Gulp! Hur få ihop det här?

tgd

Trådstartare
Jag behöver verkligen hjälp av Er som har vana att räkna på foderstater...

Hästen:
Kallblodstravare (finsk)
ca 575 kg, något i överhull
verkar vara rejält lättfödd
Rids denna årstid endast i terräng, mestadels i skritt (fruset o hårt)

Behov nu tills snön kommit och underlaget blivit OK samt hästen gått ner något i vikt kanske skulle vara:
59 MJ, 355 g smrp, 24 g Ca, 18 g P och 9 g mg

Höet (per kg foder): 32 g smrp, 8.0 MJ, 2,3 Ca, 1,6 P och 1,0 mg

Har tillgång på:
"Lusern" (Greenline): 8,8 MJ, 123 g smrp, 12 Ca, 2 P, 2 mg
Racing Protein: 12 MJ, 185 g smrp, 10 Ca, 4 P, 2 mg
(andra färdigprodukter men med kvot smrp/MJ på 8 och 6.06 - inte användbart nu alltså)
"Betfor" (Fiberline): 11,3 MJ, 88 g smrp, 10 Ca
havre
korn
vetekli
halm

Här finns INTE soja, bryggerijäst eller vetegroddar att köpa och Racing Protein med 185 g smrp är det mest proteinkraftiga som finns att köpa här (och rekommenderas endast till tävlingshästar...)

HJÄLP mig!!

Inser att det blir lättare med "dåligt" hö ju mer hästen går så man får/kan ge mer kraftfoder...
 
6 kg hö
1,5 kg "lucern"

ger 61 MJ, 377 g smb rp (kvot: 6,15)

Det är i och för sig lite lite strå i min smak...

Mineraler (med mkt fosfor) behöver du ge, men det går ju inte att säga något om eftersom jag inte vet vad som finns hos dig...
 
6 kg hö
1,5 kg "lucern"

ger 61 MJ, 377 g smb rp (kvot: 6,15)

Det är i och för sig lite lite strå i min smak...

Mineraler (med mkt fosfor) behöver du ge, men det går ju inte att säga något om eftersom jag inte vet vad som finns hos dig...
 
6 kg hö
1,5 kg "lucern"

ger 61 MJ, 377 g smb rp (kvot: 6,15)

Det är i och för sig lite lite strå i min smak...

Mineraler (med mkt fosfor) behöver du ge, men det går ju inte att säga något om eftersom jag inte vet vad som finns hos dig...
 
hehe :D men...strå ja...är inte minimivärdet 1,5 kg/100kg kroppsvikt?(tänker på grovtarmen) kanske kan halm fylla ut?
 
Hästen bör få 1,5 kg hö / 100 kg kroppsvikt men minimikravet är 1,2 kg hö / 100 kg kroppsvikt.

mvh Jessica
 
Om det är så att "lucernet" är av stråkvalitet (vilket jag hoppades på!) så blir det väl 7,5 kg strå om dagen (eller kan man inte räkna hela lucerngivan som strå?). Det ger 1,1 kg TS/100 kg häst. Suboptimalt men kanske möjligt under en kortare tid?

Om lucernet är i pelletsform är mitt förslag inte acceptabelt!
 
Tyvärr :cry: det är i pelletsform. Lite soja skulle lösa problemen lättare men finns inte att köpas här. Kanske om några år...
 
Rackarns...

Var bor du (om du vill avslöja det)? Gammeln skrev ju något om torkade ärtor för ett tag sedan, de var visst proteinrika...
 
Jag bor i Finland. Har tillgång på Finska Foders hela sortiment (www.suomenrehu.fi) samt havre, korn, halm, vetekli och linfrön och sånt "vanligt". Men här i landet verkar vi vara väääldigt rädda för proteiner ännu? Det färdigfoder som finns (för tävlingshästar) som heter "Racing protein" innehåller ju 185 g smrp och det är det högsta som finns här!!

Vad tror ni om att dra ner till typ 5 kg hö och ge 2 kg halm och täcka upp med "lusern", racing protein och ev. vetekli? Får väl hoppas att det tråkiga ridunderlaget snart ger med sig och sen rida som attan för MJ drar ju iväg.
 
Fråga Gammeln om ärterna! Han rekommenderade det som ersättning för soja i en gammal tråd, men jag vet inte innehållet.

Så här då:
5 kg hö
3 kg halm
700 g racing protein
300 g linfrö (linfrökaka? vet ej om det finns maxgivor på det?)

Ger 65 MJ, kvot på 6,08...
5,75 kg TS, vilket torde vara absolut minimum för din häst.
 
Att "Racing protein" rekommenderas till tävlingshästar kan du förmodligen blunda för...
(Krafft Breed rekommenderas ju till avelsston och föl, men kan lika gärna användas till ALLA hästar OM det är det som ger en bra foderstat...)

Jag har inte räknat nåt i övrigt, men om nämnda racing kan hjälpa dig att få ihop en bra foderstat så ANVÄND DET! :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag är egentligen klar med foderstaterna och har fått till det helt okej för alla, förutom äldsta som får mer energi än han enligt...
Svar
2
· Visningar
753
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö hej Jag håller nu på och räknar min hästs foderstat och håller på med mineralerna. Eftersom det finns granngården mineraler i stallet så...
Svar
19
· Visningar
1 606
Senast: Ladybug
·
Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 508
Foder & Strö Har fått analysen på vårat Hö och ska försöka få ihop en foderstat , men jag får inte ihop någon :( Då jag provar lägga in olika , så...
Svar
4
· Visningar
1 173
Senast: Hjartagna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp