gymkhana!!!

• Övr. Grenar
  • Trådstartare Trådstartare misterhultspyret
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 2 668
M

misterhultspyret

hej!
har varit inne på några sidor om gymkhana men hittar inga viktmåt
hur lång och hur mycket får man väga för varje kategori??
hur är det med islandshästar och reglerna?

Hejsan!
Jag är inte hundra på viktmåtten...men jag tror det är
B-ponny=55kg C-ponny=65kg och D-ponny 75kg.
Men gå in på www.gymkhana.nu och gå sen in på frågespalt...där finns olika frågor besvarade....Islandshäst är okej tror jag bara den är under D-ponny...men på den hemsidan finns nog dina flesta svar!
MVH Cecilia :bump:

Sv: gymkhana!!!

isisar delas upp som vilka ponnyer som helst.
viktmåtten skrevs här ovanför

tänk bara på att du behöver ett mätintyg om du ska ut å tävla bara.

lånar lite plats för en annan fråga..hoppas att det är okej :smirk:
är det para ponnyer som får tävlas i gymkhana eller finns det klasser för "hästar" oxå :confused:

i Gymkhana är det bara ponnys som får vara med. däremot tävlas alla ponnisar, oavsett kategori, med/mot varandra

Varför får bara ponnisar tävla ? :confused:
Jag har en sköthäst (varmblod) som jag bara brukar "småleka" med hemma i gymkhana grenar, han är hur duktig som helst ju :) :smirk:

för att det är en ponnysport helt enkelt :bump: alla mått och avstånd är anpassade efter ponny.

jag har oxå en foderhäst (på 174 i mkh) som jag leker lite med, men att plocka upp skräp tex är näst intill omöjligt på honom. att sätta ner sandflaskor på tunnorna, att göra upphopp och att hänga med i galoppen. Allt blir så mycket svårare och dessutom. med inte 100% kontroll kan det bli direkt farligt

vet faktiskt inte VARFÖR, men så är det iaf

Tror tyvärr många blandar ihop "gymkhana på ridskolan" med riktiga sporten gymkhana -mountedgames. Därav alla dessa missförstånd..
Självklart är gymkhana-mountedgames en ponnysport, för det är meningen att det skall gå fort och framförallt kvickt. En stor häst kan aldrig bli så kvick som en ponny och som sagt momenten kan bli svåra att utföra från en 170 häst... :crazy:
Flera ryttare plockar matrial som dom "tappat" från hästryggen i fart, för att det går mkt snabbare än att stanna-hoppa av-hoppa på- och komma iväg.
Riktig gymkhana-mountedgames kan ni ju se på Skandinavium tävlingarna varje år....inte riktigt vad ridskolan brukar göra.. :angel:

www.gymkhana.nu
Här några bilder från hemsidan som jag lånat med lov:

http://sh1267.sajthotellet.com/bilder/NMpar2003/fridaHilo.jpg
http://sh1267.sajthotellet.com/bilder/VM2002Fontwell/VM2002Taara.jpg

Försök göra detta från en stor häst!!! :smirk:

det är klart att det GÅR även på stor häst.
men det blir väldigt obalanserat för både häst och ryttare att utföra många av momenten och i obalans kan man inte hålla farten. utan fart når du ingen framgång

jag lånar oxå en fråga....

står det några regler om vad för sadel man får ha??
rider western i vanliga fall men blev erbjuden att vara med i ett gymkhana lag för två årsen... men då hade jag verkligen ingen lust att sätta på min ponny en engelsk sadel...
men så har jag tänkt en del...får man tävla gymkhana i western sadel om man kan kasta sig upp osv i den sadeln utan problem???
skulle va kul å få vara med på några riktiga träningar...(för springa det kan min lilla krabat.. *ler*)

misterhultspyret skrev:
hej!
har varit inne på några sidor om gymkhana men hittar inga viktmåt
hur lång och hur mycket får man väga för varje kategori??
hur är det med islandshästar och reglerna?
det finns inga bestämda regler i TR men tumregeln är att hästen ska inte ta skada av ryttarens storlek helt enkelt

jag lånar oxå en fråga....

står det några regler om vad för sadel man får ha??
rider western i vanliga fall men blev erbjuden att vara med i ett gymkhana lag för två årsen... men då hade jag verkligen ingen lust att sätta på min ponny en engelsk sadel...
men så har jag tänkt en del...får man tävla gymkhana i western sadel om man kan kasta sig upp osv i den sadeln utan problem???
skulle va kul å få vara med på några riktiga träningar...(för springa det kan min lilla krabat.. *ler*)

Jag skulle inte rekomnedera det ;D Varför inte rida i en eng. sadel? Det tar nog ponnyndin ingen skada av ;).. Vf jag inte skulle valt det är för att en westernsadel är väldigt tung om man gämför, ryttaren får inte alls samma smidighet och du kommer ha rätt stora problem med att ta dig upp snabbt och smidigt med tanke på sadelknappen.. Jag har inte testat det där var bara tankar.

Liknande trådar

Islandshäst Hej! Jag undrar om det är okej att jag rider islandshäst? Jag är 163 cm lång och väger 63-65 kg. Jag googlade och fick fram olika...
Svar
7
· Visningar
805
Senast: Edla
·
Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
504
Senast: Unafraid
·
Hoppning Jag läser just nu en roman som utspelar sig bland hopp-eliten i England på 1970-talet. Där nämns det att man lägger till bly-vikter på...
Svar
13
· Visningar
1 097
Senast: MimmiNO
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
16
· Visningar
1 008
Senast: Mli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka