Gummisnodd/halsförlängare bilder!

mackan

Trådstartare
Nu har det varit graman och ditt och datt debatt i en massa trådar, nu vill jag se hur ni spänner er gummisnodd/halsförlängare och vilket syfte/hur det funkar för er. OBS! Ingen smutskastar tråd ang hjälptygeln i sig detta bannlyses i denna tråd!!

Sv: Gummisnodd/halsförlängare bilder!

Jag använder aldrig snodden som inspänningstygel. De gångerna jag använt den har varit vid tömkörning. Då sitter den såhär:

794b1127.jpg

(tror dock att jag spände in den efter att denna bilden togs, för på de andra bilderna är den lite kortare, så riktigt såhär löst sitter den inte)
Skritt

Den fungerar mest som en fast martingal, så om pålle slänger med huvudet eller reser sig så går den in och "tar ner" honom. Han har dock slutat med det nu, så nu ligger den mest och skräpar.

Vill jag spänna in min häst använder jag graman eller gouge.

Hm, lite svårt att se, går den endast från bettet till gjorden? Inte över huvudet?

Då måste du ha en väldigt liten häst eller lyckats få tag på en väldigt lång halsförlängare! Provade på min för x antal år sen, och det var inte nån eftergift för han hade huvudet i bringan. Och han är inte stor, 165cm. Din hänger ju och slänger. :)

Haha, många säger det! :D

Det finns två olika längder på snoddar. Generellt så är de svarta korta och de bruna långa. Min pålle är också cirkus 165, och det är en brun snodd han har där. Jag har en svart också, men har han den på sig så är det som du säger, han står med nosen i bringan.

Inte? hade jag (se suddiga bilden) men de var rätt stora faktiskt :D

skulle gissa på att de gröna är ännu kortare, min ridskola har gröna och på d-ponnyer om man har de på längsta möjliga tvingar de in hästens huvud bakom lod en bra bit... :crazy:

inte jag som valt att sätta på gummisnodd, utan min syster. Tror hon valt det för att hästen drog på lite mycket och det är en lillasyster som provar att rida lite.
Är dålig bild men men en snodd på häst är det :p

http://putfile.com/pic.php?pic=12/35315395238.jpg&s=x11

Senast ändrad av en moderator:

Går inte att se.

Ang. grön snodd så tycker jag de är stora har häst på 155 i mkh och som du ser på bilden sitter den löst.

Tack alla! :bow: så är alla överrens om att snodden ska ej vara spänd när hästen har huvudet i "normalt" läge eller hur är det med den saken? Tittar tex på Sorbes bild, där syns det att snodden slackar trots att hästen har huvudet i normal läge.

tack igen!

Rider inte med Halsförlängare på min häst, men när jag ridit andra med halsförlängare så har jag haft det som Sorbe, kanske aningen lite mer spänd men det är nog inte mycket i så fall!
Bros på vad det är för häst jag rider, finns ju de hästar som bara behöver känna att det är nåt där!

Hej!

Då min häst ännu inte funkat på någon inspänningstygel har jag tagit hem gummisnodden och använder den till min egen styrketräning istället../ Lavinia

Liknande trådar

Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får... 6 7 8
Svar
148
· Visningar
11 005
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari... 16 17 18
Svar
355
· Visningar
17 442
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag sökte i mellandagarna vård för "drömtillstånd" jag dragits med sedan något år tillbaka nu. Det satt en läkare och lyssnade och...
Svar
19
· Visningar
2 543
Senast: kryddelydd
·
Relationer Om någon kommer på vem jag är så snälla skriv det inte här i tråden.. Jag vet inte vad jag ska göra. Min sambo har ett barn, ett... 16 17 18
Svar
345
· Visningar
28 942
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka