• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare tya
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 2 300
T

tya

Vet inte om jag lagt tråden rätt,isf får ni flytta på den.
Vill veta för & nackdelar med att använda Guldskon.TPF

Sv: Guldskon

Jag har använt guldskor på mina hästar.

Fördel att man slipper skruva i och ur broddar samt att det är 6 broddar i varje så hoven är "plan" och inte förhöjd i trakten som när man har två broddar. Håller oftast två skoningar.

Nackdel, min gamla häst med sämre hovar klarade inte av att ha skorna när det blev barmark. Broddarna stoppade hoven så att det blev påfrestningar på sömmarna och skorna satt sämre. Är ju svårt i södra Sverige att passa in skoningarna precis med hur det kommer snö.

De är super med sina 6 små låga broddar som ger ett bra fäste utan att riskerna som broddar medför blir så stora. Brukar hålla minst två skoningar.

Svagheten är att själva skon är lite smalare och tunnare än vanliga järnskor och gärna blir krokiga om man har en tung häst (600 kg halvblod) som går på hård mark (frusen mark eller sten).

För- och nackdelar m a o, som med allt! ;)

Tycker dom är kanonbra!

Hos oss finns flera olika att välja mellan, antingen den lättare modellen med 6 broddar, eller en tyngre modell med 4 brodd. Den med 6 broddar går dessutom att välja med olika höjder på brodden.

Slittåliga, har haft mina hela vintrar utan problem. Garanterat alltid bra fäste.

Jag hatar att tjorva med brodd som trillat av, gängat ur och att man behöver dra åt dom titt som tätt. Så jag älskar guldskorna.

Negativt??? Hmm jag kan faktiskt inte komma på något.
Lite dyrare än vanliga, det är väl det enda :)

Det finns ett oerhört stort sortiment av olika modeller, men jag tror man oftast syftar till de 6-broddade med låga brodd.
Men tittar man på deras hemsida så kan man se vilket jättesortiment det finns.
Priset blir ju faktiskt lägre om man tänker på att skorna kan användas så mycket längre. Brodden är väldigt slitstark!

Är de dom skorna ja tänker på så hade ja sådana på mina förra hästar. Helt fantastiska! På mitt varmblod höll de sig två vintrar och för min tunga hollsteiner höll de en vinter. Halkade aldrig med de skorna heller.
Men kom ihåg att min hovslagare inte var helt nöjd med dem, tyckte de va lite hårda när han skulle forma dem.

Tänkte eftersom du skrev att dom gärna blev lite krokiga på en tung häst.
Det har jag aldrig råkat ut för, och min pålle ligger på ca 640 kg.
Men det är kanske den tunnare varianten?

Men jag tycker iallafall dom är guld ;) värda :laugh:

Jag har haft de "tjockaste" 6-broddade som har blivit krokiga, men de är ju inte lika kraftiga som en vanlig järnsko.
Den stora skillanden tror jag är vart vi båda bor, i mina trakter är det tyvärr alltför vanligt med barmark på vintern och frusna hagar med ojämn mark (=frusen lera med pucklar överallt) kan mycket väl ge krokiga guldskor med 650 kg häst (har varit med om det flertalet ggr).

fördelar
Man slipper brodda, och man slipper tappade broddar
De ger ett väldigt bra grepp med 6 brodd i varje hov när det är halt
Hästen står jämt även på hårt underlag
Är det snö ute hela vintern har de hållt en hel vinter för mina hästar (3 skoperioder)

nackdelar
det går inte att brodda av om man ska köra hästen i transport (ökad skaderisk om de trampar sig)
de ökar friktionen vid nerslag i marken vilket gör att det kan bli väldigt stumt för hästens ben på barmark.
ökad skaderisk vid balltramp då de har brodd även i tårna.

Har man inget ridhus och vet att det kommer vara snö och halt och inte har tänkt att köra hästen så himla mycket i transport så är de absolut värda att investera i. Man kan ha boots i hagen om de har en tendens att trampa sig.

Hur menar du att de blir krokiga?
Har inte din hovslagare verkat din häst hovar jämnt? Eller trampar dom på skon i trakten och böjer dem på så sätt?

Utveckla är du snäll.

Självklart är hovarna verkade jämnt.

Men genom att trampa på hårda ting, t ex en större sten med vass kant eller hårda iskokor/frusen och kantig lera så kan skorna kröka sig.
Vi pratar inte om att hästen själv har trampat sig på sina skor, det ger ett annat utseende och då hade jag inte uttryck mig på detta sätt.
Önskar att jag hade några skor kvar att fota, hur de kan se ut, men ni får bara tro mig på mina ord.
Hovis var inte förvånad med tanke på hur "tunna" skorna var och min vette som rekommenderade skorna hade liknande erfarenheter (=södra Sverige).
Travare som oftast har dessa typer av skor är i allmänhet 100 kg lättare och går kanske på lite slätare underlag i allmänhet också.

Detta fick mig dock inte att sluta med skorna då det gjorde en väldig nytta på just denna häst (173 cm i mkh) som var mer "Bambi" än andra på halt underlag.
Fördelarna övervägde helt enkelt.

Förutsatt att vi pratar om de med 6 fasta brodd nu, det är iallafall dem man oftast menar häromkring när man pratar om guldskor.
Så då tycker jag såhär.
-
*Enligt "min" hovslagare kan de bli sneda/vridna/böjda etc. på stora tunga hästar

+
*Slipper skruva broddar
*Håller EVIGHETER (hästar på max 420 kg, de är inne på sin tredje vinter med samma skor nu)
*Blir nästan löjligt billigt i längden
*Mycket bättre grepp än med färre brodd

Angående transport och så så har jag inga problem med det, har hästar som står stilla och rejäla boots som skydd under transportskydden. Jag älskar guldskorna, förstår inte hur jag klarade vintrarna förr utan dem!

Förutsatt att vi pratar om de med 6 fasta brodd nu, det är iallafall dem man oftast menar häromkring när man pratar om guldskor.
Så då tycker jag såhär.
-
*Enligt "min" hovslagare kan de bli sneda/vridna/böjda etc. på stora tunga hästar

+
*Slipper skruva broddar
*Håller EVIGHETER (hästar på max 420 kg, de är inne på sin tredje vinter med samma skor nu)
*Blir nästan löjligt billigt i längden
*Mycket bättre grepp än med färre brodd

Angående transport och så så har jag inga problem med det, har hästar som står stilla och rejäla boots som skydd under transportskydden. Jag älskar guldskorna, förstår inte hur jag klarade vintrarna förr utan dem!

Jag kan i stort bara instämma med föregående talare. Det finns ett minus med dem dock tycker jag - det kan byggas upp snö på själva skon, mellan broddarna, så att broddarna inte 'når ner'. Då blir det snorhalt. Men det händer ju ändå ganska få gånger på vinter.

De är i övrigt som redan påpekats i det närmaste outslitliga. Inte haft problem med att de böjt sig, men inte stor tung häst.

Har dock i år vanliga skor med vanlig brodd, hovslagaren var inte sådär superförtjust i guldskorna nämligen, så han fick slippa dem ;)

Ang transport, så jag broddar INTE ur för transport. Det är is när jag lastar och is när jag lastar av. Alltså åker de med brodd, men rejäla skydd.

*kl*

En "gammal" tråd men gör ett försök i alla fall :p

Vart sjutton köper/hittar man dessa guldskor?
En bekant till mig har haft guldskor vintertid på sina Isläningar men hur ja en letar hittar jag skam inte den modellen hon har haft.

Det är, tror jag, 6 små broddar fram i skon, men när ja letar runt på internet hittar ja inget som liknar dem, enbart skor med fasta broddar som ser ut som "vanliga broddar" man skruvar i.....så, någon som vet vad för sko ja menar? =p

"Guldskon" heter egentligen "Tunahaken" och tillverkas av ett företag som heter Thors Trading (Googla!).
Du kan köpa skorna på postorder eller via hovslagare, men travbutiker brukar kunna ha dem i sitt sortiment också (de säljer ju ofta skor i butiken).

Liknande trådar

Utrustning Behöver investera i en klippmaskin men det är ju en djungel. Har använt en DeLaval CB35 som jag tyckte var trevlig och även en annan som... 2
Svar
20
· Visningar
775
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 939
Senast: Görel
·
Utrustning Min ryktväska faller snart i småbitar och behöver bytas ut. Finns ju rätt många olika varianter att välja mellan, hoppas att buke som... 2
Svar
25
· Visningar
1 737
Senast: Edla
·
Utrustning Jag gillar montagehandskar men har aldrig riktigt hittat några favoriter. Jag gillar att ha ett ställe att köpa samma modell på hela...
Svar
13
· Visningar
764
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka