nexxa

Trådstartare
Vad har de för för och nackdelar? En del inne på travet vet jag har använt gummiskor men 'klagat' på att de får sko om så ofta, vilket kanske inte är fullt så konstigt med tanke på hur mycket en travare går som tävlas fullt ut.
Men frågan är, för en 'hobby häst' som rids 4-5 dgr i veckan 'medel' i blandad terräng klarar sig med gummiskor? Håller de länge? Är det mjukare och bättre för hoven med gummiskor?

:bow:

Sv: Gummiskor

Det är lätt att förvirras och tro att allt som är mjukt och gosigt alltid ar det bästa för en häst att gå på. Det har säkert många fördelar men även många nackdelar. På 40-talet lyckades man hitta på en "jättebra" gummisko. Men det visade sig att ju mjukare skon blev desto sämre blev själva hoven. Hovar sprack och blev trånga mm. mm. Projektet las ner eftersom man fick för mycket dåligt på köpet liksom. En hov ska ha lite "stryk" och leva ett tufft liv för att må bra.

På senare år kom en ny våg och nya miljoner spenderades på att utveckla gummiskor till häst.
Samma visa om igen.. Men nu "utvecklades" skon mera.. Man minskade mängden gummi. Gummit gjordes hårdare och metallkärnan inuti skon gjordes styvare. I mina ögon gjordes den mera lik en helt vanlig metallsko. Kanske blir det så att när gummiskon är helt färdigutvecklad så har man också helt avlägsnat gummit.. Vad vet jag?

MVH // Pinge

Om du rider mycket på asfalt kan ju gummiskor vara ett alternativ, annars vet jag inte varför man skulle byta till det? Man måste byta skor oftare då gummiskor såklart slits fortare än metall.
Har hört att hästarna kan få skador då gummit ger mer friktion och då "stoppar upp" när hästen sätter hoven i marken (har ingen aning om det stämmer, dock, men det låter ju logiskt).

Har oxå hört att det inte är bra då hästen mister "glidet" i steget. Det tar liksom tvärnit när den sätter ner hoven vilket det inte gör med järnsko. Funkar din häst med vanliga skor kan jag inte se någon anledning till att byta "bara för att"..

Har oxå hört att det inte är bra då hästen mister "glidet" i steget. Det tar liksom tvärnit när den sätter ner hoven vilket det inte gör med järnsko. Funkar din häst med vanliga skor kan jag inte se någon anledning till att byta "bara för att"..

Testade för ett antal år sedan med katastrofala följder p g a den ovannämnda "tvärniten".

Hornet spricker och benen svullnar!

Testat på 3 olika hästar.

ALDRIG mer gummiskor.

Jag har gummiskor bak på mitt fullblod pga av att hon sparkar mycket och går tillsammans med sin fölunge. Det blir ju en hårdare spark med järn skor änn med gummiskor.
Har inte hafft några problem med gummiskorna och dom håller 6-8veckor.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 321
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag har en liten a-ponny som jag haft på foder sedan november. Hon har alltid gått barfota som jag förstått det, och det har fungerat...
Svar
17
· Visningar
2 148
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i... 2
Svar
33
· Visningar
10 414
Senast: Lisa2014
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i... 2
Svar
25
· Visningar
4 495
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka