Gummimattor sökes!!!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Thindra
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 47
  • Visningar Visningar 3 994
Sv: Gummimattor sökes!!!

Jag har själv en häst som väver, så jag förstår hur jobbigt det kan vara med en sådan häst. Jag har haft henne i 6 år, och hon är nu 13 år. Hon har vävt hela tiden jag haft henne, men det har minskat i omfattning. Hon väver så gott som aldrig av att hon är uttråkad, utan av en situation som gör henne nervös. Det kan vara att hon blir ensam i stallet, man tar ut hästvagnen, transportskydden etc. Men vad kan man göra åt hennes beteende då? Det finns ju inget som kan lugna henne, och man försöker ju så mycket som möjligt att ta bort stressmomenten för henne. Men de kommer ju ändå ibland... Så jag tycker det kan vara knepigt med sådana här hästar. För som min tror jag alltid kommer att vara vävare... Ibland kan det vara påfrestande för ens eget psyke tycker jag att ha en sådan häst. Man har ju hört att man ska måla ett vitt sträck på väggen där hästen står och väver. Tror ni på detta?
:crazy:

jag hade en sån med, barfota och skrapade på allt han kunde, han grävde så när man gick till hagen och det var mörkt "ramlade" man ner i hans grop!

Zarah.Q. skrev:
Man har ju hört att man ska måla ett vitt sträck på väggen där hästen står och väver. Tror ni på detta?
Nej, jag tror inte på det. I det första stallet jag beskrev, där fanns också en vävare och de provade allt. Det vita strecket ska göra dem lite snurriga, sägs det. Men det verkar inte som om hästen ens ser det vita strecket när de väver. De är ju inne i en trans.

Har också hört att vävare oftast blir bättre i en spilta. Har faktiskt aldrig sett en vävare i spilta, så kanske....

och jag har bara sett vävare på ridskolor med spiltor :) så olika det kan vara.

jag fick en vävare på den tiden då veterinärer rekommenderade boxvila 3 månader!!!! efter det felbeslutet har jag aldrig satt någon häst på boxvila igen, utan de får gå i samma hage med samma kompisar så att de inte blir ensamma o rastlösa o går runt runt. eller sen springer o springer den dagen boxvilan är slut.

den hästen avlivades sen pga hältor överallt.

Alla hästar jag har träffat som har haft ovanor och fått gå på lösdrift har blivit av med ovanorna. Jag har personligen aldrig varit med om att hästar som väver/krubbiter på en lösdrift och jag tror att de allra flesta hästar kan bli friska bara man ger sig tid att lösa problemet. Jag har däremot läst om hästar som inte slutar med sina ovanor när de kommer ut på lösdrift men då kanske det är något annat som är fel. En häst som blir mobbad av en annan häst i hagen kan tex börja väva för det, eller en häst som får fel sort/mängd foder.

Tar man tag i problemet direkt när det uppstår så är det så mycket lättare att få hästen frisk. Om en häst inte kan sluta med sina ovanor trots att man gjort allt då har det gått alldeles för långt.

men alla hästar slutar ju inte. Hur kan du då i upprepade trådar lova att dom gör det :confused:

I upprepade trådar?? I vilken mer tråd säger jag att lösdrift kan motverka stallolater?

Jag säger att de allra flesta hästar kan bli friska, speciellt om man tar tag i problemet i tid. Lösdift är bara en sak man kan prova. Förutom att hästen inte trivs att stå på stall så finns det 1000 andra saker som kan vara orsaken till att hästen väver, krubbiter m.m. En häst föds inte till vävare/krubbitare...

De som inte slutar har fått hålla på så länge så att det har blivit som en drog för dom och då har de hållt på LÄNGE. Att låta en häst hålla på med sådana här ovanor så länge så att den sedan inte kan sluta är i mina ögon förfärligt. Men jag tror inte att de obotliga vävarna/krubbitarna är så himla många faktiskt.

Men detta är MIN åsikt, får jag inte ha den?? Vad är så hemskt i att jag tror och hoppas på att alla dessa hästar kan bli friska om man bara vill??

Jag blir bara trött på att du säger att alla går att bota, vilket du flertalet gånger gjort.
inte i dom tre sista inläggen, men innan. Orkar inte sitta och leta gamla trådar nu.

Visst håller jag med dig om att det är gräsligt att hästar skapar sig sånna här ovanor och ännu värre om ägaren inte vill åtgärda. Men alla går inte att bota och iallafall har inte jag möjlighet att föda upp alla mina hästar själv och får då köpa andra, och vården dom fått tidigare kan inte jag svara för.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka