Gymnasiet himmel eller inte?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Ska då alltså börja i gymnasiet till hösten. Ska gå Ekonomi-Juridik på ett "mindre ansett" förortsgymnasium söder om Stockholm.

Har hört både det ena och det andra om att gå på gymnasiet. Vissa säger att det är den roligaste perioden i livet, att man "växer" jättemycket som människa osv. Medan vissa säger att det är raka motsattsen, att det är så otroligt mycket plugg att man går in i väggen efter 1 månad, att folk är så elaka att man gråter sig till sömns varje natt osv.

Är rädd att det ska bli det sistnämnda då jag varit ett riktigt "mobboffer" under grundskolan och fått utstå både psykiskt och fysiskt våld.

Är min rädsla obefogad? Är folk faktiskt mer mogna på gymnasiet?
 
Sv: Gymnasiet himmel eller inte?

Folk mognar, både du och alla andra har chans till en nystart nu och ju högre upp i utbildningen man kommer (eller det kanske minst lika mycket är ju äldre man blir) så tycker jag att olikheter är mer accepterade.

Under gymnasiet hade jag både skitkul, mycket att göra, mognade och hade mycket jobbiga saker som inträffade.

Det finns ju ingen anledning till att folk generellt skulle vara elaka på gymnasiet!
Försök njuta av ett nytt äventyr, lära känna nya vänner och inte oroa dig för mycket (lättare sagt än gjort, jag vet). Lycka till!
 
Sv: Gymnasiet himmel eller inte?

I mina ögon verkar det som att du valt en mer seriös linje, så jag tror inte att det bara kommer vara "bråkstakar" och jobbiga jävlar. Sådana finns alltid, men det finns också vettigt folk :) Visst var det mycket plugg i perioder, men inte så att man inte klarar det. Gymnasiet för min del var helt ok, högstadiet var tusen gånger värre. På min skola märkte jag aldrig av någon mobbing eller utfrysning. Jag tror alla är nervösa inför gymnasiet så du kommer vara i gott sällskap den första dagen. & du, om det skulle visa sig vara olidligt kan du alltid byta, både skola och linje. Lycka till!! :bump:
 
Sv: Gymnasiet himmel eller inte?

Det finns alla sorters människor överallt i livet.

På gymnasiet sållas de som inte alls vill plugga bort, och kvar är de något mer studiemotiverade (eller de som inser att man i princip måste plugga någon bred linje för att bli annat än hantverkare). Det gör att man slipper de flesta plågoandarna.

Gymnasiet är tufft om man inte hänger med. Om man bara ser till att göra sina läxor och aldrig aldrig hamna efter så är det ganska chill.


(Nej, alla som inte vill plugga är inte dumma idioter, men frekvensen är betydligt högre där)
 
Sv: Gymnasiet himmel eller inte?

Jag ser det så här: gymnasiet var bättre än högstadiet, universitetet är bättre än gymnasiet ;)

Jag har gått både på en seriös friskola och en inte fullt så seriös kommunal skola (jag har gått ettan två gånger). Min första omgång i ettan var allt väldigt "åh jag går i gymnaaaasiet", men andra gången hade jag tappat intresset för det där. Jag vet att det fanns vissa andra som försökte få gymnasietiden att bli som de där amerikanska collegefilmerna, men själv var jag mest intresserad av att umgås med mina vänner utanför skolan.

Jag tror inte att du behöver oroa dig. Jag är också något av ett mobboffer, men jag tog mig igenom gymnasiet - dels för att omvärlden var mognare, men också för att JAG blev mognare. Jag insåg att jag inte behövde bry mig om att vara omtyckt av alla - och med ens blev de vänrelationer jag hade sundare.

Vad det gäller plugg ... tja, det beror väl dels på var man går, och dels på hur snabbt man fattar. Jag är smart men lat, så jag stressade definitivt inte ihjäl mig och gick i slutändan ut med 19.7 i slutbetyg. Är du motiverad är jag övertygad om att du kan klara dig fint genom gymnasiet, även om du inte har lätt för dig.

Så, försök chilla. Gymnasiet är bara ett gupp på livets väg :p
 
Sv: Gymnasiet himmel eller inte?

Om du går på en linje du trivs med, en bra skola och vettiga lärare så blir det bra.
Hur mycket plugg det är beror ju helt på vilken linje man läser.
Men mycket handlar om hur man lägger upp sina studier, planera hur mycket tid du ska lägga hemma varje dag. Ge dig själv en dag i v då du är helt ledig, man behöver det för och ladda batterierna. Anteckna mycket under lektionerna, och skulle du absolut inte trivas så finns alltid chansen att byta.
 
Sv: Gymnasiet himmel eller inte?

Största skillnaden jag märkte när jag började på gymnasiet jämfört med grundskolan var att de som gick på gymnasiet faktiskt hade sökt in med en tanke i huvudet, de ville ändå gå där och fokuserade mer på studier än mina tidigare klasskamrater. Jag blev mobbad under en lång tid, till och med sjunde klass, också både psykiskt och fysiskt, och det försvann helt i gymnasiet.

Givetvis finns det alla möjliga olika sorters människor på gymnasiet, bara för att man måste söka in med betyg så försvinner ju inte alla rötägg liksom. Men om jag ska peppa dig på mobb-fronten så kan jag ju säga att folk generellt lägger ner lite mer tid på studier än på att mobba andra på gymnasiet. Det tar helt enkelt för mycket energi och fokus från studierna.

Sen blir väl gymnasietiden så som man gör den, vill man satsa allt och få MVG i allt, ja då får man lägga manken till och plugga som en idiot om det behövs. Tror det är väldigt individuellt hur man reagerar, men gå in i väggen gör man nog inte i första taget. Det finns alltid lärare som lyssnar om man har svårigheter eller problem!

Min gymnasietid var helt underbar, trots att allt gick som en berg-och-dalbana både betygsmässigt och socialt, men i slutändan kan jag helt klart konstatera att det var den bästa tiden hittills i livet!

Hoppas jag lyfte upp ditt hopp lite i alla fall :)
 
Sv: Gymnasiet himmel eller inte?

Jag tänkte precis som dig innan jag skulle börja gymnasiet och även jag hade en minst sagt tråkig tid i grundskolan. Det gjorde att jag förut var otroligt blyg, inte vågade vara med på redovisningar, inte vara med på idrottslektioner osv. Men, sedan insåg jag att inte en jävel på nya skolan skulle veta något om mig och alltså inte ha någon anledning att från början se mig som någon konstig person att ogilla. Jag bestämde mig då för att skapa en bild av att jag var "precis som alla andra" eller lite smått världsbäst.

Om jag då blev rädd för tex en redovisning så tänkte jag alltså att ingen vet att jag tycker det är läskigt, och om jag då inte visar att det är läskigt så kommer ingen tycka att något är konstigt. Det fungerade såpass bra att jag i början på vårterminen utan minsta problem kunde redovisa inför hela klassen utan nervositet, kunde vara social med de flesta i klassen osv. Det gick helt enkelt hur fint som helst, även om det var riktigt jobbigt i början.

När det gäller mängden plugg så beror det nog mycket på vad man väljer att göra det till. Vill du ha högsta betyg i samtliga kurser, ja då blir det onekligen en hel del plugg. Kan du däremot vara nöjd med att ha "bara" godkänt, ja då lär du inte behöva plugga så mycket att du riskerar att gå in i väggen.
 
Sv: Gymnasiet himmel eller inte?

Tack för all peppning!
Jag tror nog mest att det är jag som "blåst upp" det och oroar mig i onödan inser jag nu...
Och det såg jag nu att jag glömde skriva mer ingående om :o men jag är "naturligt smart" och har faktiskt hittills aldrig tränat inför ett prov och ändå fått väldigt höga betyg.
 
Sv: Gymnasiet himmel eller inte?

Det kommer att gå jättebra :)

Jag avskydde grundskolan. Vi hade gått i samma skola sedan 6 års ålder och därmed var grupperingarna vi hade då egentligen samma ända upp till nionde klass. Jag var inte populär och blev ständigt retad för mitt hästintresse.

I gymnasiet vände allt :love: Jag gick naturbruksgymnasium med hästinriktning, och helt plötsligt hade jag en hel klass där vi delade intresse. Det var magiskt! Visst, vi kom inte alltid överens för det, men det fanns ingen mobbning och inga glåpord.

Upp med nosen och se fram mot dina gymnasieår!
 
Sv: Gymnasiet himmel eller inte?

För mig var det jätteskönt att börja gymnasiet. Från att ha varit ganska oharmonisk, osäker och instängd i ett fack där jag suttit genom hela skolgången var det plötsligt ingen som kände mig sen innan och därför fick jag chansen att upptäcka mig själv, man är ju inte samma person när man är 16 som när man är 10. Det bidrog såklart att jag började på ett gymnasium där ingen annan från högstadiet skulle gå, men jag vet att andra också känt på liknande sätt eftersom sammansättningen av människor ändrats och även om de kände några sen innan var det lika många nya.

De flesta 16-åringar är ju rätt omogna, men de har också liksom du fått chansen att komma bort från sitt grundskolejag och hitta en annan mall. Sen finns det en annan fördel - dina klasskompisar har gjort ett aktivt val att gå där och dessutom har de valt samma sak som du!

Mitt bästa tips ä: Inse att du är fri från förutfattade meningar så var dig själv på det sättet du vill vara, glöm hur folk tyckt att du ska vara. Häng inte med idioter, häng med dem som är trevliga och gör dig glad och tänk på att nästan alla är ensamma och osäkra i början. Om du absolut inte trivs går det att byta både linje och skola, det kan vara värt det även om det skulle göra att du måste gå om ett år. Gör högskoleprovet flera gånger, hade jag vetat tidigt att jag skulle få ett så bra resultat hade jag inte behövt betygsstressa så som jag gjorde i gymnasiet.
 
Sv: Gymnasiet himmel eller inte?

Nja så mogna är väl inte folk på gymnasiet, men vad jag kan komma ihåg så var det ingen i min årskull som mobbades. Inte som jag såg iaf och jag reagerar på sånt. Däremot var vi olika grupper/kompisgäng som kanske inte var överförtjusta i varann...

Jag tyckte gymnasiet var kul, som ett party/kompishäng med lite tentor här och där. Gick den svåraste linjen så det var väl en del pluggande också, men minns mest alla roliga saker vi hittade på. :D

En tid jag ofta kan sakna. :)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
14 698
Senast: Badger
·
  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 272
Senast: Enya
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 907
Juridik & Ekonomi Är det ens möjligt att stämma/få skadestånd från myndighet? Jag ska försöka berätta så bra det går utan att avslöja för mycket, vill...
Svar
4
· Visningar
3 396
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp