Bukefalos 28 år!

Gurka eller zucchini

cassiopeja

Trådstartare
Jag har fått två plantor. Den ena är en gurka som ska stå i växthus, den andra är en zucchini som ska planteras ute i ett land. Problemet är att jag har glömt bort vilken som är vilken... :o
Finns det någon vänlig själ här som vet hur man skiljer dom åt och kan tala om vilken som är vilken?
20150606_145356.jpg
 
Eftersom det finns ett fruktämne på den vänstra kommer detta att visa sig inom en vecka :D

Van gurk- och squashodlare som jag är så kan jag verkligen inte säga vad som är vad :confused:
Fruktämnet på den vänstra ser ut som en squash men bladen stämmer inte riktigt.
Arterna är förvillande lika.

jag hade planterat bägge i rejält mycket större krukor och ställt krukorna i växthuset. Tills den blommat eller fruktämnet vuxit på sig.
 
Jag sitter här med min gurka och zucchini framför mig och känner mig ganska övertygad om att den vänstra är gurka. Gurkan klänger mer överallt.

Den högra, som jag tror är zucchini tycker jag har mer av pumpablad och ett växtsätt som ser mer ut som zucchini.
 
Jag tror tvärt om! En gurka blir lång då den kryper eller klättrar, en zuccini blir mer en "buske" och lägger inte iväg långa "rankor". Så jag tror gurka till vänster!

Ja precis. Gurkan är helt klart till vänster, zucchinin till höger. Zucchinin ska strax blomma också.
 
Jag kan bara hålla med de flesta andra. Har aldrig sett zucchini men plantan till vänster ser verkligen ut som gurka.
 
Tack för alla era svar! Plantorna hann växa till sig lite till, och eftersom den vänstra bara blev som ett långt snöre och den högra blev än mer spretig och yvig åt alla håll och kanter, vilket enligt mina försynta kunskaper borde tyda på att den vänstra skulle vara gurka och den högra zucchini, samt med tanke på era svar ovan, så hamnade den vänstra i en rejäl kruka i växthuset och den högra i marken i grönsakslandet.
Hoppas att det blev rätt nu!... :o :D
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 161
Kropp & Själ Jag har ringt psykakuten två gånger idag, men båda gångerna har jag lagt på luren innan jag kommit fram. Jag tycker inte att mitt...
Svar
6
· Visningar
670
Senast: ginnies
·
  • Artikel
Dagbok Det ligger snö utanför. Allt jag tänkt göra ute har fått skjutas på tills det blir bättre väder. Det enda jag kan komma på att göra ute...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
8 468
Senast: ameo
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 184
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp