blev skönare och skönare, såg nästan som nya ut. Tar ett tag att rida in, men det kan det vara värt:D
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 317
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp