Bukefalos 28 år!

Guldfasanerna

Klarar sig kycklingar utan förälder - alltså jag tänker från beteende och socialt perspektiv, vilken roll hönan har i att lära dom saker? Slog mig nu, att det är ganska intressant - hästar t.ex kan ju bli problematiska i avsaknad av uppfostrande conspecifics.
Roligt att de alla är kvar och har benen under sig. De är så söta!
Det verkar vara väldigt instinktivt hos hönsfåglar med tanke på hur många som kläcks artificiellt och som fungerar ändå, sedan verkar vissa arter vara bättre på naturliga instinkter än andra. Jag har sett att uppfödare sätter in en art med en annan för att trigga beteénden hos de små - guldfasanerna kan till exempel användas som "triggers" i andra grupper för att de har lätt för sig även utan höna. Skulle tro att det är därför de rekommenderas för nybörjare. :)
 
De känns mest mjuka och otroligt sköra. Jag har aldrig hanterat så här små kycklingar förut och tycker nästan det är lite läskigt att sluta handen runt dem och hålla fast dem, de är så himla pyttiga. 😅 :love: Hönsen vi hade kändes mysigare, de hade lite massa ändå... men fjunen är som väldigt mjuk päls. Så små fjädrar blir mest som lite styvare hår.

Men visst måste det finnas någon Bukefalist med kycklingar i närheten som du kan få besöka och hålla!? :heart Stackars barn-Enya som aldrig fick hålla en kyckling!
Vad mysigt det låter! Men vilka små liv det är! :heart

Jag känner tyvärr ingen kycklingägare :D
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag tänkte direkt på den också men vet inte hur det går för skottarna att uttala. De kommer ju att ha problem med Ettan. 😅
Finns inte Tussilago i Skottland? Tänker att de har väl ändå ganska likadant klimat som Sverige, och att enligt wikipedia ska det heta likadant på engelska. Blir lite förvånad ärligt talat.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Sökte på gula blommor och fick fram lite förslag.
Gullris - skulle vara gulligt på svenska men på engelska heter den goldenrod eller woundwort... Kanske inte :cautious:
Hawkweed - var för roligt att inte ta med :rofl: och ja, det är gula blommor :D
Gulmåra (:love:) - kallas dock tyvärr yellow eller lady's bedstraw på engelska :cautious:
Camomile kanske dock?
Renfana - Tansy på engelska :love:
 

Liknande trådar

Övr. Djur Har två hönor sedan tidigare. I somras fick vi en tupp av en "granne" och samtidigt 10 ägg, 5 vita och 5 ljusbruna, eftersom vår ena...
Svar
3
· Visningar
3 052
Senast: LIA
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Forl kostnad?
  • Avliva aggressiv hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp