gummisnodd, haha!

I

Issa

:confused: har ni ´sett gummisnoddarna som fästes i tygel..näst sista sidan i hööks katalogen... för häst me känslig mun!!! eller ryttar me hård hand.. vikket skämt asså! *gapskrattar :rofl:*
 
Själv tycker jag att inte alls att de verkar så tokiga?
Man kan ju hoppas på att ridskolorna köper in sådana till
sina hästar, många ridskoleryttare är ju väldigt spända
stumma och hårda i handen (finns självfallet undantag också!)

Fast det är klart att typ privatryttare borde bli mjukare
i handen i stället..
 
Det är klart. Men det finns ju de som spänner sig och typ
är stumma, och hårda även fast de kanske egentligen inte vill va det och har lite svårt för att slappna av.
 
ryttaren lär ju bara dra ännu mer i munnen på hästen, inget stopp ju...å känner den eftergifterna? svar NEJ!
 
Jag klurar faktiskt över att köpa sådana och sätta på enbart vänstertygeln... Har en nästan övernaturlig talang för att bli STENHÅRD i den handen och därmed rida hästen konstant vänsterställd. :o Kanske detta kunde hjälpa under tiden jag är på avgiftning? :D
 
Jag har också fnissat åt dom där...
Jag har en liten teori om dom...
Dom har tagit fram dom där för att ryttare som är för hårda i handen ska kunna fortsätta med det...
Och om nån säger till dom om deras för hårda hand så kan dom bara säga att dom har ju gummisnoddar och då spelar det ingen roll..

Har funderat lite...
På nått sätt får jag för mig att hästarna som rids med såna där borde bli "sega" i munnen efter som att man kan nog inte känna lika bra när man tar i hästen och man blir nog lätt "hängande" i tygeln...

Inte vet jag...
En teori bara...
 
Har man en känslig häst tycker jag faktiskt att det är en väldigt smart grej!

Min häst har haft svårt att acceptera bettet. Han "backade" från bettet, dvs spände sig, krökte på nacken och gick bakom hand. Och så slängde han med huvudet och höll på. Jag försökte att sitta så still jag kunde med händerna och bara ha en mjuk kontakt. Men när han ruskade och grejade med bettet så ryckte han i mina händer så att de "hoppade med". Vilket ledde till att jag ofrivilligt ryckte honom i munnen och då tyckte han inte precis att det blev roligare...

Jag red då en period med en sån gummisnodd-inspänning som tygel. Fäste den precis som en tygel, inte som inspänning alltså, och det hjälpte oss en hel del för att komma ur detta. Men den gummisnodden var klumpig att hålla i och jag tänkte just att nån kort elastisk grej mellan bett och tygel skulle vara perfekt! Sen är det ju självklart en hel del annat som jag också fått jobba med för att få hästen att jobba korrekt.... men detta var en bra hjälp för oss! När det inte blev ryckigt så kunde han lättare slappna av och från det läget var det lättare att gå vidare.

Och det skulle spara många munnar på ridskolehästar! Perfekt för nybörjare som inte hunnit få in balansen och känslan.
 
Han förresten tillägga att jag hade en vanlig tygel också, som jag hade lite längre än gummisnoddstygeln. Så att det fanns ett stopp för hur mycket tygeln kunde längas. Annars hade det blivit för elastiskt :)
 
Där gav du mig en briljant idé!
Jag som alltid tenderar till att bli stenhård i högerhanden...
 
Tänk om hästen sticker?? :confused:

Mitt sto sätter jag inte den på iallafall, vill veta att om jag tar i henne så stannar vi på denna sidan av europa om hon blir snorrädd.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 893
Senast: Snurrfian
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
3 954
Senast: Kristall10
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 541
Utrustning Hej! Jag har länge funderat på vad nosgrimmor egentligen fyller för funktion och ofta tänkt att de inte gör någon nytta, snarare tvärt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 211
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dejtingtråden del 37
  • Burkfisk
  • Tatueringstråden, del 4

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp