Sv: gummiskor...
När det gäller gummi i skon som ett stötdämpande beslag så har du några olika alternativ att funderar över.
PG - plåt mot hoven, gummi (plast) sula mot marken som skruvas mot plåten. Heltäckande och låter inte sulan andas. Ger stötdämpning till viss del. Glider inte lika väl på underlaget som en järnsko. Det är bra om hoven glider då påfrestas inte leder lika mycket. Bra hållbarhet med tanke på att man kan byta ut en utsliten sula själv. Dyrt.
Flappsko - sula med tåsko. Sulan kan böjas tillbaka och göras rent under. Bra för hovens utvidgning. Möjligen punkttryck där halvskon slutar. Men det tror jag inte. Kanske något bättre glid på underlaget då tåskon är av järn. Inte så hög hållbarhet.
Öllöv - metallkärna och plasthölje runt om, formad som en vanlig järnsko, men i plast. Skall ge god stötdämpning på hårt underlag enligt en undersökning jag läste för länge sedan. Dyrt och inte så hållbart. Svårriktade. Om den glider väl vet jag inte. Har själv inte använt den. Har inte sett så många med den.
Själv anser jag att vanliga järnskor är det bästa så långt det fungerar. Specialbeslag är till för när det blir ett behov. Undviker också helst gulskor (mer hållbara) då de glider sämre på underlaget.
Angående sulan du såg på tävling, så vet jag inte exakt vad du såg. Många har dock en vanlig sula under järnskon när de rider en ritt som är stenig. Detta för att skydda sulan mot vassa stenar. På senare tid har man fått EU bidrag om man lägger stenkross på vägarna, så många skogsbilvägar är sådana. Blir allt vanligare på tävling. Så sula behövs ofta.
Hälsning Maja