Gummimattor sökes!!!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Thindra
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 47
  • Visningar Visningar 3 994
Sv: Gummimattor sökes!!!

3 år i lösdrift, stora kuperade hagar med hästkompisar, och likväl krubbiter hästen. Mycket grovfoder och alltid halm att pyssla med. Du kan få komma och titta på honom så får du se att det inte är en garanti.

ta av skorna!
en häst som känner sina fötter sparkar inte onödigtvis i en vägg.

barfotahästar skulle "aldrig" stå o skrapa i stallgången ex..
synd det inte är din häst, kan du inte får ägaren att gå in här? hihi*

Håller med! För en del är betéendet så inbitet att det knappast är någon chans att få hästen att sluta. Hästen kan tex bita på staketet i lösdriften, lära sig svälja luft stillastående osv. Tyvärr, alla hästars problem kan man inte lösa på samma sätt.

Min unghäst har aldrig varit skodd men har skrapat ner ena hoven ändå. :( Eftersom det kommer sig av tristess som jag inte kan påverka (boxvilar enl. ordination, inne på natten ute i sjukhage på dagen) så har jag "löst" det med en gummimatta på golvet i boxen.

knäpp häst..:)
har den varit barfota länge?
-men den sparkar inte i boxen va ??!! *ironi*

min erfarenhet och många andras är tvärtom, men som tur är skrev jag "aldrig" hihi*
/j*

Det är så att det finns få hästar som inte slutar väva och krubbita trots att man gjort allt man kan för att lösa det, men det är sällsynt, jag har aldrig varit med om det men har läst om det. De hästar som inte slutar har ju fått hålla på med sitt beteende ALLDELES för länge, hade man tagit itu med problemet från början så hade det med all säkerhet gått att bota hästen.

Men många människor tar sig inte tid eller har inte viljan att verkligen försöka få sin häst frisk och det är sorgligt. Vävning och andra olater kan bero på mycket, för mycket stallvistelse, dåliga kompisar i hagen/stallet, för stort stall, för mycket träning, för lite träning, för ensidig träning, smärta, fel mängd/sorts foder m.m m.m. Det finns ju så otroligt mycket som kan vara orsak till att hästen tex väver.

Jag har inte lärt mig att inte lägga mig i när jag läser sånt här, när människor inte ens försöker göra det bättre för sin häst, och jag blir ledsen och arg när jag läser sådana saker. Jag undrar helt ärligt VARFÖR folk har häst ibland...

Detta är inte riktat mot dig alisson, det verkar som om du gjort allt för att få din häst frisk, hästen har ju i alla fall minskat sitt beteende och det är ju bra. Synd bara att hästen har fått hålla på med detta beteende så länge att den inte kan sluta.

jag brukar få rullar med gummimattor när dom byter i ishallen här i kommunen..gratis.
Prova o ring dit om ni har en ishall där du bor....

Det ska jag göra! Lillebror är dessutom en duktig hockeyspelare, så han har väll kontakter i sin förening!

Jag smög på hästkr*ket i går kväll, eftersom att hon sprkat en heldel.

Hon står som sagt på halmbädd. Hon står lugnt och pillar i sin haml, äter lite. Ser helt avslappnad ut, inga andra hästar som stör henne. Mysbelysningen är på i stallet och det är lugnt, några av hästarna ligger och sover.

Då går hon helt plötsligt till ena hörnet av boxen och ställer sig och vrålsparkar med öronen frammåt. Ungefär "kom igen nu, så har vi party, gillar ni inte det här sparkljudet, jag älskar det", efter så går hon lugnt tillbaka och ställer sig och äter halm igen.....

Hon är inte stressad inte spänd ingenting. Hon verkar mest ÄLSKA ljudet av en sparkomgång.

Att dra av skorna är nog inget alt. hon har riktigt dåliga hovar, typiska fbl.hovar enl. hovslagaren som varit proff. jockey.

Vi har en lösdrift här. Stor och fin med rejäl hall och ett stort utskutande tak. MEN där bor tre hingstar.

Å andra sidan skulle nog den ägaren aldrig ställa sitt frusna lilla sto i en lösdrift.

Problemet är egentligen hennes. Mig stör det för att det är en orimlig ljudnivå i stallet, samt att det kostar oss mycket pengar när hon förstör inredningen.

Jag tror dock att vi kommer att prova bildäcken. Fungerar det inte så får hon flytta!

Tack alla ni som velat hjälpa och kommit med típs, råd och egna erfarenheter!! :bow:

Jag köpte också ett fullblodssto i somras, precis efter betessläppet. Hon var tunn och rätt stressad - slänger huvudet från höger till vänster väldigt kraftigt, bl.a. - och även om hon så småningom slutade kasta med huvudet HELA tiden så blev hon bara tunnare och tunnare och var rätt mobbad av sina stokompisar. Men till hösten åkte beteshästarna som inte hör till stallet hem, och det märktes att min pålla började må bättre, la på sig en hel del vikt bland annat. Men det har tagit en och en halv månad av installning (utegång mellan ca. 6.30-21.00) innan hon NU äntligen har börjat lägga sig ner och sova vissa nätter istället för att boxvandra (lindrigt) och väva. Hon har också gått upp i vikt och börjar få lite humör vid ridning - bocksprång, bakutsparkar och typiska fullblodsryck. (Jag ser det som någonting sunt att hon äntligen börjar uttrycka sig efter att ha varit en ganska tillbakadragen liten dam.)

Det jag vill säga är kanske egentligen inte till trådskaparen, utan till hästens ägare - det tar TID att läka ett stressat fullblod, jag är förvånad att det har gått så pass snabbt som det har för min pålla. Men det kräver också att man engagerar sig och ser till att hästen får rätt motion, kost, upplevelser, sällskap och så vidare. Jag blir alltid illa berörd när jag ser fullblod som för länge sedan kommit från banan och som fortfarande beter sig som om de ska starta imorgon - vävning, boxvandring, sparkar i väggarna, allt sånt. Som ägare till en före detta galoppör ser jag det som mitt ansvar att hästen mår bra och får ta sin tid att läka och bli frisk, både kroppsligen och i huvudet.

Det låter som om alla fullblod som varit galoppörer är sjuka i huvudet, men det jag vill ha sagt är att det finns individer som inte passar på galoppen och de lider tyvärr ofta i flera år efter att träningen upphört...

Jag har funderat lite på sådana ovanor. Och jag har kommit fram till att det bästa för sådana hästar borde vara lösdrift. Någon som har testat det? Haft en häst med ovana och stallat upp den på lösdrift i stället för stall. Hade varit roligt att veta om den slutade eller ej. :)

alisson har en häst i sitt stall som går på lösdrift och har gjort så i tre år men som fortfarande krubbiter.

Det KÄNNS som om ägaren är medveten om detta. Hon köpte också sin häst i sommras en liten bit in i betet. Hon fick jättefina kompisar i hagen och knöt sig an dem med en gång. Nästan lite för mycket, för helt plötsligt så blev hon istället stressad när någon red hennes kompisar. Något hon inte reagerat för innan.

Hon gick upp i vikt ganska fort. Inte fullgott men det blev skillnad fort. Hovslagaren var mycket positiv. Han kände hästen tidigare. Han tycker hon har blivit jättefin. Idag väver hon inte mycket alls, och då var vävningen ändå något hon blivit inpräntad i av hennes mor.

Däremot så sparkar hon istället då. Men den här hästen får så mycket kärlek och omvårdnad. Hon får det bästa av allt (ur en hästssynpunkt, utan då lösdrift).

Ägaren åker hit extra för att hennes häst ska få vara ute längre (med kompis). Hon får massage´och blir stretchad av profs, kostar multum mm. Blir ordentligt riden på ett bra sett. Mycket ute i naturen, omväxlande.

I vissafall är det svårt att hitta ett fel. Kan det inte vara så enkelt att hon gillar ljudet av spark. Att hon har kontrollen, hon fixar det aldeles själv *duktig flicka, INTE*.....

Jag har sett hästar på lösdrift som vävt. Dock kände jag inte dessa hästar eller ägare så jag kan inte beskriva deras situation och kanske hittat en anledning till att de vävde trots fin lösdrift!

Min

det ädr med att många fullblod och travare har beteende störningar som en följd av stress borde egentligen tas upp hos djurskyddsenheten. När en elefant väver på en cirkus får de tillsägelser och ev förbud att ha elefant, men när flera tusen hästar om året har sådana störningar uppmärksammas det inte.
Jag har aldrig jobbat på galoppbanan, men däremot på travet och har sett en hel del där...tyvärr. men vinna gör de ändå, men de håller inte lika länge. matvägran är en grej som många travare sysslar med..krubbitning är däremot mycket ovanligt, men enligt diverse hästböcker tillhör det inte rasen, medans andra raser har mera krubbitning i sig.
Vad säger ni om det?

En intressant fråga som borde lyftas fram. Idag känns det som om det faktiskt är så VANLIGT med vävare/krubbitare/sparkare, att det är vedertaget i vardagen. DEt finns, inget att göra, ungefär.

Tror inte att hästars psyke värderas så högt än. kanske för att det finns så många kvacksalvare, som säger att död häst behöver massage...om ni förstår vad jag menar.. Så att de som verkligen vill säga något tystas ner.

Igår lyckades jag iallfall för första gången ta hästen på bar gärgärning när hon sparkade (hon sparkar ju aldrig när någon är i stallet). Jag skällde på henne, och sa till henne bestämt att det där är oacceptabelt ;) . Hade detta nu varit en nervös häst, så hade hon visat det. Men hon slutade faktiskt att sparka och började äta i stället. Jag klappade henne och gav henne ett äpple (hatar att skälla på dem, ignorerar helldre).

Efter detta var hon faktiskt tyst, nu får vi se i natt igen vad som händer. Kan inte tänka att jag botat henne med mina elaka tankar om att göra korv av henne, så fort.... :smirk: .

Först hävdar du:
Ställer man ut en häst på en lösdrift med STOR kuperad hage tillsammans med många hästkompisar i några månader så lovar jag att även den mest inbitna vävaren/krubbitaren slutar med sina ovanor.

Det är en fråga om vilja och att ge hästen tid att bli frisk! Det går ju inte på en dag...
Sweet skrev:
Det är så att det finns få hästar som inte slutar väva och krubbita trots att man gjort allt man kan för att lösa det, men det är sällsynt, jag har aldrig varit med om det men har läst om det. De hästar som inte slutar har ju fått hålla på med sitt beteende ALLDELES för länge, hade man tagit itu med problemet från början så hade det med all säkerhet gått att bota hästen.

Varför lovar du först att alla hästars ovanor försvinner på lösdrift och att det endast är en fråga om ägarens vilja. Sedan tar du tillbaka påståendet.

Det är inte heller första tråden vi diskuterar det här i. Vill du se motsatsen så får du gärna komma och titta, annars tycker jag att du kan säga att alla hästar du träffat slutat med ovanorna på lösdrift.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattmat i mousse-form
  • Valp med diarré?
  • Blandraser och renraser

Hästrelaterat

Tillbaka