Gul Blir Svart?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Bintang
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 580

Bintang

Trådstartare
Är det någon som fått en helgul fölunge (fjordinggul) med brun ål, som sedan ändrat färg till mörkbrun eller svart. Huvud och ben har något mörkare underpäls, men inte på övriga kroppen. Där är hårstråna gula från rot till topp. Svansen är melerad gult/svart.

Sv: Gul Blir Svart?

Nja inte riktigt fjordinggul, men lite gul/brun med svart ål på ryggen så såg-ser min föling ut i år. Hon har börjat bli riktigt svart/brun på halsen och bogen samt sina ben men på rumpan så börjar hon bli lite svart/gul/grå...så får väl se vad det blir för färg när hon har fällt klart.:)

Vad är det för ras? Vi fick en nordis som var jätte ljus vid födseln men är svart idag.

Det är en varmblodig travare. Mamman är svartbrun och hennes
tidigare föl har fötts svartbruna. Pappan är brun.

Det är en varmblodig travare. Mamman är svartbrun och hennes
tidigare föl har fötts svartbruna. Pappan är brun.

I så fall kan ju inte fölet vara gulbrunt då en av föräldrarna måste ha ett blekanlag för att det ska bli gul. Så antingen är den ljustljust brun eller så är det fel stam.

Just det, vi misstänker att det är fel pappa. Det är därför jag undrar
över färgen. Har aldrig varit med om det här förut. Han har päls som svinto i konsistensen!

Just det, vi misstänker att det är fel pappa. Det är därför jag undrar
över färgen. Har aldrig varit med om det här förut. Han har päls som svinto i konsistensen!

Har du inget kort att visa? DNA typar man varmbloden? Då får ni ju svaret (antar att ni ändå måste typa för att kolla vem som verkligen är pappa).

Är det naturlig betäckning eller semin? Är det semin så borde man ju kunna kolla vilka hingstar som stått på samma station.

För några år sen köpte jag en fölunge innan betäckning och den var ljust ljust gul när den var liten och blev svart-gulbrun som vuxen, den var väldigt mörk mer åt det svarta hållet, det var ett halvblodssto.
Annelie

Mitt lilla föl är halvblod, mamman är mörkbrun (fullblod) och pappan är oxå mörkbrun (halvblod)...men ju mer hon fäller nu ju mörkare blir hon så hon kommer troligtvis få samma färg som sin mor.

har inget med saken att göra men vilken söt liten fölis ni har:)

Liknande trådar

Avel Jag fick en fölunge som är väldigt ljus i pälsen, vit/gräddfärgad på insidan av låren och har typ en ål (ljusa partier längst ut och sen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 272
Senast: Maja_Kandi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Egentligen förstår jag inte hur jag kunde komma på tanken… Det är trots allt emot mina principer… Det började med att jag har anmält...
Svar
6
· Visningar
1 960
Senast: AraSlei
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Sedan början av december, när jag fick kortisonsprutan i axeln, så hade jag inte varit något mer till ortopeden. Nu var det dock dags...
Svar
0
· Visningar
542
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i... 2
Svar
33
· Visningar
10 451
Senast: Lisa2014
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Smitare - hur gör ni?
  • Kanin dräktighet