Bukefalos 28 år!

Gula, grumliga flytningar

Sv: Gula, grumliga flytningar

Om hon är så pigg och fräsch, varför då vara så emot operation?
I övrigt håller jag med de som sagt "se till att fixa ultraljud".
Hellre att man testar en sak "i onödan" en gång, än att man missar något för att man inte vill att det ska vara det och på grund av det tvingas avliva sin hund.

Har läst på ÄNNU mera nu. Visst är det väl klart att man vill undvika operation om det är möjligt, men jag har nu insett att en operation förmodligen är den bästa utvägen. Risker finns ju med operation och sövning, men utgången torde vara ganska klar om man inte opererar :crazy:
 
Sv: Gula, grumliga flytningar

Nu har vi varit till veterinären. Både den veterinär vi var till och klinikägaren rekommenderade operation.
Urinprovet var fint denna gång (tydligen har penicillinet gjort lite nytta iaf) och blodprovet med lever-, njur- m.m-värden var bra. Ingenting som tyder på att hon inte fixar en operation alltså. Op bokad till tisdag. Nervöst, men säkert det bästa.
 
Sv: Gula, grumliga flytningar

Nu har vi varit till veterinären. Både den veterinär vi var till och klinikägaren rekommenderade operation.
Urinprovet var fint denna gång (tydligen har penicillinet gjort lite nytta iaf) och blodprovet med lever-, njur- m.m-värden var bra. Ingenting som tyder på att hon inte fixar en operation alltså. Op bokad till tisdag. Nervöst, men säkert det bästa.
Vi håller tummar o tassar!
 
Sv: Gula, grumliga flytningar

Håller tummarna. Inom familjen har vi ju fått oppa en rad tikar, i en ålder mellan 7 - 11 år. De flesta vid 9 - 10 års ålder (hos ras där det är att anse som gammalt). Alla klarade operationen galant, en kom aldrig riktigt igen utan avlivades några månader senare pga att hon is amband med op blev 'gammal över en natt' helt enkelt. De andra blev som nya och levde flera friska, lyckliga år efteråt.

Ingen av dessa hade några större symptom. Och, intressant nog, ALLA dessa fick sin pyo under löpet. De enda tecknen var aningen ökad törst, och rikligare och/eller längre blödning än normalt. Alla utom en var ordentligt akuta och opererades samma dag. Så, lite vanskligt bara gå på yttre tecken.
 
Sv: Gula, grumliga flytningar

Ingen som har diskuterat medicinsk behandling, utan bara operation utan att kolla upp livmodern med rtg eller ul?
PL
 
Sv: Gula, grumliga flytningar

Ingen som har diskuterat medicinsk behandling, utan bara operation utan att kolla upp livmodern med rtg eller ul?
PL

10 dagar på dunderkur penicillin.

Hunden har en lite besvärlig löphistoria från de senaste åren. Långa löp och konstiga flytningar - har tidigare också behandlats med penicillin (kanske 3 eller 4 gånger). Livmodern röntgad för något år sedan - ua, men med tarmarna fulla med bajs:o
 
Sv: Gula, grumliga flytningar

Bara pc är ingen behandling för pyo, då behandlar man med antibiotika o alizinsprutor i kombination.
PL
 
Sv: Gula, grumliga flytningar

min hund var också pigg, drack inte mer än vanligt, hade ingen feber eller andra symptom på att hon inte skulle må bra förrän magen på ett par timmar sjönk ner någon dm och hon fick rosa flytningar. när vi kom in och hon tempades igen hade hon fortfarande inte feber, men livmodern var megastor och hon fick opereras akut.

min hund var 11,5 år när hon opererades och hon är i forsatt gott skick efter op. håller tummarna för att det går vägen för er.
 
Sv: Gula, grumliga flytningar - fortsättningen

Nu är min gamling opererad. Allt har gått bra såhär långt. Hon ligger trött och medtagen och sover nu - kom hem från veterinären för en timme sedan.

Ännu i morse funderade den andra veterinären om det kunde vara något annt än livmodern som spökade, eftersom symptomen var så svaga. Man röntgade livmodern och den såg ok ut. Efter sövningen skulle veterinären kolla vagina - ifall felet satt där. Till slut opererades hunden och livmodern var inte förstorad, men röd och tjock och irriterad.
Skönt att ha det gjort! Nu får vi bara hoppas att läkningen går bra.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Så orolig för min tjej, en landseer tik på 10 månader. När vi vaknade i lördags var hon slö och hade hög feber (40). Veterinären...
Svar
2
· Visningar
1 313
Senast: Ela
·
Hundhälsa Molly är min första tik någonsin, och jag blir aldrig klok på hennes löp! Hon får alltid som en vit/gul flytning efter löp, och det har...
Svar
15
· Visningar
10 172
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 085
Senast: Sel
·
Hundhälsa Hej! Skriver här för att höra om någon varit med om något liknande. Brukar ju finnas klokt folk här inne som kanske har erfarenhet om...
Svar
13
· Visningar
4 574
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp