Panosteit??

Ela

Trådstartare
Så orolig för min tjej, en landseer tik på 10 månader.

När vi vaknade i lördags var hon slö och hade hög feber (40). Veterinären röntgade, gjorde ultraljud och tog blodprover. Inget direkt avvikande hittades mer än att det fanns mer mat i magen än det borde ha gjort (var då drygt 12 timmar sedan hon åt) och något lågt antal röd blodkroppar. De satte henne på metacam för att se hur hon svarade på det.

På söndagen hade febern gått ner (39.8) , hon var piggare men upplevdes vinglig. Sökte igen och nu såg man att hon var förstoppad. Hon fick klyx och bajsade ordentligt. Veterinären kontrollröntgade och magen var nu tom.
Veterinären trodde med bestämdhet att vingligheten i bakdelen berodde på förstoppningen.
På söndag kväll var hon fortfarande vinglig och såg ut att ha svårt att ställa sig upp efter att ha vilat. Rådfrågar veterinär som anser att vi ska avvakta till på måndag.

Söker direkt på måndag morgon, mycket hängig och har svårt att ställa sig upp. Rör sig stelt och ovilligt och stundtals också vingligt. Temp 38,9.
De tar prover för fästingsjukdomar, och nya blodprover. Negativt på fästingprover och inget avvikande på blodprov. De neurologiska testerna är bra men med tanke på allmäntillståndet läggs hon in. Visar ingen smärta vid undersökning.
De gör regelbundna neurologiska tester men inget avvikande upptäcks. Man röntgar buk och lungor och ser en liten förändring på lungorna som de tror kan bero på att hon haft ett så dåligt allmäntillstånd. Sätts på antibiotika men redan på kvällen upplevs hon lite piggare efter dropp. Dock fortfarande påverkad i rörelserna.

Eftersom hon är fortsatt stel och svag på tisdag beslutar dom att röntga, rygg nacke, armbågar och höfter, inget avvikande hittas. Däremot är hon på tisdagen rejält öm över rörbenen. De sätter henne på onsior. Fortfarande ingen feber.

På onsdag ringer dom och tycker att hon kan få åka hem. Hon är piggare och äter och bajsar som hon ska. Är dock fortsatt mycket stel och har framförallt svårt att ställa sig upp efter vila. Står på onsior men är ändå smärtpåverkad.

Veterinären vet fortfarande inte med säkerhet vad som orsakar problemen men tror att det kan röra sig om panosteit. Syns tydligen inte alltid på röntgen i ett tidigt skede. Planen är fortsatt smärtlindring, vila och återbesök om 10 dagar.

Har någon erfarenhet av panosteit?
Kan det orsaka sådan smärta att hunden knappt kan ställa sig upp eller hoppa upp och ur soffa utan hjälp?

Känns som det är något vi missar.

(Prover tagna för autoimmuna sjukdomar men svaret dröjer några dagar till)
 
Jag vårdade en hund (typ 3-4 mån gammal om jag inte minns fel) med panosteit i somras. Han kunde inte ställa sig upp själv och la sig ner och skrek efter att ha gått ett par steg.

Prognosen är generellt mycket god om det är panosteit vad jag vet, men det är såklart jobbigt när de är sjuka.
 
Tack för ditt svar.
Vet du hur lång tid det tog innan hunden blev bra? Vet du om hunden svarade bra på onsior eller liknande?
 

Liknande trådar

Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
1 610
Senast: Sirap
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 384
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 398
Senast: emma-vsm
·
Hundhälsa Hej kära buke! Flera år sedan jag skrev sist men nu behöver jag ventilera. Min underbara lilla dansksvenska gårdshundstik på 9 år blev...
Svar
11
· Visningar
2 358
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp