Hjälp med mineraler i foderstaten

Ladybug

Trådstartare
hej
Jag håller nu på och räknar min hästs foderstat och håller på med mineralerna.
Eftersom det finns granngården mineraler i stallet så har jag försökt få till det bra med dem.
Han kommer få 120 gram mineraler per dag och då kommer det bli detta totalt:

Ca (kalcium) : 52,75 gram
P (fosfor) : 21,45 gram
Mg (magnesium) : 20,8 gram

Kvot Ca/P : 2,46

Cu (koppar): 138,6 mg
Mn (mangan) : 681 mg
Zn (zink) : 408 mg
Fe (järn): 741 mg
Se (selen) : 2,4 mg

Natrium : 5,76 gram

Han är e något tjock d-ponny på ca 480 kg. Övrig foderstat får han 59,6 MJ och 364,7 g smb rp (kvot 6,12)

Kvoten mellan kalcium och fosfor är ju lite hög men vad jag har förstått så gör det inget. Jag har använt hästsveriges program för att räkna. Likaså kommer han få ett överskott av kalcium, magnesium, mangan och järn. Är det okej, eller måste det minskas? Om jag minskar på mineralerna kommer han få för lite zink och koppar...

Tror ni denna foderstat kommer att funka?

Han kommer alltså äta:
8,5 kg hösilage (69 ts) , 0,5 kg halm, 0,46 kg krafft muscle up, 120 gram mineraler och 2 dl betfor.
 
Har du kollat på Granngården Protein Special som alternativ till Krafft Muscle Up? Då får du med e-vitamin som är viktigt också!
 
Blev lite fel där när jag skulle svara. Spontant så känns det som ett bra utgångsläge. Du vet inte riktigt hästens behov om jag förstår rätt. Den ska gå ner lite i vikt. Det känns som du är rätt ute. Utvärdera efter 3-4 veckor och se om du ser någon skillnad. Då borde den börjat gå ner lite i vikt.
 
Okej, tack, jag hoppas det. Tycker det är så svårt att se om han går upp eller ner. Men har köpt ett måttband nu som jag hoppas ska hjälpa mig att hålla koll.
 
Tror ni denna foderstat kommer att funka?
Det gör det nog. Fast rent spontant tänker jag att eftersom du ger bara små mängder Krafft och Betfor så hur skulle foderstaten se ut om du ökar grovfodergivan rejält, säg up till 12-15 kg och struntar allt annat(utom salt, kanske)? Det blir bara 8.5*0.69 = 5.87 kg hö (torrsubstans) och det är inte mycket för djur nästan 500 kg. Visserligen finns det rekommendationer som säger att 1.2 kg ts per 100 kg häst räcker men ändå...
 
Jo, men problemet är att hösilaget innehåller så lite protein, om jag tar bort kraften blir kvoten ca 4. Annars hade jag absolut övervägt att bara ge hösilage. Betforen är så lite, ca 70 gram så tror inte den gör så mycket från eller till förutom att han tycker det är gott

Han får även 0,5 kg halm för att öka ts
 
Ja, jag förstår dilemman. Men om vi struntar kvoten för en stund så han kommer väl upp 350-360 g smb med större högiva? Hur kommer hästen att börja beter sig om du försöker banta, hen känner sig rastlös och högivan är minsta vad man rekommenderar? Beteendestörningar? Äter något man inte borde äta?
 
Fast... att ge en redan överviktig häst/ponny dubbla energimängden för få proteinmängden att bli rätt känns inte helt ok.

Däremot hade jag nog valt att ge mer halm. 0,5kg halm är ju bara ett påslag på knappt 0,5kg ts stråfoder.
 
Fast det beror på vad man ha för halm man fodrar med? Det finns ju halm som har ingen smb alls eller där kvoten är ungefär samma som i hö ovan. Om hö och halm kommer från samma ställe så hjälper inte halm eftersom smb är samma som i hö?
 
Fast det beror på vad man ha för halm man fodrar med? Det finns ju halm som har ingen smb alls eller där kvoten är ungefär samma som i hö ovan. Om hö och halm kommer från samma ställe så hjälper inte halm eftersom smb är samma som i hö?

Smb? Smältbarhet?

Och varför skulle höets och halmens ursprungsplats spela roll?

Ja, jo. Halm innehåller energi, men iom det väldigt dåliga proteininnehållet i höet, kanske det är värt att minska till 8kg silage och kunna ge 2-3kg halm uppepå. Största delen av proteinet kommer ju i alla fall från kraftfoder här.
 
smb = smb rp.

Det är klart att det spelar roll vilken sorts halm det är. Det finns ju minst 4 olika sorters halm: gräsfröhalm, stråsädeshalm(behandlat/icke behandlat) och baljväxthalm. Jag vet inte vilken sorts halm hon fodrar

Det är ju klart att allt protein kommer från kraftfoder eftersom högivan är så gott som minsta man rekommenderar. Det är ju som sådant dåligt väg att gå och allt för ofta kommer beteendestörningar och kolik som ett brev på posten.
 
Jag hade kapat i energi intaget, 59 MJ på en överviktig D ponny är ganska mycke. Och hanterat protein intaget också med att sänka lite.
 
Det är klart att det spelar roll vilken sorts halm det är. Det finns ju minst 4 olika sorters halm: gräsfröhalm, stråsädeshalm(behandlat/icke behandlat) och baljväxthalm. Jag vet inte vilken sorts halm hon fodrar

Jag skrev inget om formen av halm, jag sa ursprungsplats. ;)

Men jag antar, om man inte specifierar annat, att det är havre eller vetehalm det handlar om, dessa är vanligast samt i alla fall det jag omnämner som "halm". Ger jag gräsfröhalm så säger jag det, inte halm. Sen vet man aldrig, iom att TS in specifierat närmare.

Om betendestörningar/kolik eller så uppkommer vet vi inte. Vi vet nämligen inte heller hur det ser ut för hästen i övrigt. Hur länge går den ute? Går den på pysselbete där? osv.
 
Det verkar ganska mystiskt att påpeka halm som proteinkomplement om man inte vet vilken sorts halm man fodrar med. Den vanligaste formen av halm, som du verkar(!) förespråka, innehåller ingen smältbart råprotein huvudtagit. Har dock aldrig själv använd halm som grovfoder och har således bara SLU rekommendationer och anvisningar att gå på.
 
vem har påstått att halmen är proteinkomplement? Det jag skrev har endast handlat om att använda halmen för att spä ut mängden stråfoder ponnyn får.
 
Då hade jag istället ökat lite på höt. Halmen sänker ju kvoten ännu mer, hästen ska inte ha lägre kvot tvärtom.

Jo, men. Överlag så kommer ju största mängden protein i denna foderstat från kraftfodret i alla fall. Och i och med att hästen 1, behöver banta, 2 ligger högt i energi redan och 3, ligger farligt nära gränsen till minimal giva ts/dygn hade jag, personligen, velat ge halm.

Eller, alternativt hitta ett hö med mindre energi för att kunna ge mer. Men jag utgick från att TS bara har tillgång till de grovfoder hon räknat upp.
 
oj, nu blev det svar här. egentligen var jag från början ute efter råd kring mineralerna men eftersom de flesta svaren handlar om grovfoder och kraft ska jag sammanfatta lite här.
Analysen på hösilaget ser ut såhär: 69 % ts, 6 MJ / kg, 24 g smbrp / k. Tyvärr har jag ej tillgång till något annat grovfoder. Halmen vet jag inte vad det är för sort, men jag tror det är svårt att öka den då han knappt äter upp det halva kilot han får nu.
Han får 8,5 kg hösilage och 0,5 kg halm vilket ger 6,3 ts och hans minimibehov är 4,5 - 5 ts. Sen får han 0,43 kg muscle up vilket ger 5,16 MJ och 146,2 g smbrp. Totalt med grovfodret: 58,16 MJ och 350,2 g smbrp. Utöver detta får han 2 dl betfor vilket ger knappt 0,8 MJ.
Om jag ökar grovfodret kommer ju kvoten mellan smbrp och MJ att minska och det är väl inte bra?
Om jag räknar med hästsveriges foderstatsprogram är hans behov på 59,4 MJ. Men då har jag angett hans vikt på 450 kg och han vägde 480 kg i maj när jag köpte honom. (maxad d-ponny).

Hos sin tidigare ägare fick han 7,5 kg hö per dag.
 
Om betendestörningar/kolik eller så uppkommer vet vi inte. Vi vet nämligen inte heller hur det ser ut för hästen i övrigt. Hur länge går den ute? Går den på pysselbete där? osv.
Han går ute ca 10-11 timmar per dag i stor gräshage.
 
nu vet jag inte vad hans idealvikt är, men säg att den är 450 kg, (han var lite tjock när han väge 480 kg)
Då är hans underhållsbehov 49 MJ och 294 g smb rp och med arbete (+25%) 61,25 MJ och 367,5 g smbrp. Då ligger han ju ändå lite under detta.
Han får: 58,96 MJ och 354,2 g
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag letar febrilt efter ett lämpligt mineralfoder, ja eller ett mineralfoder och sen kanske rena mineraler att komplettera med. Nedan...
Svar
9
· Visningar
705
Senast: maddie202
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 526
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
935
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 409
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp