gummiskor...

• Distans
  • Trådstartare Trådstartare sanni
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 35
  • Visningar Visningar 4 504
S

sanni

Funderar på att skaffa gummiskor till pållan, när man ska ut och rida på sommmarhårda grusvägar senare.
Är det någon som har erfarenhet av dessa skor, har eran hovslagare det eller får ni säga till? Hur länge håller dom? Kostnad?

Sedan undrar jag en sak till, såg på en ritt att det var någon som hade en slags heltäckande sula mellan skon och hoven, vad är den till för?
:confused:

Sv: gummiskor...

När det gäller gummi i skon som ett stötdämpande beslag så har du några olika alternativ att funderar över.

PG - plåt mot hoven, gummi (plast) sula mot marken som skruvas mot plåten. Heltäckande och låter inte sulan andas. Ger stötdämpning till viss del. Glider inte lika väl på underlaget som en järnsko. Det är bra om hoven glider då påfrestas inte leder lika mycket. Bra hållbarhet med tanke på att man kan byta ut en utsliten sula själv. Dyrt.

Flappsko - sula med tåsko. Sulan kan böjas tillbaka och göras rent under. Bra för hovens utvidgning. Möjligen punkttryck där halvskon slutar. Men det tror jag inte. Kanske något bättre glid på underlaget då tåskon är av järn. Inte så hög hållbarhet.

Öllöv - metallkärna och plasthölje runt om, formad som en vanlig järnsko, men i plast. Skall ge god stötdämpning på hårt underlag enligt en undersökning jag läste för länge sedan. Dyrt och inte så hållbart. Svårriktade. Om den glider väl vet jag inte. Har själv inte använt den. Har inte sett så många med den.

Själv anser jag att vanliga järnskor är det bästa så långt det fungerar. Specialbeslag är till för när det blir ett behov. Undviker också helst gulskor (mer hållbara) då de glider sämre på underlaget.

Angående sulan du såg på tävling, så vet jag inte exakt vad du såg. Många har dock en vanlig sula under järnskon när de rider en ritt som är stenig. Detta för att skydda sulan mot vassa stenar. På senare tid har man fått EU bidrag om man lägger stenkross på vägarna, så många skogsbilvägar är sådana. Blir allt vanligare på tävling. Så sula behövs ofta.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Tack så jätte mycket..har blivit mycket klokare nu:idea:
/Anna

Håller med Stopek. Bry dig inte om gummiskor det är bättre med traditionella järnskor och ev. sulor som skyddar mot stengallor och även ger en viss stötdämpning.

Jag rider framförallt nu på vintern med en sko som heter Hippogrip. Vinterskon har 6 brodd i var sko och man har verkligen superfäste! Kan trava på det glattaste underlaget utan problem. Brodden är i nte mer än ca 2mm lång så hästen har ju även dessa i hagen. Fast än den inte är mer än 2 mm så varar den minst 2 skoperioder.
Hållbarheten är kanon-brukar kunna lägga om skon minst 2 gånger-ofstast 3.

Har tyvärr inte ridit så mkt med dessa under barmarkssäsongen då min häst behöver heltäckande sula eftersom han är så grund i sin egen sula.
Dessa skor är dock mkt "breda" i sig själv och bakifrån skulle man nog kunna tro att den är så gott som helteckande- kanske en sådan sko du sett?

Stötdämpningsförmågan vet jag inte så mkt mer om än att de som tillverkat den har försökt att efterlikna hovens egna hårdhet.:confused:

Det som jag tycker är intressant är att min häst som har haft gallor sedan 3 års ålder (är 14 nu) är helt ren i benen när han har dessa skor! På ngt sätt måste det bli bättre cirkultation i hoven/benet.:confused:

Har oxå använt Hippogrip till mina, tyckte de fungerade väldigt bra, men det tog en evighet för hovslagaren att få på dem! Enda nackdelen var att Nariaat efter skoning med Hippogrip blev som en anka (flöt ut) i fötterna!!! Har aldrig sett en häst få så fula hovar så fort.
Så efter ett antal verkningar återgick jag till traditionella järnskor.
Men som du säger, fästet i vinterskorna är helt suveräna! :bow:

Undrar just hur man riktar Hippogrip. Är det bara till att kapa runt om eller? Får hovlagaren ta ut sömhål på skon själv?

Funderar också över brodden. Har på flappskor märkt att i slutet av en skoningsperiod så har brodden ätit sig igenom plasten in till hoven och åstakommit punkttryck. Är det samma med Hippogrip? Undrar även om sömmen åtstakommer punkttryck. Det måste det väl nästan?

Det verkar som om Hippogrip kan vara ett bra vinteralternativ när det är mycket snö. Slippa snösula. Vid barmark måste dock skorna slitas snabb...eller?

Nu på vintern använder jag travguldskor med sex brodd och snösula. Det fungerar också kanon. Fast Hippogrip låter intressant då de ju måste vidgas med hoven och de måste väl väga mindre än travsko och snösula?

Hälsning Maja

Det är som du misstänker Maja man riktar inte Hippogrip utan man klipper/skär bort överflödigt material. Innan man slår på skon går det lättast att använda en sekatör och grovforma skon. Hellre spara för mycket än för lite. När skon väl är på plats går de bra att finjustera med verkklinga.
Det finns inga sömhål så man kan placera sömmen var man vill.
En nackdel med Hippogrip är att det inte finns någon tåkappa vilket ökar belastningen på sömmen.

Har du provat Hippogrip? Ju mer jag tänker på det så verkar det som om hästen i stort sett kommer att springa på sex söm på varje hov. Eller?

Hälsning Maja

Jo viss väge de mkt mindre än en vanlig järnsko.

Har inte upplevt ngn problem med punkttryck av broddarna.
Säger som ngn annan: det tar lite tid för hovslagaren att få på dem (i alla fall innan de är vana att arbeta med detta material):angel:

Här i Skåne där vi inte har så mkt snö utan mest is och slask har de fungerat super!

De gånger jag har använt de till barmarksridning (har ridit en 50 km) har de inte faktiskt:banana: inte slitits mer än en järnsko.

Det jag gillar sämst med dessa är att det har kommit in grus och sånt mellan hov/sko. Men detta problem verkar som det försvinner nu när skon ska komma med tåkappa.
Ska ge skon en ny chans vid barmarksridningen när denna tåkappa kommer.
Annars har den som jag ser många fördelar:
* låg vikt
* mkt bra hållbarhet
* mkt bra fäste
* hoven kan röra i naurligt
* bra cirkultion i hov/ben (i mitt fall gallor borta)!

På bilder ser den plastig ut, som hårdplast, är den det eller mer gummig?

Var får man tag på dem? Kanske vore värt att prova om det nu kommer tåkappa.

Hälsning Maja

var får man tag på dessa hippogrip skor?

Stopek
Var finns bilden du har tittat på?

/Anna

Jag fick förklarat för mig att det var en blandning mellan gummi och plast. (materialet var det samma som man byggde underrede till båtar tror jag)
Man kan bara köpa dessa genom företaget - ringa eller maila.
Kan inte hemsidan i huvudet men sök på hippogrip + softlife så hittar du dem.

Jag fick förklarat för mig att det var en blandning mellan gummi och plast. (materialet var det samma som man byggde underrede till båtar tror jag)
Stötdämpningen är ju bättre än en järnsko men de är ju inga jympadojor vilket jag personligen inte tror på- hästar (hovar + ben) är inte gjorda för att "studsa fram". Tror på att man ska efterlikna så det fungerar naturligt- både stötdämpning och glidförmåga- det ska varken vara för mjukt eller för hårt:idea:
Man kan bara köpa dessa genom företaget - ringa eller maila.
Kan inte hemsidan i huvudet men sök på hippogrip + softlife så hittar du dem.

När kommer skon med tåkappa?
Jag skulle inte tveka att använda Hippogrip vintertid om de hade tåkappa.
Lasse

Den nya varianten skulle komma med nästa sändning vad jag förstod. Så det borde typ vara- nu. Maila återförsäljaren och fråga.

Själv tycker jag att det har fungerat utan tåkappa vid vinterridning men sämre vid barmarksridning.
Ska bli intressant att ge dem en ny chans och se:bump:

Laslaw skrev:

Det var ju faktiskt riktigt billigt. Om man jämför med guldskor och snöklampsula så sparar man åtskilliga slantar. Nästa vinter blir det nog till att prova. Sommartid tror jag att det får bli vanliga järnskor. Tills nästa vinter har de ju dessutom blivit mer prövade. Skulle bra gärna vilja höra vad min hovslagare har att säga om sömmen.

Hälsning Maja

låter ju intressant denna sko! ska ta reda på mer info..sedan kanske det vore en god ide att testa!

Liknande trådar

Fritid Jag ska för första gången vandra i Alperna, denna gång blir det i Cervinia, Italien :banana:. Ser så fram emot det! Jag har tidigare...
Svar
10
· Visningar
680
Senast: lil-sis
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom... 2
Svar
33
· Visningar
5 714
Senast: Hermelin
·
Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en... 4 5 6
Svar
115
· Visningar
14 487
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 508

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka